Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

BV-modely s gumovým pohonem

PreviousPage 5 of 116Next

Obě moje ženský usnuly,tak zas sedím u počítače.
BH 3 je pěkná předloha a jako všechny pěkné předlohy nevhodná... Jinak na planpage jsou dvě éra na CO2, Stinson a Cessna, oba oldtimery.Sice se to u nás nelítá,ale rád bych je někdy postavil.Těch plánů je samo víc,ale tyhle mám doma,a velikost je tak akorát na Modelu.
Doma mi zahálí předělaná Modela,hřídel v kul.ložiskách,nádrž od Gašparína,menší kulička,běhá bezvadně. Pak ještě G 63, koupená kdysi úplně nová z druhé ruky. A G 24, to je roztomilá věcička.
Na Open jsem kdysi vyhrál Modelu,ale tu nejhorší sérii,tak šla pryč.
Netvrdím,že 3x3 lišty nevydrží,ale já takovýhle éra dělal raději bytelnější. Prázdná hmotnost vyšla cca 140g,takže 90g gumy,aby byla splněna min. hmotnost 230g podle tehdejších Wake pravidel. Ale třeba Light 32 byl stavěn v době,kdy ještě hmotnost omezena nebyla,proto těch 50g.
Ellila,který čeká na svazky,bude tedy řádně naložen-cca 2x60g,ale jinak bych dnes při stavbě třeba Duplexe volil co nejnižší hmotnost draku a lehčí
svazek. Podmínku SAM 78,tedy 12g/m bych splnil,a dovažovat na hmotnost dle Wake pravidel nemá cenu,protože tady se to jako samostatná kategorie nelétá.

Sharku, balsu na podélníky trupu, nosník, náběžku a odtokovku jsem u JR koupil (dle mého) báječnou, rovná léta, když se špejlí švihnu, je slyšet svist vzduchu - aniž by se zlomil. Jenže ouvej. JR mi na dotaz lepícího laku řekli "Problém - nemáme, EU eliminuje nitrocelulózové nátěrové hmoty" (ke cti jim připočítávám, že dneska měli JAPAN). Zaskočil jsem ke svému oblíbenému Reichardovi - ouvej - lepící lak není. V Brně asi není lepící lak (ostatní "modelářské" prodejny v Brně nabízejí jen RTF Čínu). Napínák mám do zásoby, zapon na impregnaci taky, lesklý mám (lakuji jím vlastně jen finálně vrtule, nebo poslední vrstva na potah). Jen ten lepící lak při potahování - mám ho vyšší spotřebu. RCM kompletní sadu laků nabízí... jenže je to e-shop. Je to skutečně tak špatné, jak mi u JR i Reicharda deklarovali?

Existuje nějaká alternativa? Ředěný Kanagom v napínacím laku či něco podobného?

Jinak v tomto okamžiku mi zbývá na toho Lea udělat z balsy koncové oblouky křídel, jinak mám veškeré špejle nařezané (vč. odtokovky).

PS.: Potahování "mokrou metodou" tj. voda + Herkules považuji za masochismus. Lepícím lakem neztrácím pevnost papíru při vypínání, navíc zasychá rychleji a tak jde práce od ruky.

Tak já byl dnes náhodou u Vaňoucha a lepící lak taky neměl. Kupoval jsem tedy zapon,nějaký lepící ještě doma mám,hodně jsem ho používal na preparaci papíru před potahováním,ale to teď omezuji. Mám ještě flašku lepícího z bazaru,ještě ze svazarmovských zásob,je tedy proti tomu novému víc dožluta,ale snad to nemá vliv na barvu potahu. Napínací používám spíš jen místně a lesklý už skoro vůbec-je totiž těžký a dělá skvrny,lepší je ho stříkat. I když lepící možná vypíná ještě víc,než napínací.
Mám vždy nějaký postup,jenže pak na to půl roku nesáhnu a postup zapomenu. Tak se teď vracím k impregnaci zaponem místo lepícího,který má být taky těžký.
Náhradu nevím,kanagom už dlouho nepoužívám.
Mokrou metodu používám při potahování středním a tlustým papírem,tedy na trupech,jinak se snažím dělat tím preparovaným,tedy předlakovaným papírem.

Jinak mokrý papír můžeš lepit i lakem,sice to zbělá,ale po prvním laku je to zas normální.Jenže právě u těch silnějších papírů je problém s přichycením ,jdou hůř prolakovat,takže Herkules.
Nezkoušel jsem ještě občas doporučovanou metodu,pár kapek oleje do laku,kvůli pružnosti.Budu to muset na nějakým éru otestovat.
Taky chci napsat malý článeček o ,,banana oil",často doporučované impregnaci na historických plánech.
Dnes jsem opět koupil vrtačku,která je v tom linku,tak mám další.On se třeba najde někdo,komu se hodí. Převod je tam tedy jen 1:3,6,pořád tak mám v hlavě to dvoupřevodový natáčedlo. Jen sehnat vhodná kola. Musím se vypravit k rodičům,mám tam dynamko z polního telefonu,třeba by ta kola byla vhodná.
Taky uvažuji nad rozebráním tátovy vrtačky,taková těžká,velká,se dvěma rychlostmi,občas je vidět na letištích. Bude se asi bránit,ale použitá byla tak před dvaceti lety,tak ho snad ukecám.Dneska se stejně všechno dělá elektrikou.

Zdar kluci, k těm lakům. Taky se ke mě dostala informace, že se laky už nevyrábí někdy v dubnu loňského roku. Neváhal, mrkl jsem na net - Colorlak Uherské Hradíště a měli celý výběr, akorát 9 a 18 litrů balení a lirt vycházel okolo 180 kč, který pro naše potřeby je třeba ředit minimalně 1:4 to je jiná kvalita. Jinak na dokončení povrchů se mi osvědčil lak matný, který je běžně k dostání a papir se zdá pružnější a tolik nakřehne. Lepící lak mám nový i svazarmovský, ale tím lepím balzu atd. výborně funguje.A když se vratím k té ceně a množsví. Cena v modelařských obchodech vycházi dvojnasobná a množství je třeba se domluvit a rozlít si. Toť má rada.

Sharku,

já potahuji tak, že přilepím papír lepícím lakem, tak aby byl papír co nejvíce vypnutý. Pak papír nemokřím, jen jej lehce koncem štětce přetáhnu vodou (takové 3 - 4 tahy na pole mírně vlhkým štětcem ). Pak lakuji. U samodomo barveného papíru pak vypínání vodou odpadá.
Výhodu to má, že (obzvlášť u spodní strany křídel) papír nitrem tak moc nezměkne a dá se slušně přihladit k žebrům.
Hanacku,

to je pozitivní zpráva - s tím Colorlakem.

Hele,Jesenický Krakonoš se zapojil !
Dík za info, já tady oběh oba krámy Peckový a v jednom nic,ve druhém poslední dvě lahvičky lepícího. Ale te cena,to je síla. Asi to budem muset řešit tím větším balením.
Na SFA je někde návod na potahování akrylovým lakem Future,ten se hodně používá i v kitařině,ale nezkoušel jsem to.
K tomu potahování-já používal hodně ten předlakovaný papír a kostra lepícím lakem,spodek žeber několikrát,nebo hustějším. Pak jsem papír přichytával ředidlem. Předlakovaný papír je tužší,ne tak pružný,ale kupodivu se s ním dělá dobře,dá se při lepení dobře vypnout,takže pak stačí jen ten zapon,a s kostrou to nic nedělá. Když se papír předem dobře předlakuje a nechá cca 14 dní vyschnout,už se lak moc nerozpustí a stačí třeba jen dvě další vrstvy. Pokračování příště,leze po mně dítě...

Sharku, nedej se, ať tě nepřepere 😆 .

K tím lepením čistým ředidlem.. Taky ti dělá čisté ředidlo bílé mapy?

PS.: Lepí se ušiska.

Nedělá. Ale používám staré zásoby nitra nafasovaného v bývalé práci. Některý druh tohle prý dělá,já s tím problém nemám,tím ovšem neříkám,že nepřijde(doufám,že ne). A to dělám ve sklepě,kde je teď celkem zima. Možná by to vyřešilo přidání trochy banana oilu,nevím.
Hodně mi bělal Kanagom,ještě za komoušů,to byla tenkrát nějaká mizerná várka,normálně zaschnul snad jen při 25 stupních a ve velkém suchu.

P.S. nelepí se nic 😥

Sharku, nebuď smutný. Byť zatím nemám vlastní drobotinu a i když nevím, kolik té tvé babulce je (tedy předpokládám, že to je ta hezčí polovina lidstva, neb jsi mluvil o "holkách"), z vlastní zkušenosti ( sestřiny děti jsou nejlepší antikoncepcí) mohu konstatovat, že starost o malé dítě je vrchol modelářské činnosti 😉 (taky jsem si jí užil). Už jen zabalit ten neposedný uzlík do plínky tak, aby to neškrtilo, fungovalo tak jak má, nepadalo ... je problém komplikovanější než potáhnout éro bez vrásek. Pudříky, mastičky na opruzeninky, na potničky, na vyrážku ... proti tomu je řešení problémů s lakem na potah idyla. No a kontrolní činnost nad říhnutím, prdíky, barvou a konzistencí bobků - zalítnout nějaké jankovité éro je proti tomu sranda. A navíc, to drobotisko je vlastní konstrukce 😆 .

Teď k tomu laku, obvykle jsem kupoval u Reicharda. Kdysi jsem koupil lahvičku lepícího u JR. Skutečně, ten lak byl (při stejné hustotě) při mnutí mezi prsty takový mastnější, vzhledem ktomu, že to byl lak lepící, nemohl jsem posoudit, jaký to má efekt na potahu. Protože se olej snad (dle informací z webu) přimíchává do směsi na výrobu filmu pro potah halových modelů něco na jeho pozitivním působení bude. Odhaduji, že to bude způsobeno asi tím, že i po zaschnutí a vytvrdnutí v podstatě jakýkoli nitrocelulózový nátěr "relativně" rychle degraduje, je více citlivý na sluníčko a vodu (než třeba syntetika), takže i dobře potažené éro, s dobrou impregnací potahu je po nějaké té sezóně citlivější na vzdušnou vlhkost (typicky večer, když zapadá a relativní vlhkost stoupá), než když bylo čerstvě potažené. Předpokládám, že ten olej v laku ten degradační proces zpomaluje.

PS.: Větší éra zaberou víc času. Kdybys stavěl menší(tedy nemyslím makety ale pořád kategorii "rubber sport") šla by stavba rychleji 😆 .

PreviousPage 5 of 116Next