Vosa pana VEKy
Stavebnici, která obsahovala plánek, frézované díly a koncové oblouky, jsem od Petera koupil před drahnou dobou, jen tak pro radost. Pečlivě uschovaná čekala na ten správný okamžik. Peter nabízí několik variant a jak mi při nákupu sdělil, významnou část ceny kompletní stavebnce tvoří čas, který tráví při výběru nosníků u dodavatele. Musel jsem mu dát za pravdu. Vybrat předepsané rozměry nosníků mi zabralo celé sobotní dopoledne a návštěvu tří modelářských prodejen. Ne snad, že by materiál pro klasickou stavbu neměly v sortimentu, vybrat ale dobře řezaný nosníček s rovnými lety bylo úkolem těžším, než se zdálo.
Hned odpoledne jsem se pustil do stavby. Pročetl jsem návod, který je na stránkách VEKA model a začal zpracováním žeber. Žebra byla vyfrézována pečlivě, přesto jsem je po vyříznutí z desky pomocí kancelářské lepící tyčinky slepil do bloku a lehce obrousil.
Při kontrole rozměrů otvoru pro nosník jsem objevil drobný nedostatek. Otvor pro nosník byl o cca 0,5 mm větší, než by bylo třeba. Zářez pro náběžnou lištu bylo nutno lehce zvětšit. Díky žebrům slepeným do bloku stačilo několik tahů jehlovým pilníkem. Po dokončení operace jsem od sebe lehce slepená žebra oddělil pomocí žiletky.
V návodu je podrobně popsáno opracování odtokových lišt, včetně jednoduchého přípravku, který umožní přesné ohoblování a dobroušení. Vtipné řešení, nicméně jsem ho nepoužil.
Lamelované Koncové oblouky byly velmi dobře opracované, stačilo je jen velmi lehce přebrousit. V návodu doporučuje Peter zkosit nosník křídla v místě spojení s koncovým obloukem přesně opačným způsobem, než jak je na původním plánu nakresleno. Tato úprava je logicky odůvodněna, oproti pediku nelze lamelované oblouky optimálně dotvarovat, přesto jsem se v tomto bodě držel původního plánu a při stavbě dal křídlům mírné negativy.
K lepení jsem použil lepidlo Perfect G, stavba šla tedy poměrně rychle. Ani následné obroušení kostry nečinilo potíže, materiál oblouků se snadno brousí a tak bylo zaoblení hran dílem okamžiku. Totéž platí i pro pečlivě vyříznutou hlavici, která byla rovněž součástí stavebnice.
Oproti původnímu návodu jsem konstrukci doplnil trojúhelníkovými výkližky, vyříznutými z překližky používané při výrobě bedýnek na ovoce.
Druhý den byl celý model v kostře, kterou jsem impregnoval v souladu s návodem zaponovým lakem.
Oproti návodu doporučovanému Vliesu jsem model potáhl klasicky tenkým potahovým papírem. Barevnou úpravu jsem volil decentní, vždyť se jedná o školní kluzák. Vzhledem k tomu, že všechny časově náročné díly jsou připraveny ve stavebnici, staví se model "jako na drátkách”.
I přes drobnou nepřesnost žeber lze konstatovat, že autor stavebnice, Peter Kapuscinský, je zkušený a velmi pečlivý modelář, který dbá na kvalitu svých výrobků.
Adam Jakeš
Stránky výrobce VEKA model
![]() |
O školním kluzáku Vosa Radka Čížka lze bez nadsázky říct, že patří mezi české klasiky. Pro nejednoho dnešního ostříleného modeláře patřila Vosa k jedněm z prvních modelů, na nichž se učil modelářskému řemeslu a pronikal do tajů létání. Nejinak tomu bylo v případě Petera Kapuscinského, modeláře, reprezentanta v kategoii upoutaných akrobatů F2B. Jeho společnost VEKA model se sice primárně zabývá výrobou RC polomaket a upoutaných modelů, pro radost a jako vzpomínku začal vyrábět i stavebnice historických modelů. A právě Vosa patří k první ze série těchto stavebnic. |