Diskuzní fórum

Navigace fóra - nacházíte se zde:FórumKategorie modelů SAM: MNRNMR
pro možnost vkládat nové příspěvky a témata.

NMR

Citát ze zdroje Miroslav Vaněk dne 7. 4. 2021, 10:02
Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:57

Můj nejobvyklejší postup:

Z modelů, které se doma válí vytipuji to, které by danou kategorii mohlo létat, k tomu ve vitrínce najdu nějaký vhodný motor a na dvoře vyzkouším, jestli to po instalaci jde nahodit a "nějak" to jede. Prvním zkušebním letem většinou bývá ten první soutěžní (tedy, pokud na letišti nezjistím, že vrtule je delší než podvozek). 🙂

S palivem většinou dopadnu tak, že jej buďto v "balícím blázinci" zapomenu namíchat nebo zůstane, sice připravené, ale někde v garáži a pak musí pomoci kamarádi - Míro D. díky!

:-))

Děkuji Zdeňkovi za humorné potvrzení, jak nutně všichni potřebujeme odbornou pomoc a solidní informace podložené konkrétními údaji.

M.

Odborná pomoc je POMOC LÉKAŘE. Vypadá to, že ji budeme časem potřebovat všichni. A na některé už došla řada teď.

Nejedná se o Covid, jde o duševní zdraví... .

Koukám, že budu muset do hodnocení příspěvků ještě dodělat smajlíky 🙂

MirekD ohodnotil tento příspěvek.
MirekD

Ahoj a máme tu pokračování a budou i fotky. Mirku V. jen se vrátím k použití modelu z OTMR C do NMR, když máš model s plochou 61 dm2 je minimální hmotnost 1860,5 g. Použitý motor je o objemu 0,65 cu/in je minimální hmotnost pro NMR 1842,5 g, tak nemusíš nic dovažovat a máš model pro obě kategorie.

Na první fotce jsou vidět hadičky. Bílá je přepad, hadička s trubičkou je plnící a přívod k motoru je jasný.

Na druhé fotce je vidět umístění nádrže v trupu, když model stojí na zemi je maximalní hladina v úrovni trysky.

Na třetí fotce je vidět samotné uložení motoru a víčko nádře (bežná nádrž 55 cm3). Jak vidíte tlakování nepoužívám. Pípa je můj výrobek včetně tysky. Pípa je na trysce našroubovaná a zajištěna pájením. Palivo používám obyčejné 80:20 bez nitra. Vrtuli mám Master S2 Scimitar 11x6. Motor je uložený se sklonem 3° dolů a do boku není vykloněn. Difuzor motoru je můj výrobek, protože motor byl s RC karburátorem. Vnítřní průměr difuzoru je stejný jak v karburátoru. Kolega používa karburátor a tím zastavuje motor, tak mu odpadá problém s pípou.

Pokračování bude následovat Zdeněk

Nahrané soubory:
  • IMG_20210407_170215.jpg
  • IMG_20210407_170236.jpg
  • IMG_20210407_170635.jpg
Pavel Skotnica, MirekD a Miroslav Vaněk ohodnotili tento příspěvek.
Pavel SkotnicaMirekDMiroslav Vaněk

Děkuji, Zdeňku

Je to moc pěkné, čisté a přístupné provedení.

Za mě už se prosím zaměř ještě na to "Tvoje vlastní sání" =  difuzor/tryska.  Průměr difuzoru v místě trysky a průměr (vnější tloušťka) trubičky průběžné (?) trysky jsou zásadní údaje - není to standard a to situaci komplikuje.   Jestli Ti to totiž funguje, máš to  savě výborně výkonné - je to přední sání a nádrž máš až za přepážkou, takže to tahá palivo "až z paty".

Vynikající by bylo, kdybys znal svoje současné max. otáčky.

Děkuji, Mirek

 

 

Když se dívám na ty poslední fotky, jak je to s těmi osami motoru/vrtulí? Taky se chystám instalovat motor do Pedra a mě vychází hlava motoru ven - vysoko nad haubnu.

Ahoj a máme tu další pokračování.

Zdeňku S. já jsem otočil motor a zachoval ho v krytu motoru. Viděl jsem Pedro s lezoucím motorem nad kryt a vypadalo to hnusně. Ten schovaný motor dělá ty tvary Pedra. Využil jsem možnosti co nabízí pravidla. Doufám, že jsem nezpůsobil nějaké pohoršení, bylo to především pro zachování elegance Pedra a designu modelu.

Miro V. vnitřní průměr difuzoru je 7 mm a síla trysky 3,2 mm. Originál karburátor má vrtání 6,8 mm a sílu trysky 3,2 mm viz foto. Neměl jsem vrták 6,8 mm, tak jsem vyvrtal 7 vrtákem. Otáčky jsem měl okolo 10800 teď jsem je už dlouho neměřil. Když jsem měl problémy ze sáním paliva. Většinou byl problém v netěsnosti motoru (karter-válec, zadní víko).

Ještě něco k samotnému modelu. Je dobré si vybrat model, který bude mít dobrou pevnost trupu v krutu. Pokud se kroutí trup, tak se vám pohybují ovládací plochy kormidel a model se stává neovladatelný. To platí i pro uchycení kormidel. Musí byt pevně uchyceny. Pokud nemáte křídlo v celku a je dělené. Je důležité ho zajistit proti samovolnému vysunutí. To vím z vlastní zkušenosti. Dále musíme pamatovat na vibrace motoru. Šroubové spoje pojišťuji lepidlem na závity a nebo používám samojistné matky.

Zdeněk

 

Nahrané soubory:
  • IMG_20210408_180257.jpg
  • IMG_20210408_180401.jpg
Miroslav Vaněk ohodnotil tento příspěvek.
Miroslav Vaněk

Děkuji Zdeňku za užitečné informace,

Mirek V.

Citát ze zdroje Zdeněk Hanáček dne 8. 4. 2021, 19:08

Ahoj a máme tu další pokračování.

Zdeňku S. já jsem otočil motor a zachoval ho v krytu motoru. Viděl jsem Pedro s lezoucím motorem nad kryt a vypadalo to hnusně. Ten schovaný motor dělá ty tvary Pedra. Využil jsem možnosti co nabízí pravidla. Doufám, že jsem nezpůsobil nějaké pohoršení, bylo to především pro zachování elegance Pedra a designu modelu.

OK, už jsem si to dohledal:

Na rozdíl, co píše MíraD ve svém povídání: "Při otočení původně invertního motoru by osa hřídele měla být ve stejném místě", pravidla říkají: "Malé změny  v ose tahu vrtule, v uložení motoru (např. vzpřímená poloha místo invertního uložení...,) jsou povolené".

Takže, pokud 6 cm budeme považovat za "malou změnu", je to OK. Taky to tak udělám.

Hoši, jsem rád, že se téma "chytlo". Nemá cenu moc špekulovat. Vyhrabat na půdě nějaké letadlo, podle hmotnosti do něj vrazit motor a jde se na to.

Palivová soustava, kdo létal cokoliv se žhavíkem, je zbytečný komentář. Hladina nádrže v ose trysky a osobně vše tlakuji. Získáte spolehlivost. Podvozek, z bezpečnostních důvodů preferuji dvoukolé podvozky. Chodím létat sám a nemám rád okousané ruce od vrtule. Hammerhead bych nebral jako "speciál" ale jako čistou provokaci. Určitě s ním bude víc záporů než výhod. Mám vymyšlenou jednoduchou rampu, která nahradí podvozek. Abych k sobě nikoho nepotřeboval. Ještě neletěl, tak se můžeme jen dohadovat, ale kdo si myslí, že to je trefa, rád mu prodám stavebnici. Ale pak mi nenadávejte.

Moje první NMR byl napumpovaný TOP Banán. Jednokolka s Torpédem (asi) 29. Strartoval ze země. Stačilo pod uši strčit 2 svetry. Nelétalo to, teda jak nahoru tak dolů. Druhý pokus o NMR bylo napumované Happy Medium. Za to se trochu stydím.  Třetí byl Zefír a tam už je to zajímavé. Hmotnostně to bylo na 23, ale s ní to o ničem nebylo. Když jsem do něj dal 29 a 100g šroubovák do těžiště, najednou to byl brus. Co se ten šroubovák nalétal. V Maďarsku mě dělilo od rozletu to, že jsem se nechal sfouknout za letiště a udělal 0. Pak přišlo Happy 1:1, ale to leží 2 roky ve skladu a ještě neletělo. No a vloni jsem se začal prát se Sketch Upem a z toho vzniklo Queen of Heards. Myslím si, že to je výborný stroj, ale v třeba v Lipencích mě hravě přelétal Jarda Netáhlo s Raketou a vyšeptaným Vltavanem. Petr Hošek s Vévodkyní také nemá problém mi to natřít. Konec diskuzí, vyhrabte nějaký stroj, vrazte do něj motor a jde se na to. Jedině létám zjistíte, co to letadlo potřebuje. Ono postavit letadlo a zalétávat ho na závodech je z mého pohledu sebevražda. To může být konec i hodně dobrého stroje. Mně všechno trvá, a dokud tomu letadlu nevěřím, že ho mám v ruce, tak ho nevezmu mezi lidi. Malý příklad, když jsme vyjeli s KL 61, tak jsem 2 rozmlátil, než mi došlo, co to letadlo potřebuje. Na 3. jsem ještě měnil potah křídel a až to 3. začalo létat podle mých představ a sklízí ovoce dodnes. P.S. Mám jich 5 a žádné do NMR.

Citát ze zdroje Zdeněk Hanáček dne 8. 4. 2021, 19:08

Miro V. vnitřní průměr difuzoru je 7 mm a síla trysky 3,2 mm. Originál karburátor má vrtání 6,8 mm a sílu trysky 3,2 mm viz foto. Neměl jsem vrták 6,8 mm, tak jsem vyvrtal 7 vrtákem. Otáčky jsem měl okolo 10800 teď jsem je už dlouho neměřil. Když jsem měl problémy ze sáním paliva. Většinou byl problém v netěsnosti motoru (karter-válec, zadní víko).

Zdeněk

 

Ahoj Zdeňku,

Tvoje konstelace motor/sání  požaduje minimální otáčky 8 100/min, což je důvod, proč tak spolehlivě saje z poměrně hluboce uložené nádrže.  Kdybys difuzor vrtal na 8mm, potřebné otáčky by byly 12 000/min a už bys měl myslím potíže, jako jsme je měli my.

I Tvůj původní K&B karburátor totiž není, myslím, originální na motoru.  Originální K&B sání směřuje k optimálním otáčkám cca 13 00 - 15 000 a předpokládá se vydatné sání paliva s 20% nitrometanu.  Tvůj původní RC karburátor je svými vnitřními. rozměry "moudrý" a "defenzivní" a zajišťuje sání i při nižších otáčkách.

Otáčky 11 000 jsou subjektivně dobré a jsou i výsledkem sice spolehlivé, ale méně intenzivní dodávky nitrem neokysličeného paliva.

Já tuto konstelaci považuji za ideální pro začátečníky a pro soutežící mající rádi vyrovnanou a spolehlivou práci motoru. A i vyhrávat se s tím určitě dá, jak jsi ukázal, gratuluji a děkuji za infa.

Moje zpráva je  ta, že právě na tyto věci je při pořizování motoru a  jeho instalaci dávat nesmírně pozor a dopředu vědět, co bude fungovat a co ne a vědět proč.

Mirek V.

Nahrané soubory:
  • mam_tam.jpg
  • kdyby_vetsi_o_1_mm.jpg