Diskuzní fórum

Navigace fóra - nacházíte se zde:FórumSlety a pravidla: Pravidla klubu SAM 78PRAVIDLA
Please to create posts and topics.

PRAVIDLA

Page 1 of 2Next

Tak jsem konečně zvládnul přihlášení, a přečetl všechny předchozí příspěvky.
Hlavní vadou našich pravidel je nevhodná definice gumového svazku. Podle mého názoru by nejvhodnějším kritériem bylo omezení váhy svazku na max. 20% z váhy prázdného éra. To by značně vyrovnalo výkonnost modelů.
Vrtule jako u původního modelu. Asi lepší omezit se na dodržení průměru vrtule a možná i nechat volno v záměně sklopné nebo pevné vrtule a možnost nahradit jedolistou kulhavku dvoulistou vrtulí. Dalo by se pak i uvažovat o spojení kategorií BV 1 a BV 2.
A rád bych doplnil do kategorií pravidelně létaných i "minutku".

Vítáme nového přispěvatele,ahoj Ivane!

Nad pravidly taky přemýšlím,ale spíš svoje návrhy směřuji k přátelskému polétání,než tvrdému soutěžení.
Dovolím si Tvému návrhu oponovat-výkonost by to nevyrovnalo,nebo možná vyrovnalo ale značně omezilo výběr typů.
20% gumy=opět a[size=18:8e5e29f00a] jedině[/size:8e5e29f00a] lehké blechy. Tohle nevyřešíme a navíc jak to budem kontrolovat,když dnes nekontrolujeme ani váhu podle plánu?
A velké gumy už budou jen na předvádění.Třeba můj Ellila má bez gumy 157g(zatím,než se nacucá mazáním) , dva svazky po 65g,takhle by měl celkem 30g,to ani nehne vrtulí.
Korda 140/88,atd.
Staré Wakefieldy,nejstarší,nejklasičtější,nejkrásnější modelářská kategorie by tím byla zabitá,teď,když se do ní vrhnul další šílenec-Emil! Tahle éra to prostě měla 50/50
Návrh na spojení volnoběžek a sklopek není špatný,chce to popřemýšlet.
Jé,to je zas hodin ,jdu spát,pokračování zítra.

A máme tu sekci pravidla,možná by tam tohle téma mohl admin přesunout.

[size=12:8e5e29f00a][/size:8e5e29f00a]

Ahoj Ivane koukám, že jsi to perfektně zvládnul a zapojil se do fóra.Tvůj přízpvěvek je další slovo do pranice a určitě napomůže k tvorbě nových pravidel tak jako ostatní nápady všech.Jen jsi se trošku přehmát asi by bylo lepší zařadit tuto diskuzi do fóra Pravidla SAM 78 kde už jsou určité nápady.Ctěl bych se také přijpojit do diskuze.Ač už BV nelétám a vlastně jsem to jen zkoušel myslím si, že dnešní kvalita gumi je určitě uplně jiná než v době vzniku našich modelů a proto bychom se měli zaměřit hlavně na tuto otázku.Je potřeba určit pevně množství gumi v modelu, Ty volíš 20% hmotnosti modelu, já bych měl ještě jednu myšlenku a to udělat maximální délku svazku pouze mezi oky vrtule a zadním závěsem.Domnívám se, že se tímto zkrátí chod motoru a model bude muset také klouzat a nebude se stávat, že model odlétne měřené maximum na motorový let což jsem už také viděl.Dále si myslím, že by toto bylo lépe kontrolovatelné pořadateli, protože převažovat svazek v průběhu soutěže je dost obtížné neli nemožné.Ohledně vrtule bych souhlasil se zachováním průměru vrtule, zachování počtu listu co se týče dvou a tří listých vrtulí u jednolistých bych povolil záměnu za dvoulistou.Pevnou vrtuli bych ponechal a nožnost záměny bych nechal jen u sklopných vrtulí a to za pevné.Toto je můj názor a doufám, že najde oponentůru Petr.

Chapi,tohle jsou všechno řešení na draka! Guma jen mezi závěsy=opět blechy s malým průřezem svazku. Do šesti nití při stejné délce natočíš podstatně víc než do osmadvaceti a lehké modely u kterých je vzdálenost závěsů stejná jako u Wakefieldů existují.
Co vlastně chceme? Omezit výkonost modelů nebo srovnat nesrovnatelné typy?
První povede k značnému omezení výběru,a druhé je řešitelné pouze zavedením cca devíti kategorií jako v Anglii. Jenže se podívejte,kolik jich tam kterou kategorii létá.Už to není jako v devadesátých letech,modeláři bohužel ubývají všude na světě.

Momentální nápad pro tvrdé soutěžáky-co udělat monotypovou kategorii jako je v Anglii Senator Cup? Model by byl český,napadá mě třeba Letná nebo IPRO 301,nějaké omezení gumy,jinak dělej co umíš.

Přemýšlím nad návrhem zrušit dělení na Bv 1 a 2 a dělit modely podle hmotnosti,nebo hmotnosti gumy,určitě by to bylo férovější a snad by se objevilo víc sklopek.
Pokračování příště,jsem v práci,musím taky něco dělat!

P. Ivane,

můj skromný názor je ten, že soutěžní pravidla moderních gumáckých kategorií mají limity na hmotnost gumy řekněme v důsledku přirozeného vývoje vývoje konstrukcí a technologií používaných u modelů. Tzn. snaha omezovat maximální výkony limitováním použitého "motoru" - jako v F1. Vzhledem k tomu, že lepíme historické modely, konstrukčně a technologicky s původní konstrukcí už asi nehneme. Byť i v historických kategoriích bývaly různé omezení (geometrie, hmotnost, guma), aplikovat podobná pravidla do současnosti by znamenalo rozdrobení na spoustu subkategorií. A mnoho psů, zajícova smrt.

Vycházím z předpokladu, že nelze beztrestně "narvat" do éra libovolné množství gumy, každé éro potřebuje zhruba to svoje (ono naládovat do oldtimera gumu, aby startoval jako raketoplán prostě nejde - tedy bez nepovolených konstrukčních úprav určitě ne). Tím může nastat dokonce i problém, že nebude dodržen hmotnostní limit té původní kategorie, neboť vlastnosti FAI gumy dnes dostupné jsou prostě jiné. Tím nastává i lehký problém kategorizovat éra hmotnostně.

Předpokládám-li, že spolu soutěží éra různého data vzniku, různých mezinárodních, národních historických kategorií s éry bez kategorií či nekategorizovatelná, napadá mě jediné kritérium - velikost nosné plochy, nebo rozpětí - u AV-ček to funguje. Při dodržení pravidel o konstrukci.

Sharku, s tím 301-cup-em to je dobrý nápad.
1/ Není to soutěžní brus
2/ Konstrukce odpovídá relativně jednoduchému gumáku (zvládnout by to mohli i méně zdatní)
3/ Je to echt tuzemské a přitom celobalsové
4/ Je to relativně známý kousek a není to Bobík 😆
5/ Už si dokážu představit i variantu korespondenční 😛

To se nám to pěkně rozjelo!

Emile,od chvíle co jsem napsal předchozí příspěvek,tak mi to leží v hlavě.
Body které píšeš jsou přesně to co mám na mysli,jednoduché české éro z balzy,podmínky prakticky stejné pro každého. Jen myslím víc na tu Letnou,ta je ještě jednodušší,obzvlášť v oblasti přistávacího zařízení,nemá sice kabinku,ale tvarově hezká. Rozpětí 750,to je tak akorát,dala by se použít i 240 Igra. Takhle ji před pár lety propagoval Jirka Kalina. Plán 1:1 jsem nedávno nějak scuknul na A 3,aby to šlo tisknout na erární kopírce. Jo,ještě dnes se do ní pustím!

S dělením dle hmotnosti to nevidím nijak dramaticky. Jde o to,stanovit hranici.Hmotnostní limit původní kategorie by nás nezajímal,ale popravdě-když budeš dělat Wakefielda z roku cca1936 a mladšího,pod 100g se nedostaneš ani náhodou a pak musíš naložit dávku gumy,která to dostane do vzduchu a chvíli to poletí. No a 50g je dost málo. Ve skutečnosti takové éro uděláš tak za 140+88g gumy a jseš na 228g,čili splňuješ původní pravidla. Plošné zatížení je ovšem vyšší,než 12g/dm,což je zas dnešní podmínka. Takže můžeš ubrat na váze a nesplnit původní pravidla. Ale z tohohle bych fakt vědu nedělal.
Tady jde spíš o to,že lehká Bv 1 s dlouhým motorem a nízkým zatížením v pohodě přelétá Bv 2 Wakefielda,takže to současné dělení poněkud postrádá smysl.
Jde o to,najít nějaký kompromis. Každý z těch asi 20-30 gumičkářů-oldtimeristů bude prosazovat svoje a pak přijde jeden,který to zase všechno ochčije a bude machrovat. 😀

On je asi hlavní problém v tom, že původně byly kategorie gumáků a větroňů ty nejlétanější. A zatímco u větroňů se problémem pohonu zabývat tak nějak nemusí (na nohách a špagátu už nic moc až tak vymyslet nejde - tedy kromě gumicuku a navijáku), u gumiček se to asi nikdy nerozlouskne k plné spokojenosti.

Ono i v pravidlech [url]http://www.antiquemodeler.org/2006%20Rule%20Book/Freeflight_rules.htm#IV[/url] si s tím hlavu příliš nelámou -
2 kategorie s nosnou plochou pod a nad 150 čtverečních palců a kategorie wakefieldů se dvěmi subkategoriemi (4 uncová a 8 uncová).

Lze pak létat v těchto soutěžích:
1/ Malé "tyčkáče"
2/ Malé "kabiňáky"
3/ Velké "tyčkáče"
4/ Velké "kabiňáky"
5/ 4 uncové wakefieldy
6/ 8 uncové wakefieldy

Wakefieldy mohou létat i v kategorii velkých kabiňáků. Pro tyčkáče platí, že tam spadá vše s průřezem trupu maximálně délka trupu/200, kabinové jsou s průřezem trupu minimálně délka trupu/100. Tzn. jestli mi to vedro nevlezlo na mozek, s kabiňákem lze teoreticky létat i v kategorii tyčkáčů.

Takhle navržená pravidla, jestli je chápu dobře, umožňují s vhodně zvoleným érem létat i v jiných kategoriích (když se prostě nesejde dost soutěžících).

Emile pozor,[color=darkblue:00b2f85429]stick[/color:00b2f85429] v tomto případě znamená trupový model,ale bez kabiny,nikolivěk tyčkáč,jak ho chápeme my. Najdi si někde třeba Lanzo Duplex,ten je ve verzi stick i cabin.

Dneska už nic inteligentního nevyplodím,je mi blbě,jdu si lehnout a přemýšlet o dokonalých,všem vyhovujících pravidlech která nám zaručí,že éra budou létat dlouho,ale ne zas moc dlouho,budou stavěna přesně podle plánu,ale ne zas úplně přesně,budou mít gumy tak akorát,ale ne zas tak úplně akorát,atd,atd,atd.

Ještě omluva,Emile, s těmi sticky to tam píšeš,už mi to nějak nepálí.

Tohle dělení je ovšem taky zvláštní a pro nás ne moc použitelné.

Dělení podle rozpětí taky nic moc,podle plošného zatížení už je lepší.
My u nás ovšem řešíme jeden dost specifický problém,že.
Zkusme popřemýšlet o dělení dle hmotnosti,jaká jsou rizika obcházení,kde stanovit hranici a podobně. A rozhodně navrhuji zrušit dělení na sklopky a volnoběžky,důvody jsem už psal.

A to jsem si myslel, že se sotva někdo ozve. Díky za návrhy. Jsou asi lepší než moje představa. Nejvíc se mi líbí návrh na létání s monotypem.To by byla opravdu soutěž soutěžní a na pěkné polétání s ostatními gumáky by byla asi nejvhodnější minutka nebo něco na ten způsob. ( omlouvám se, ale každý jsme na něco zatížený a mě se minutkové létání líbí. Hlavně se nemusí chodit daleko za modelem , pokud někomu neuletí .)
Pokud vyjde stánek na Modelhobby, tak tam na začátku budu a na stánku dám volný sešit pro sebrání připomínek k jednotlivým kategoriím. Sešit bude samozřelmně pouze pro členy SAM 78 a na titulní stránce vyzvu aby se každý pod svojí připomínku podepsal. Je dost lidí, kteří internetem nekomunikují.
ahoj Ivan

Page 1 of 2Next