Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

Zapalování pro benzínové motory

Page 1 of 2Next

Ahoj všem,

nechci se chlubit cizím peřím, ale byl jsem požádán o zveřejnění následujícího materiálu.

Jedná se o náhradu klasické cívky. Tuto náhradu představil v soukromé korespondenci Zdeněk S. a já bych se chtěl touto cestou s Vámi podělit o jeho zkušenosti.

Začalo to 14.2.2021, kdy Zdeněk poslal video na zázrak jak jinak než s Číny.

Následovala adresa, kde se tento zázrak dá pořídit.

https://www.aliexpress.com/item/1005001459015750.html

Následně se rozjela bouřlivá diskuze, kde jsme probrali vše od rušení přijímače až po převrácení funkce zapalování. V současnosti již vím, že Zdeněk provedl úspěšně všechny testy tohoto zapalování a vše je prozatím v pořádku. Samozřejmě vše je potřeba odzkoušet ještě ve svém modelu, protože ne každá instalace v modelu musí být v pořádku jak jistě mnoho z Vás může potvrdit.

Zdenkovi to vše evidentně funguje a tady je důkaz.

Ještě přidám nejnovější foto zapojení tohoto zapalování, které Zdeněk poslal.

 

 

Nahrané soubory:
  • zapalko1.jpg
  • zapalko2.jpg
  • zapalko3.jpg
Pavel Skotnica, MirekD and Miroslav Vaněk have reacted to this post.
Pavel SkotnicaMirekDMiroslav Vaněk

Každé řešení, které instalační nenáročností a nižší cenou "přesvědčí" váhající historické modeláře k použití, je skvělé.  Toto zapalování se na internetu nabízí v akci za cca $20, já třeba používám jedno CDI zapalování za $80.  Slávek Štorek zná i nějaká "cenově mezi".   Toto upoutává pozornost nejnižší cenou a jednoduchým provedením bez zbytečných "šperků", zejména mohutných kabelů VN.

Pojďme se v diskuzi zaměřit na dva prvky tohoto řešení,  které je dobré upřesnit.

  • Zdroj
    Kapacita 18350 mAh je dost vysoká, CDI zapalování by i s poloviční kapacitou myslím umělo létat jedno odpoledne, pokud by bylo používáno na historický způsob letu.  Ušetřila by se hmotnost. Nejedná se ale o omyl ? Nejsou to dva články 3,6, seřazeny sériově na 7,2 voltu ?  Pak se ale jejich kapacita nesčítá, zůstává stejná , tedy cca 9 000 mAh a pak je to OK a ušetřit se nedá.
    Mohl bych poprosit o přesný typ zdroje ?
  • Tranzistorový invertor
    Tato maličkost převádí rozepnutí časovače motoru na "puls" Hallova čidla, jemuž "rozumí" CDI.
    Může někdo toto udělátko nabídnout a za jakou cenu ?

Paráda, Děkuji,  Mirek

 

 

 

Tak pardon, můj omyl.  Píše se  tam "velikost 18350" a myslí se tím skutečně rozměrová "velikost" jednoho se dvou článků zdroje, nikoliv "kapacita".  🙂

Do elektrických schemat je ale právě důležité uvést  především výsledné napětí a elektrickou kapacitu zdroje.

Mirek

 

 

Přidám vysvětlení:

Ano, hlavním důvodem mého pátrání a ověřování použití tohoto zapalování byla mnohem nižší cena oproti kolegy používaným a ověřeným zapalováním. Nevýhodou je jeho původní účel použití pro motory, kde okamžik "hození jiskry" je řízen Hallovou sondou a tudíž zapalování háže jiskru již při spojení kontaktu přerušovače (kladívka), nikoliv až při rozpojení kontaktu, jak je to běžné u tzapojení s klasickou indukční cívkou. U některých motorů (např. REX - na druhém obrázku výše) lze kontaktem přerušovače otáčet téměř kolem celého obvodu klikové hřídele a tím pádem není problém přerušovač přenastavit do vhodné polohy. Některé motory (např. na prvním snímku zobrazený LBM, nebo nejběžněji používané Ohlssony) mají rozsah nastavování "předstihu" přerušovače omezený a tak v tomto případě je nutno použít, pro posunutí okamžiku hození jiskry, zmíněný tranzistorový invertor. Je to velice jednoduchoučké zapojení jednoho tranzistoru a tří odporů, které zvládne "seskládat" každý radioamarér.

Na výše uvedených fotografiích je u zdroje napětí napsáno "velikost 18350", čímž byl myšlen typ ACCU, nikoliv jejich kapacita. Samozřejmě lze použít jakýkoli jiný zdroj (konkrétní zapalování je konstruované pro napájení 6 - 10V), ale já jsem to specifikoval na články, které poiužívám ve svých modelech a které se mě osvědčily (používám je i pro napájení přijímačů ve spolením s UBEC obvodem). Kapacita zobrazených článků je 1200mAh a jsou zapojeny sériově. Pro praktické zkouškyzapalování (viz. video výše - model Buzzard Bombshell s motorem Ohlsson 60) jsem dokonce použil pro napájení zapalování sice stejný typ i velikost ACCU, ale byly kupovány v Číně a z deklarované kapacity 3200mAh mají sotva desetinovou kapacitu, ale i tato bez problémů stačila na 4 lety s dobou chodu motoru cca 3 minut. Proto je na zmíněných fotkách také uvedena poznámka, kde se mě osvědčilo tyto ACCU nakupovat, protože tam prodávají baterie opravdu jenod ověřených výrobců.

Pavel Skotnica has reacted to this post.
Pavel Skotnica

Díky,  Zdeňku, za informace o baterii.

Díky také za informace, kdy je a kdy není potřeba  invertor.

M.

 

 

Soudruzi poslali další žlutou krabičku/zapalování a tak vyvstala Nerudovská otázka:"Kam s ním?" Odpověď: "Céčkaři - třeste se!"

Tradiční postup - v domácích zásobách nalezení vhodného nevyužitého modelu - Colossus (mistrovská výhra z MČR 2015) a osazení tím, co motorová vitrína dala - Ohlsson 60. Už se těším, jak budu dělat křoví vrcholným soutěžákům!' 🙂

http://www.mkalka.cz/modely/model.php?id=210

Ahoj hoši,

mám další věc na zkoušení. Podívejte se na hmotnost. Rozměr 20x28x50mm. Bohužel také dává jiskru při sepnutí. Pokusíme se s tím něco udělat. Až se oteplí a bude mi dobře udělám i praktické testování. Cena litr.

Sláva Štorek

Nahrané soubory:
  • 20210413_160047.jpg

Ahoj Slávo,

mám takovej dojem, že Zdenek S má na té váze celou instalaci i s baterkama, takže váha je přirozeně někde jinde. Pokusím se zvážit ten žlutej zázrak (protože ho mám taky) a výsledek zveřejním.

Petr H.

Tak jsem se dostal k váze a opravdu to tvoje zapalování je lehčí. Ješte rozměry ať je to komplet  41x52x25  .

Nahrané soubory:
  • 1618411309849407265440.jpg

Kupecké počty, to je moje. Mám na stole nějaké projekty do OTMR AB a toto zapalování je jediné, co by se do nich dalo nacpat. Možná vyhrabu i Pelikána. Myslím si, že to je jeden z nejlepších modelů do OTMR AB.  Až na to hoši přijdou, to bude Pelikánomela. ASI

Page 1 of 2Next