Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

BV-modely s gumovým pohonem

PreviousPage 6 of 116Next

Zdar, taky mi bělalo nitro. Mám jen jednu radu, kupuji nitro co vyrábí Severochema Liberec a nemám problém. Po roce 90 se výrobci nitra ve snaze ušetřit při výrobě, přestali dávat nejakou složku co se vozila ze západu a místo ní davali nějakou náhražku. To samé se stalo i s kanagomem. Když jsem začínal modelařit a v našich končinách byl problém sehnat napínací lak, se kanagom míchal se zaponém, fungovalo to a sice to tolik neplo. Dříve se dal napínaci od lepícího poznat po čuchu teď to voní..... všechno stejně. A něco ke stárnutí potahu: mám jednoho gumáka co jsem provozoval 15 sezón a osvědčilo se mi zabalit model do papíru. Já jsem měl zabalené pouze křídlo, v papíru co se používá v řeznictvích na balení masa. Tak jsem sledoval jak mi trup a ocasní plochy starnou. Křídlo je pořád nádherné a potah byl pořád pružný. Skladoval jsem ho v běžné pokojové teplotě. Děti, to je kapitola sama o sobě. Mám dvě holky tu starší jsem vyženil, té mladší jsou 2 roky. Kdo to nezkusi..... Já si myslím že to nemá chybu otázky typu: tati co dělaš .... letadlo, vem mě, ukaž špendlíčky , dělej řízi řízi a dneska lepíš model vem mě.

Emile,s holkou je to v pohodě,je bezvadná,je jí 23 měsíců,už mi chce pomáhat,,,táto brousit",atd... Modelařit se dá,sice jen po chvilkách,ale dá. Dokázal jsem udělat tak složité éro,jako je Ellila,jen mi to trvá rok. Ale mám toho rozdělaného moc,ještě víc v hlavě a nějak si to neumím zorganizovat.

K tomu oleji v laku:potah by měl být pružnější i odolnější,týká se to třeba stolního oleje. POZOR! Banana oil je v podstatě amylacetát,ten se může do laku taky přidat,má pár příznivých účinků,ale jestli zpomaluje degradační proces,nevím. Nátěr čistým amylacetátem totiž deg. proces URYCHLUJE !! Alespoň podle toho,co jsem vytáhnul z kolegů,kteří s ním ještě modely impregnovali.

Éra stavím větší,páč malý éro nahoře blbě vidím 😆 Ono to tak úplně není,malý éro může být taky složitý,třeba když má eliptický přepážky. Ellila je v postatě jednoduchá bedna,komplikovaný jsou ty převody a hlavice. Pravda,udržet kolmost u metrovýho trupu je těžší než u půlmetrovýho,ale ostatní věci jako lože VOP a hlavice jsou stejný.

Jo,Zdeněk mě předběhnul,děti jsou fajn,první slovo Anči nebylo táta(máma to není nikdy!),ale éro. Když ho viděla na nebi,nejlíp to s bílou čárou,vždycky ukazovala prstíkem-,,éo,éo". Taky mi bere časáky,nejlíp kitařský,s ,,tančíčkama" a nejvíc miluje jedno RC revue,kde jsou,,gágy motoráky",vlastně RC kachna divoká,taková,co se prodává v Bauhausech jako ozdoba na zahradu,vykuchaná a upravená na motor.

Éra mám většinou rozložená porůznu v krabicích a potmě. Nejhorší je mít je za oknem na sluníčku. A taky záleží na tom jak často se lítá a i na letišti je dobrý je mít třeba pod plachtou.

Emile,napadlo mě,jestli máš na tom Stahlovi pozitiv na pravý náběžce. Do pravý spirály často padaj éra lítaný do prava,co ho nemají.

Sharku,

kdybych měl úplně přesně popsat tu vývrtku u Stahla. Funguje stejně nahodile v kluzu i v motoru. Představ si přímý let (resp. v mírné pravé) a představ si že ti v tomhle relativně ustáleném letu nějaký trpaslík kopne zprava nahoru do zadní části trupu. Tzn. do té vývrtky nejde čumákem ale dostane se do něj v důsledku kontrapohybu ocasu.

PS.: Synovec je technokrat (asi rodové) do 1,5 roku spával v postýlce s hadicí od vysavače, pak se zamiloval do elektrické ruční vrtačky (žádné dětské šidítko, poctivá elektrická s příklepem). Dneska spolu běháme po letišti...

No moje rada-zkontrolovat negativy,ten pozitiv,těžiště tak 60% a úhel seřízení-ten musí být v rozumných mezích.
To éro má lítavou koncepci,neměla by tam být žádná zrada.

Sharku díky, budu experimentovat.
Pro pořádek:
vnitřní křídlo pozitiv, vnější křídlo větší negativ a posunout těžiště.

Jinak, když už stavím tu velkou potvoru - podařil se mi úlovek. Ještě jsem nepřepočítával zuby, převod ale bude buď 1:5 nebo velmi, velmi blízko. Sklíčidlo je dokonce konstruováno tak, že do něj bude možné nainstalovat hák, aniž by hrozilo vytržení.
[img:30282ba9c1]http://home.tiscali.cz/cz848738/IMG_0093.jpg[/img:30282ba9c1]

Hanacku,
při nejbližší příležitosti ten liberecký zkusím. Ono to bělá v případě vyšší relativní vlhkosti, já zkoušel u běžných nitroředidel i fénovat horkým vzduchem (to u toho bělajícího kanagomu pomáhalo - na lepeném spoji vznikla "krustička" a vzdušná vlhkost se pak k tvrdnoucímu lepidlu nedostala), jenže na tu potvoru nitroředidlo ani ten fén nezabírá.

Sharku,
s blbým viděním éra jsem to vyřešil. Já vidím taky blbě, takže chodím lítat se synovcem. Ten sice lepí loďky v kroužku, je to ale taková ta počítačová generace, má rád akci, na lepení má trochu horší sicflajš. Dělá mi tedy donášku, je to akční, proběhne se na vzduchu a k "velké" radosti švagra mi na letišti říká tatínku 😆 (a to od té doby, co ho L. Koutný považoval za mého syna).

PS.: Lepí se střed křídla. Sice byla v originálním plánu konstukce lepení vcelku a pak naříznutí, teprve při rozkreslení jsem si uvědomil, že bude lehký problém, neb nemám takovou velkou pracovní desku 😮 .

PS.2.: (SO 19:00) Tak křídlo je hotové, dokonce ani přítelkyně nebrblala, neb tím, že lepím v kuchyni, zbyl mi nějaký ten čas na uvaření oběda (což jsem zvládl v době schnutí lepidla).

Emile, tož to seřízení by mělo být tak.
Negativy,pozitiv,úhly nastavení a vyosení vrtule dělám již při stavbě,resp. lakování v šabloně,tak nějak od oka podle zkušeností.Při zalétávání už hýbu jen s úhly a vyosením. Já teda moc nezalétávám,buď éro letí hned,nebo si postavím nové 😆
Tyhle větší éra jsou dost stabilní a méně citlivá,nějaké ,,nadýchávání"negativů apod u nich nemá smysl,to má být už z výroby. Já měl dost problémů s Contenderem,motor skvělý,ale v kluzu padal na pravé křídlo,v podstatě tedy do vývrtky. Udělal jsem pár úprav a pak už neklouzal vůbec, prostě padal. Poučení-nedělat dvě úpravy najednou.
Jenomže tenhle Wakefield je trochu extrém-rozpětí 1500,hloubka jen cca95,těžiště na odtokovce a velký úhel nastavení.Čeká ve sklepě na pár oprav,novou vrtuli a nové zalétání.
Zalétávání je leckdy alchymie,spoustu věcí nikde nevyčteš,ale jak jsem psal,s tím Stahlem by neměl být problém,možná jedině ta nosná SOP.

Ta vrtačka na obrázku je to samý,co má táta,dvě rychlosti ,docela těžká.

Ta vrtačka je sice poctivá šedá litina, vzhledem k tvaru a rozměru se dá ale poměrně dobře uchopit. Tu anabázi s jejím sháněním si nepřej vidět. Oslovil jsem kolegy z práce (ty o nichž vím, že jsou z vesnice), všichni se na mě tvářili jak na marťana, proč že si nekoupím akuvrtačku (ti, kteří věděli, co že je to za vrtačku už ji dávno hodili do šrotu). Nakonec vypomohlo příbuzenstvo - objev vrtačky hozené ve stodole byl úkon hodný archeologa 😆 .

S tím Weight Rule plánuji následující postup
1/Změna těžiště a kontrola negativu na levém křídle - test
2/Pozitiv na pravém křídle - test
3/Úprava polohy výškovky vůči křídlu - test

PS.: Momentálně mi vysychají podélníky trupu ve špendlíkové šabloně - aby v trupu nebylo pnutí, neměl tendenci se nějak ohýbat či kroutit, abych nesnížil pevnost, namočil jsem je v horké vodě a ohnul je.

Tady je zajímavý kousek: http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/VFFS_07_04/source/p1100916.htm
V práci jsem rozebral nějaký servopohon a jsou tam pěkná ocelová kola,na větší gumy by to asi nebylo,neb zuby jsou jemné,ale na menší určitě,nad něčím jako je v odkazu popřemýšlím.

Tady je pár profilů pro oldtimery:
http://www.ds-cats.com/~kurisawa/aeronautics/Airfoils/01-0029.html

PreviousPage 6 of 116Next