Pozvánka na jarní Hořice 2013
Jarda Vrabec nám zaslal pozvánku na soutěž, která se bude konat první dubnovou neděli v Hořicích. Soutěž pod hlavičkou LMK Hořice se letos bude konat dle pravidel SAM 95. Pravidla tohoto klubu umožňují účast modelů, jejichž předloha byla postavena před 31.12.1960 a současně mají nižší limity pro dosažení maxima.
Jak mi ředitel soutěže Jarda potvrdil, případné drobné odchylky v pravidlech klubů budou korigovány při soutěži tak, abychom si létání užili všichni.
Pozor, změna termínu. Soutěž se bude konat již v sobotu 6.4.2013!
Dopis pro Frantu Brože, který nakonec neodešel. Na stránkách SAM-78 se objevila pozvánka na sněm SAM 95 od Petra Valtery.
Nejsem sice členem devadesátpětky, ale chodím si zalétat na Velkou Dobrou, kde se pokud vím, létá podle pravidel SAM-95.
Nemám v úmyslu nějak šťourat do Vašich pravidel, ale v bodu 1. Specifikace historického modelu je uvedeno ; minimální plošné zatížení 12g/dm2. Výjimky žádné. Docela by mě zajímalo, jak se toto dodržuje u kategorie HB. Malé gumáky to nemají téměř nikdy a pokud ano, tak nelétají, větší, třeba Wakefieldy už takové zatížení mají.
Ve starších pravidlech SAMu-78 bylo plošné zatížení také min. 12g/dm2, ale výše zmíněný problém byl ošetřen dodatkem pokud není na plánu uvedeno jinak. Nebylo to jistě dokonalé, ono totiž na plánech malých gumáků často plošné zatížení uvedeno není, není tam ani hmotnost, protože se automaticky předpokládala co nejlehčí stavba. Takže se uvedené pravidlo vlastně nedodržovalo, nekontrolovalo, co horšího, ona se pořadatelská benevolence zneužívala již při stavbě.
Nová pravidla SAM-78 tento problém řeší, i když rozhodně nejsou dokonalá, zdánlivě jsou složitá a mohou některé konstrukce omezit.
Moje gumáky z poslední doby jsou stavěné podle plánů, kde je uvedena hmotnost i plocha a přesně těmto údajům odpovídají, ale rozhodně nemají oněch 12g/dm2. To tedy pak na Kladno nemůžu?
Nejsem příznivec nějakých přejímek, vážení a měření modelů, nedovedu si to u old gumáků ani představit, ale pokud se pravidla nedodržují, jsou k ničemu.
Další věc je pevný podvozek u HB1- jaká je definice pevného podvozku? Dvě nohy s kolečky? Co modely, které mají jen nohy bez kol? Co jen jedna noha s jedním kolem nebo bez něj? Navíc co modelářský svět světem stojí, NIKDY v žádných pravidlech žádné kategorie gumáků neexistovalo dělení na pevné a sklopné vrtule a modely s podvozkem nebo bez něj! Proč překrucujeme historii něčím, co v ní nikdy nebylo?
Zaveďme tedy starty ze země (desky) a je to!
Z několika stran slýchám názory, že by se pravidla obou SAMů měla sjednotit, žel, obávám se, že pokud k tomu dojde, výsledkem bude paskvil, který se opětovně nebude dodržovat.
Sharku,
včera jsem měl s Jardou mailovou komunikaci. Netřeba takto vybíhat. Z pravidel gumáků SAM95 jsem rovněž nabyl pocitu, že se s gumáky tak intenzivně nelétá, jako u nás, Jarda mi vysvětlil, že pravidla byla volena s ohledem na AV kategorie, které jsou s ohledem na maxima poněkud shovívavější.
Jo, já se nijak moc nečílím, koneckonců pořadatel si může vyhlásit co chce, jde mi jen o to, abychom se nevrátili do dob, kdy se nejednoznačná pravidla nedodržovala, ale tvářili jsme se, že létáme podle nich. Vůbec mi nebude vadit volné létání s gumáky bez rozlišení kategorií, kdy za tři úspěšné lety bude diplom za účast.