NMR
Citát ze zdroje Květoslav Štorek dne 5. 4. 2021, 12:58Rád bych rozvířil téma NMR. Jednak to je jednoduchá kategorie. Žádné zapalování, žádná indukční cívka, žádné rušení. Dále rok vzniku modelu 1956 dává širokou paletu možností letadel. Některá jsou i dost nadčasová, ale není problém s úspěchem poletovat i s modely hodně starými. Viz nesmrtelný Playboy, který dokáže vyhrávat i tuto kategorii.
Další plus jsou laciné motory a je z čeho vybírat. Mc COY 35 Torpédo 35,45 FOX 29,35 jsou motory, které se s trochou štěstí dají koupit i za 50 USD. To je cena čínského elektromotu s regulátorem do běžného bublinkoletu. To asi ekonomicky nezruinuje ani ekonomicky slabší jedince.
Přikládám foto noviknky, kterou dokončuji na letošní sezónu.
Sláva Štorek
Rád bych rozvířil téma NMR. Jednak to je jednoduchá kategorie. Žádné zapalování, žádná indukční cívka, žádné rušení. Dále rok vzniku modelu 1956 dává širokou paletu možností letadel. Některá jsou i dost nadčasová, ale není problém s úspěchem poletovat i s modely hodně starými. Viz nesmrtelný Playboy, který dokáže vyhrávat i tuto kategorii.
Další plus jsou laciné motory a je z čeho vybírat. Mc COY 35 Torpédo 35,45 FOX 29,35 jsou motory, které se s trochou štěstí dají koupit i za 50 USD. To je cena čínského elektromotu s regulátorem do běžného bublinkoletu. To asi ekonomicky nezruinuje ani ekonomicky slabší jedince.
Přikládám foto noviknky, kterou dokončuji na letošní sezónu.
Sláva Štorek
Nahrané soubory:Citát ze zdroje Miroslav Vaněk dne 6. 4. 2021, 16:15Těšíme se na nádherný Slávkův NMR speciál "HammerHead" v akci a patří mu dík za udržování konstrukční pestrosti modelů na startovních polích kategorií SAM.
Pro "rozvíření témata", čímž se jistě myslí "zvýšení přitažlivosti" kategorie NMR, je myslím důležité, aby se "mistři uvolili" nasdílet konkrétní technické popisy řešení a vychytávek v této nelehké kategorii
Je potřeba si také asi říci rozdíl mezi "speciály NMR" a letadly, s nimiž se dá v NMR "také úspěšně soutěžit". Myslím, že Slávek chce z počátku asi přilákat ty druhé.
Výzvami v kategorii NMR jsou:
- řešení kombinace typ motoru x vrtule x složení paliva x způsob sání/tlakování x poloha nádržky
zmíněné řešení je třeba si připravit a do často omezeného prostoru trupu instalovat velmi zkušeně, v naprosto osvědčené kombinaci. největší neúspěchy , případně i zranění plynou ze zoufalé snahy rozhýbat nevyzkoušený "systém" a následného ochabnutí pozornosti- bezpečný vzlet a motorový let
tato "historicky mladá kategorie" předpokládá motor o silném tahu a krátké době motorového letu. je třeba se zaměřit na nezkroucenost , úhel seřízení a pevné řešení všech prvků zdánlivě křehkého modelu. rozebrat možné příčiny vzpínání, spirálování a podélného kývání při vzletuDalšími zajímavými tématy pak jsou
- způsob vypínání motoru - "pípy"
- žhavík nebo detoňák - výhody a nevýhody
- start z jednokol. a dvojkol. podvozku / z ruky / z břicha / z rampy
- bezpečné postupy a zásady, úloha pomocníka
Na účast v kategorii NMR se jako nováček výhledově těším, připravuji si na něj model "Zeek" a budu rád, když se nějakých těchto témat mistři ujmou
Mirek
Těšíme se na nádherný Slávkův NMR speciál "HammerHead" v akci a patří mu dík za udržování konstrukční pestrosti modelů na startovních polích kategorií SAM.
Pro "rozvíření témata", čímž se jistě myslí "zvýšení přitažlivosti" kategorie NMR, je myslím důležité, aby se "mistři uvolili" nasdílet konkrétní technické popisy řešení a vychytávek v této nelehké kategorii
Je potřeba si také asi říci rozdíl mezi "speciály NMR" a letadly, s nimiž se dá v NMR "také úspěšně soutěžit". Myslím, že Slávek chce z počátku asi přilákat ty druhé.
Výzvami v kategorii NMR jsou:
- řešení kombinace typ motoru x vrtule x složení paliva x způsob sání/tlakování x poloha nádržky
zmíněné řešení je třeba si připravit a do často omezeného prostoru trupu instalovat velmi zkušeně, v naprosto osvědčené kombinaci. největší neúspěchy , případně i zranění plynou ze zoufalé snahy rozhýbat nevyzkoušený "systém" a následného ochabnutí pozornosti - bezpečný vzlet a motorový let
tato "historicky mladá kategorie" předpokládá motor o silném tahu a krátké době motorového letu. je třeba se zaměřit na nezkroucenost , úhel seřízení a pevné řešení všech prvků zdánlivě křehkého modelu. rozebrat možné příčiny vzpínání, spirálování a podélného kývání při vzletu
Dalšími zajímavými tématy pak jsou
- způsob vypínání motoru - "pípy"
- žhavík nebo detoňák - výhody a nevýhody
- start z jednokol. a dvojkol. podvozku / z ruky / z břicha / z rampy
- bezpečné postupy a zásady, úloha pomocníka
Na účast v kategorii NMR se jako nováček výhledově těším, připravuji si na něj model "Zeek" a budu rád, když se nějakých těchto témat mistři ujmou
Mirek
Citát ze zdroje Zdeněk Hanáček dne 6. 4. 2021, 20:28Mirku a ostatním zájencům, se pokusím popsat co a jak. Tato kategorie se dá i úspěšně létat s modely kategorie OTMR C. Moje rozhodnutí létat kategorii NMR byl důvod, že jsem vlastnil motory Torpedo 35 C a 45. Vybral jsem si model Pedro od R.Čížka pro Torpedo 35. U této kategorie je minimalní hmotnost dána objemem motoru. 173g/1cm3 objemu motoru, což je u objemu 0,35cu/in - výpočet minimální hmotnosti je 0,35 x 16,387 = 5,73545 objem motoru v cm3 krát 173g = 922,2g je minimální hmotnost kompletního modelu. 16,387 je objem 1 cubického inče (inch - palec) v cm3. Mě vyšlo Pedro těžší, měl něco přes 1200g, ale přesto jsem s nim létal, ale dosažené výšky v motorovém letu nic moc. Tak padlo rozhodnutí vyměnit za motor o větším objemu. Naštěstí Torpedo 45 má totožné uchycení motoru jako Torpedo 35, takže výměna byla jednoduchá. Nyní Pedro má hmotnost 1304g a dosažené výšky v motorovém letu jsou parádní. Minimální hmotnost pro motor o objemu 0,45cu/in je 1275,7g. Pokračování příště. Zdeněk
Mirku a ostatním zájencům, se pokusím popsat co a jak. Tato kategorie se dá i úspěšně létat s modely kategorie OTMR C. Moje rozhodnutí létat kategorii NMR byl důvod, že jsem vlastnil motory Torpedo 35 C a 45. Vybral jsem si model Pedro od R.Čížka pro Torpedo 35. U této kategorie je minimalní hmotnost dána objemem motoru. 173g/1cm3 objemu motoru, což je u objemu 0,35cu/in - výpočet minimální hmotnosti je 0,35 x 16,387 = 5,73545 objem motoru v cm3 krát 173g = 922,2g je minimální hmotnost kompletního modelu. 16,387 je objem 1 cubického inče (inch - palec) v cm3. Mě vyšlo Pedro těžší, měl něco přes 1200g, ale přesto jsem s nim létal, ale dosažené výšky v motorovém letu nic moc. Tak padlo rozhodnutí vyměnit za motor o větším objemu. Naštěstí Torpedo 45 má totožné uchycení motoru jako Torpedo 35, takže výměna byla jednoduchá. Nyní Pedro má hmotnost 1304g a dosažené výšky v motorovém letu jsou parádní. Minimální hmotnost pro motor o objemu 0,45cu/in je 1275,7g. Pokračování příště. Zdeněk
Citát ze zdroje Miroslav Vaněk dne 7. 4. 2021, 8:18Ahoj Zdeňku,
Děkuji. Jen - dovážit letadlo NMR na minimální předepsané plošné zatížení je jen formální problém a lze ho vyřešit kdykoliv, i na letišti. ( Na rozdíl od minimální plochy křídla v OTMR pro žhavící motor daného objemu, který na letišti nevyřešíš ).
Jasně nám musí jít především o první téma, které jsem zmínil tedy:
"řešení kombinace typ motoru x vrtule x složení paliva x způsob sání/tlakování x poloha nádržky"
Abych tu nedělal jen znalého - Já, Martin K. a Jirka V. jsme si za poslední tři roky napořídili několik žhavíků - Torpedo a McCoy o d 3,5 do 6,5 ccm3. A od té doby je příležitostně zkoušíme na lavicích či v modelech - s nejasnými výsledky. Ne že bychom nevěděli, co je třeba měnit a dělat, ale je to strašně časově a materiálně náročné - převrtávat vrtule na výměnu, měnit polohu nádržky, měnit trysky a jehly, měnit složení paliva, instalovat tlakování. Ve výsledku to oddaluje náš nástup do kategorie do nekonečna, když odkládáme další test "na příště". Byl jsem svědkem i Vašich zápasů se žhavíky v NMR a věřím, že máte hodně podobných zkušeností.
V kategorii NMR nejsme bohužel v situaci, aby si mistři mohli dovolit svoje znalosti uchovávat pro "budoucí vítězství" v široké populaci soutěžícího stáda. My tu už jen "zachraňujeme biologický druh" a to příbuzenským křížením, což je jeho poslední naděje.
Potřebujeme tedy údaje o osvědčené kombinaci:
- fotografie uspořádání pohonné soustavy ( z níž je zřejmá poloha nádrže )
- typ a stav motoru
- parametry vrtule
- složení paliva - poměr metyl:ricin:nitro
- údaje o trysce a jehle ( original, přestavba )
- tlakování
Každý kdo má zájem "rozvířit" kategorii NMR ať prosím přispěje.
Mirek
Ahoj Zdeňku,
Děkuji. Jen - dovážit letadlo NMR na minimální předepsané plošné zatížení je jen formální problém a lze ho vyřešit kdykoliv, i na letišti. ( Na rozdíl od minimální plochy křídla v OTMR pro žhavící motor daného objemu, který na letišti nevyřešíš ).
Jasně nám musí jít především o první téma, které jsem zmínil tedy:
"řešení kombinace typ motoru x vrtule x složení paliva x způsob sání/tlakování x poloha nádržky"
Abych tu nedělal jen znalého - Já, Martin K. a Jirka V. jsme si za poslední tři roky napořídili několik žhavíků - Torpedo a McCoy o d 3,5 do 6,5 ccm3. A od té doby je příležitostně zkoušíme na lavicích či v modelech - s nejasnými výsledky. Ne že bychom nevěděli, co je třeba měnit a dělat, ale je to strašně časově a materiálně náročné - převrtávat vrtule na výměnu, měnit polohu nádržky, měnit trysky a jehly, měnit složení paliva, instalovat tlakování. Ve výsledku to oddaluje náš nástup do kategorie do nekonečna, když odkládáme další test "na příště". Byl jsem svědkem i Vašich zápasů se žhavíky v NMR a věřím, že máte hodně podobných zkušeností.
V kategorii NMR nejsme bohužel v situaci, aby si mistři mohli dovolit svoje znalosti uchovávat pro "budoucí vítězství" v široké populaci soutěžícího stáda. My tu už jen "zachraňujeme biologický druh" a to příbuzenským křížením, což je jeho poslední naděje.
Potřebujeme tedy údaje o osvědčené kombinaci:
- fotografie uspořádání pohonné soustavy ( z níž je zřejmá poloha nádrže )
- typ a stav motoru
- parametry vrtule
- složení paliva - poměr metyl:ricin:nitro
- údaje o trysce a jehle ( original, přestavba )
- tlakování
Každý kdo má zájem "rozvířit" kategorii NMR ať prosím přispěje.
Mirek
Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:57Můj nejobvyklejší postup:
Z modelů, které se doma válí vytipuji to, které by danou kategorii mohlo létat, k tomu ve vitrínce najdu nějaký vhodný motor a na dvoře vyzkouším, jestli to po instalaci jde nahodit a "nějak" to jede. Prvním zkušebním letem většinou bývá ten první soutěžní (tedy, pokud na letišti nezjistím, že vrtule je delší než podvozek). 🙂
S palivem většinou dopadnu tak, že jej buďto v "balícím blázinci" zapomenu namíchat nebo zůstane, sice připravené, ale někde v garáži a pak musí pomoci kamarádi - Míro D. díky!
Můj nejobvyklejší postup:
Z modelů, které se doma válí vytipuji to, které by danou kategorii mohlo létat, k tomu ve vitrínce najdu nějaký vhodný motor a na dvoře vyzkouším, jestli to po instalaci jde nahodit a "nějak" to jede. Prvním zkušebním letem většinou bývá ten první soutěžní (tedy, pokud na letišti nezjistím, že vrtule je delší než podvozek). 🙂
S palivem většinou dopadnu tak, že jej buďto v "balícím blázinci" zapomenu namíchat nebo zůstane, sice připravené, ale někde v garáži a pak musí pomoci kamarádi - Míro D. díky!
Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:59Jo a zrovna jsem na půdě objevil ještě nelétané Pedro a ve vitrínce Vltavana 5 - to bych asi mohl "sešroubovat"!
Jo a zrovna jsem na půdě objevil ještě nelétané Pedro a ve vitrínce Vltavana 5 - to bych asi mohl "sešroubovat"!
Citát ze zdroje Miroslav Vaněk dne 7. 4. 2021, 10:02Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:57Můj nejobvyklejší postup:
Z modelů, které se doma válí vytipuji to, které by danou kategorii mohlo létat, k tomu ve vitrínce najdu nějaký vhodný motor a na dvoře vyzkouším, jestli to po instalaci jde nahodit a "nějak" to jede. Prvním zkušebním letem většinou bývá ten první soutěžní (tedy, pokud na letišti nezjistím, že vrtule je delší než podvozek).
S palivem většinou dopadnu tak, že jej buďto v "balícím blázinci" zapomenu namíchat nebo zůstane, sice připravené, ale někde v garáži a pak musí pomoci kamarádi - Míro D. díky!
:-))
Děkuji Zdeňkovi za humorné potvrzení, jak nutně všichni potřebujeme odbornou pomoc a solidní informace podložené konkrétními údaji.
M.
Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:57Můj nejobvyklejší postup:
Z modelů, které se doma válí vytipuji to, které by danou kategorii mohlo létat, k tomu ve vitrínce najdu nějaký vhodný motor a na dvoře vyzkouším, jestli to po instalaci jde nahodit a "nějak" to jede. Prvním zkušebním letem většinou bývá ten první soutěžní (tedy, pokud na letišti nezjistím, že vrtule je delší než podvozek).
S palivem většinou dopadnu tak, že jej buďto v "balícím blázinci" zapomenu namíchat nebo zůstane, sice připravené, ale někde v garáži a pak musí pomoci kamarádi - Míro D. díky!
:-))
Děkuji Zdeňkovi za humorné potvrzení, jak nutně všichni potřebujeme odbornou pomoc a solidní informace podložené konkrétními údaji.
M.
Citát ze zdroje Miroslav Vaněk dne 7. 4. 2021, 10:10Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:59Jo a zrovna jsem na půdě objevil ještě nelétané Pedro a ve vitrínce Vltavana 5 - to bych asi mohl "sešroubovat"!
:-)) - Možná bude dobré rozdělit toto vlákno na dvě - na první pro ty, kdo chce k tématu "přispět" a druhé pro ty, kdo ho chtějí "rozvířit". 🙂
Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 7. 4. 2021, 9:59Jo a zrovna jsem na půdě objevil ještě nelétané Pedro a ve vitrínce Vltavana 5 - to bych asi mohl "sešroubovat"!
:-)) - Možná bude dobré rozdělit toto vlákno na dvě - na první pro ty, kdo chce k tématu "přispět" a druhé pro ty, kdo ho chtějí "rozvířit". 🙂
Citát ze zdroje Martin Křesadlo dne 7. 4. 2021, 12:23Ahoj, já bych něco takového uvítal... Fotky vašich sestav... Přiznám se že v tom pořád nějak tápu a plavu... Ale co je ještě větší psychologická brzda pro mě...? Nemožnost legálně počítat s tím že můžu startovat z ruky... Ano. V pravidlech je napsáno že je to na řediteli soutěže. Ale co když se ředitel špatně vyspinká? 😅
M.
Ahoj, já bych něco takového uvítal... Fotky vašich sestav... Přiznám se že v tom pořád nějak tápu a plavu... Ale co je ještě větší psychologická brzda pro mě...? Nemožnost legálně počítat s tím že můžu startovat z ruky... Ano. V pravidlech je napsáno že je to na řediteli soutěže. Ale co když se ředitel špatně vyspinká? 😅
M.
Citát ze zdroje Miroslav Vaněk dne 7. 4. 2021, 12:42Citát ze zdroje Martin Křesadlo dne 7. 4. 2021, 12:23Ahoj, já bych něco takového uvítal... Fotky vašich sestav... Přiznám se že v tom pořád nějak tápu a plavu... Ale co je ještě větší psychologická brzda pro mě...? Nemožnost legálně počítat s tím že můžu startovat z ruky... Ano. V pravidlech je napsáno že je to na řediteli soutěže. Ale co když se ředitel špatně vyspinká?
M.
Souhlas,
Jde o to, že časové období Nostalgie tvoří předěl mezi modely s poctivým podvozkem a modely bez podvozku. Takže vedle sebe startují "břišní raketoplány Hammerhead", "jednonožky" a staré dobré dvokolé "Dutchessy, Pedra, Playboye" s jinými nároky na podmínky při startu.
Martin navíc mluví o klasických nestabilních Nostalgiích s jednou podvozovou nohou, často bez kolečka, které startovat ze země je náročné a nebezpečné pro okolí. Přesto je to v pravidlech hlavní způsob startu. Prostě ví, že ze země startovat nechce, rampy stavět nebude a já to budu mít se Zeekem podobné - vlastně podle toho potřebuju vědět, jestli mu mám stavět dvoukolý nebo jednokolý podvozek.
M.
Citát ze zdroje Martin Křesadlo dne 7. 4. 2021, 12:23Ahoj, já bych něco takového uvítal... Fotky vašich sestav... Přiznám se že v tom pořád nějak tápu a plavu... Ale co je ještě větší psychologická brzda pro mě...? Nemožnost legálně počítat s tím že můžu startovat z ruky... Ano. V pravidlech je napsáno že je to na řediteli soutěže. Ale co když se ředitel špatně vyspinká?
M.
Souhlas,
Jde o to, že časové období Nostalgie tvoří předěl mezi modely s poctivým podvozkem a modely bez podvozku. Takže vedle sebe startují "břišní raketoplány Hammerhead", "jednonožky" a staré dobré dvokolé "Dutchessy, Pedra, Playboye" s jinými nároky na podmínky při startu.
Martin navíc mluví o klasických nestabilních Nostalgiích s jednou podvozovou nohou, často bez kolečka, které startovat ze země je náročné a nebezpečné pro okolí. Přesto je to v pravidlech hlavní způsob startu. Prostě ví, že ze země startovat nechce, rampy stavět nebude a já to budu mít se Zeekem podobné - vlastně podle toho potřebuju vědět, jestli mu mám stavět dvoukolý nebo jednokolý podvozek.
M.