Diskuzní fórum

Navigace fóra - nacházíte se zde:FórumKategorie modelů SAM: MNRNMR
pro možnost vkládat nové příspěvky a témata.

NMR

Citát ze zdroje Květoslav Štorek dne 9. 4. 2021, 7:31

Hoši, jsem rád, že se téma "chytlo". Nemá cenu moc špekulovat. Vyhrabat na půdě nějaké letadlo, podle hmotnosti do něj vrazit motor a jde se na to.

Ahoj Slávku,

Nemělo by cenu špekulovat,  kdyby nás několik na základě hraběcích rad "pořiďte si spolehlivý motor",  nebo "vyhrabte motor a vražte ho do letadla", "dejte nádrž podle plánu" (aniž by tam byla nakreslena) - NEUSPĚLO.

Pro mě toto není příležitost dělat chytrého, ale udělat si tu vzájemně jasno, co funguje a co ne. Všechno z půdy nefunguje.  A často nefungují ani (nové) "NIB" motory při nevhodné instalaci.

Ty mluvíš o tom "vražte tam tlakování".

Tak přihraj  prosím fotku tlakování pro Torpédo a pro McCoye a dej prosím vědět, jestli si pozoroval někdy sílu a rozdíly ve způsobech tlakování od zadního víka či od výfuku a jestli si na něco není třeba dát pozor.  A odkazy kdo dělá a nabízí "dýzny" a kde a jak případně "udělat dírku".  To přitáhne zájem.

Děkuji, Mirek  🙂

 

 

Ahoj, posílám náhled do mé NMR kuchyně. Nádrž není vidět, ale je tzv anglická plastová 50kubíků. Nejdůležitější je mít plastový kužel a lože. Bez toho to nepoletí! Jestli dobře čtu pravidla, nic jsem neporušil.  Pípa od Ládi Kulhavého, lepší jsem neměl.Torpréda tlakuji z výfuku, viz foto a šlape to dobře. Vloni jsem odlétal Torpedo 45 s vrtulí 10x6 otáčky 13500, ale sprdnul mě Zdenda, že motor trápím, tak jsem přešel na 11x6, otáčky lehce přes 12000. Zajímavé je, že dosažená výška za 18 sekund zůstala. Je to okolo 260m.

Teď se pochlubte Vy.

Nahrané soubory:
  • 20210409_152228.jpg
  • 20210409_152235.jpg
Miroslav Vaněk ohodnotil tento příspěvek.
Miroslav Vaněk

Na tom je úžasné, že je to  jiná koncepce, než má Zdeněk a obě jsou dobře funkční.   Jinak - myslím, že 13500 by tomu vadit nemělo, ty motory mají takové tabulkové hodnoty a K&B mají v tabulkách ještě mnohem menší vrtule ...

Výraz "bez toho to nepoletí", co se týká kužele, máme chápat jak ? :-).  Že to má horší výkon ?  Že se to jinak blbě nahazuje startérem "

Díky, M

S kuželem to byl šprým. Ještě musíš rozlišovat piloty. Zdeněk je PAN pilot a já jsem lítací vemeno.

Určitě.  Naše letadla vůbec vyžadují úžasnou pilotáž.  Člověk by neřekl, že původně létala volně.

Já Zdeňka obdivuju pro systematičnost, čistotu provedení, pečlivost uskladnění a řádné konzervování.  Těším se, že si někdy prohlédnu pilotáž ostatních, až bude čas - třeba až to všechno rozbiju hned po ránu  🙂

Jirka Veinfurt připravuje na sezónu NMR "také" ( ve smyslu bohaté historie nasazení tohoto typu ) model Happy Medium.

Má tam jako "new" koupené Torpedo.29.  Ptal jsem se ho, odkud ho má, a on že prý "ode mě".  Nepamatuji se sice, že bych ho vůbec pořizoval, ale pamatuji si najednou, že už se na to ptám Jirky po třetí a dostávám pořád stejnou odpověď.  Je to důkaz, že mám nejen pár historických motorů, ale mám i autenticky "historickou hlavu".

Vysloužil jsem si asi pověst, že jsem "sací strašpytel", takže o Jirkovo sání mám trošičku obavy.  Je tam originální provedení sání pro "control-line", které není tak "přátelské" jako u RC typů sání, co je u používaných KB.45 RC.  Jeho veselý, optimistický hlas v telefonu mě ale ujišťuje, že to "bude paráda". Další  informace  mezi řádky - že je to "velmi citlivé na jehlu" a že "experimentoval s tryskou Junior", když to ze začátku nechodilo a pak tam zase vrátil původní - mě trochu znejisťují.  A že to měl zatím jen na stole a sálo to pěkně "zdaleka", ale "zvysoka" to nezkoušel.

Nádržka je ale prý hned v kulatém sloupku naraženém na motor, což opticky není neznalci tohoto modelu ihned zřejmé a vývod je zezadu nádrže, takže vzdálenost je jen optický klam.  Takže bude  asi vše OK.

Krásné čisté provedení s pověstnou šestihranou pípou.

Má tam vrtuli 10x6 a těší se, že si tam dá i 11x6.  Já naopak pro jistotu vezmu nějaké 9x6, aby byly po ruce, kdyby se muselo jít do otáček.  I pro sebe.

Nahrané soubory:
  • 100_3757.JPG

Abych přispěl svou troškou do mlýna, zvýšil pestrost startovního pole a mistři měli koho porážet, připravuju na sezónu NMR již avizovanou kombinaci Leslie Adams Torpedo II a Dooling.29.

Měl jsem už vyzkoušeno, že motor jde do 13 000 otáček s vrtulí 10x6 a "usaje" dobře i z nádrže umístěné těsně za motorem.  Bylo by tedy výhodné a aerodynamicky čisté umístit nádržku za přepážku.  Bohužel skořepinka špičky modelu je příliš "nosná" ( nechci ji bourat otvory ) a přístup zevnitř je nepohodlný.

Nechal jsem si tedy vyrobit u Jirky na míru nádržku k motoru , od jejíhož umístění si slibuju i trochu gravitačního "přitlačení" paliva při letu vzhůru.  Uvidíme.  Je to každopádně nevyzkoušená kombinace.

Motor Dooling.29 má velmi podobný "benchmark" jako Torpedo.45 a i při rozdílné kubatuře dělají oba cca 13 000 otáček s nitrovaným palivem 20% a vrtulí 10x6.  Minimální hmotnost pro 5ccm3 motor  je 875 gramů, ale pochybuji, že se mi "příliš povede tohoto nižšího limitu využít".

Tento model má veliké rozpětí a krátký trup. Společně s tlustým profilem to znamená veliký čelní odpor a tím za 18 vteřin malou dosaženou výšku.  Krátký trup pak znamená menší směrovou stabilitu.  Budu muset dát velký pozor na perfektní souměrnost, nezkroucení a malý úhel seřízení.

Model nebude vyhrávat, ale bude doufám důstojně zdobit startovní pole.

 

 

Nahrané soubory:
  • IMG_2482.JPG
  • IMG_2483.JPG

To jsou báječné zprávy. Bude boj a na to se těším. Přiznám se že s Dooling 29 jsem laboroval a skončil ve vitríně, jako zlobivý nespolehlivý motor. Byl jsem na "půdě", teda ve sklepě, půdu nemám a vyhrabal jsem jedno staré letadlo u kterého mi nikdo nemůže říct, že to je NMR speciál. Pokusím se do něj nacpat Torpédo 35 a zkusím, jestli to s ním půjde. Bude mít sice 10% hmoty přes váhu, ale to se dá přežít. Jen nevím, jak to udělat s vlastním létáním. Mám na sezónu připravené 4 NMR. Já se z toho zblázním.

Miroslav Vaněk ohodnotil tento příspěvek.
Miroslav Vaněk

Zachyceno v mailech. Bylo by škoda to nezveřejnit.

Ahoj Slávo a všici kolegové,

doposud jsem jenom sledoval maily s předmětnými diskusemi a teď ten poslední článek Mirka na SAM 78 ohledně NMR mě vtahuje do této debaty. Plodím nové NMR - Blazer od Carla Goldberga, na kterého jsi mě navedl . Je to éro s poměrně velkou plochou a ještě větší výškovkou a mě zaujalo. Otrocky jsem tužkou nakreslil detailní stavební plán a po chvilkách to lepím. Mám hotovou výškovku a téměř dokončený trup, zbývá přední část kolem motoru. Motor bude K.B.Torpedo 45 od Tebe, má novou ojnici, kterou vyrobil Mirek Dvořáček starší. Super! K tomu trupu na Vás vznáším dotaz, zda někdo nevíte, co to je hned za motorem pod pylonem jakási stojatá žebra z obou stran popsaná  U.C. Cowling, v překladu kapotáž. Ale k čemu měla sloužit a jak to jsem nepochopil. A v rámci pravidel je potřeba to tam dát? Bude se za tím držet akorát bordel, který se špatně čistí. Prosím o Váš názor a radu viz příloha.

Pavel Bárta

Nahrané soubory:
  • Blazer.jpg
  • DSCN5172.JPG
Miroslav Vaněk ohodnotil tento příspěvek.
Miroslav Vaněk

A zde jsou odpovědi.

Odpověď č.1 Mirek Vaněk

krásné letadlo
cowling je vždy aerodynamický
kryt motoru a být nemusí
zaujalo mě, že je tam předepsána 65 BlueStreak
od Ira Hassad, to je
vzácnost

M

Odpověď č. 2 Slávek Štorek

Ahoj Pavle,

přiznám se, že kvůli těm spojlerům jsem to éro odložil. Myšlenka konstruktéra asi byla usměrnit luft za motorem. (Moje úvaha) Kdybych do toho šel, tak bych to tam udělal. Pokud se to dá protáhnout hadrem, tak napevno, pokud ta díra vychází malá, tak bych to nějakým způsobem nasazoval. Prober to s Mírou Dvořáčkem, to je starý (mladý) praktik.
HOJ
P.S. Bacha, je to dvojí agent
Odpověď č.3 Petr Knob

Ahoj Pavle,

tak to je teda parádní éro! Toho krytu bych se nebál. Je to opravdu asi aerodynamický kryt - odvod vzduchu a možná i spalin. Já kdybych to stavěl, tak to tam dám. Viděl bych to z nějakého Al plechu a odnímatelné. Klidně na nějaké šroubky a po létání by se to demontovalo a vyčistilo.  Hodně mi to připomíná mého Vixena na 2,5 Webru Mach I, fakt pěkný účelný model a bude to lítat! Držím pěsti s dokončením.

Zdravím ze severního koutku Vysočiny,

Petr

Odpověď č.4 Zdeněk Sýkora

Ahojte, vidím, že Fóra na SAM 78 se většina lidí "bojí" a tak se to futr řeší po e-mailech.  🙁
K NMR i obecně - já pípy nepoužívám a palivo "škrtím" přes hadičku. Zatím mě to nikdy nezklamalo.
Na půdě jsem našel nelítané Pedro a ve vitrínce LBM - mohlo by to fungovat?
Zdeněk S

____

Nahrané soubory:
  • Pedro_LBM.jpg
  • skrceni.jpg