Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

Návrh změn v kategorii BV pro rok 2008

PreviousPage 2 of 2

Nějak to zlobí,teď jsem anonym zas já! 🙄

Sharku,

já se nebojím jsa aktivní nečlen 😆 . Nesnažil jsem se vymýšlet ptákoviny, vycházel jsem spíš z pozorování:

Pravidlo o gumě nikdo nedodržuje, ono to dodržovat se současnou gumou prostě nejde. Jak mi ulít ten Hi-Climber v Hořicích, a jak jsem jinde psal, že první kus jsem rozflákal, rozflákal jsem ho při pokusech dodržet pravidlo o gumě. Při plném natočení svazku (ještě na 60% původních otáček to šlo) měl let zcela identický s [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Bachem_Ba_349[/url] (raketově kolmý start a "přistání" ve vertikálním směru - co se nedestruovalo dotykem se zemí, to se destruovalo kinetickou energií, nepoškozená zůstala jen vrtule).

Z toho se odvíjí i poněkud neurčité pravidlo o vrtuli. Kdo umí vrtuli, vyšmrdlá vrtuli vhodnou pro éro a svazek. Kdo vrtuli neumí, sežene vrtuli a hledá éro, které by k ní postavil (proto mj. můj návrh na možnost úpravy éra dle kat BV2 na kat BV1). Vycházím z předpokladu, že pevná vrtule neznamená výhodu, ale handicap proti originálu (horší kluz).

Bylo by ale vhodné koncipovat pravidla tak, aby akceptovaly současnou dostupnost (resp. nedostupnost) materiálů a technologií když:

1/se nebude rozšiřovat počet létaných kategorií.

2/ původní materiál předepsaný v plánu není standardně (hůře) dostupný, a proto byl nahrazen materiálem dostupným v současnosti (a byl dostupný i v době vzniku předlohy). Nahradím-li tedy borovici smrkem, nebo v původních plánech oblíbený lipový hranol na hlavici balsovým, nebudu ukamenován.

3/ Použije-li někdo kompozit (nebo v době vzniku nedostupný materiál) pouze za učelem zachování pevnosti při současném snížení hmotnosti, zaslouží kastraci.

Pravidlo zásadní:
4/ Nekonzervujeme historiii, snažíme se ji zachovat v rámci (současných) možností.

Emil

Předkládám svůj návrh nových pravidel pro gumáky. K této změně mě vede především nízký počet soutěžících v kategoriích Bv 2 a Bv 3

Bv 1 do 36"-914mm (podle plánu,ne po vzepětí)
zatížení 12g/dm nebo max. 20g gumy
maximum 90s

Bv 2 nad 36"
zatížení 12g/dm nebo max. 40g gumy
maximum 120s

V obou pevné i sklopky i jednostranný potah dohromady. U obou dodržet profil dle plánu. Bv 1 může létat i Bv 2 s hmotností gumy pro Bv 2
Tedy například postavím Gollywocka který bude mít plošné zatížení pod 12g/dm,mohu pro Bv 1 použít pouze 20g gumy. Nebo bude mít více než 12g/dm a potom je guma neomezená. Pochopitelně do takového modelu nelze dát třeba 80g gumy,nepoletí.
Nebo mohu letět Bv 2,opět buď 12g/dm nebo 40g gumy.
Pro tato pravidla není nutno stavět nové modely(jedna z námitek), je dobré si uvědomit,že sklopky skomírají,striktní dělení na pevné a sklopné nemá žádný SAM,výhody sklopek-lepší kluz je vyvážen vždy větší hmotností takové vrtule, tedy potřebou větší energie-průřezu- gumového svazku. Navíc většina dnešních Bv 1 létá bez problémů 90s jen na motor,takže výhoda sklopek se může projevit až v případném rozletu. V Anglii spolu létají v kategorii Small rubber stick bez problémů třeba Senatory a HepCaty a to ještě na 150s a nikdo s tím nemá nejmenší problém.
Větší modely létají všude společně,platilo to vždy u Wakefieldů,Mulvihillů,Moffetů a jiných kategorií. A Wakefieldy od roku 1937,které mají 80-100g svazky vždy o dost překračují 12g/dm limit.
Rovněž se mi líbí způsob létání,který mi popsal jeden anglický kolega. Při nižším počtu soutěžících létají všichni společně,maxima má každý podle kategorie do které spadá jeho model a případný rozlet mají všichni společný. Ani s tímhle nemá nikdo žádný problém.

Námitky může vyvolat snad hodnota rozpětí,především u modelů,které tento limit překročí o nějakých 6mm. Tady bychom mohli tolerovat hodnotu 920mm, vzhledem k modelům vzniklým podle metrické soustavy. V našich podmínkách se to týká především modelu Ikaros Disperato.
Vždy budou pochopitelně nějaké modely znevýhodněny,to je jasné a kdo chce vyhrávat,musí hledat model na hranici pravidel. Ale o to nám snad ani nejde,ne?

Bv min

1.Plošné zatížení bez omezení
2.Plán možno zvětšit či zmenšit při zachování konstrukce,počtu žeber atd.
3.Vrtule max.1/3 rozpětí,nesklopná
4.Zachovat profil nosné plochy dle plánu
5.Vzpěry a podvozek podle plánu.Pevný podvozek je možno zhotovit odnímací,model však musí lety absolvovat s ním.
maximum 60s
při splnění podmínek Bv 1 nebo Bv 2 může létat i tyto kategorie

Vysvětlivky:
1. beztak se nekontroluje a na většině plánů není hmotnost,předpokládala se co nejlehčí stavba,12g/dm dělá z většiny maket neletuschopné exempláře
2.často není jasná přesná velikost,na plánu nejsou žádné údaje,velikost modelu je možno zároveň upravit pro létání v modernější kategorii 1:20
3.rovněž velikost vrtule není často zřejmá,pravidlo používané v zahraničí
4.bez komentáře.
5.Na většině plánů maket-oldtimerů je podvozek pevný a to i u předloh,které ho měly zatahovací. Odnímací podvozek je možno zhotovit kvůli snadnější přepravě.

Myslím že do takto upravených pravidel se bez problémů vejdou současné makety. Pevná vrtule vyřazuje určité modely, ale ruku na srdce,kolik jich je a jsou to ještě makety?

Takže pište a volejte svoje návrhy a připomínky.

Jan Vodička
U Radnice 456
Odolena Voda 250 70

tel 775 177 557

Honzo, Tvůj návrh pravidel je dobře přijatelný asi pro všechny. Aspoň mně se líbí. Moje idea byly poněkud jiná, ale asi méně průchodná. Představoval jsem si jen dvě kategorie jednu soutěžní a druhou pro potěšení. Ta soutěžní odpovídá asi tak tvému návrhu s tím, že by vše bylo pouze v jedné kategorii. A létání pro potěšení by bylo něco na způsob Minutky. Ale asi bych radči hlasoval pro Tvůj návrh. Je lépe propracován.
Ahoj Ivan

Výborně Honzo,tvuj návrh se mi velice líbí.Kdyby i jiní zapřemýšleli v jiných kategoriich. Příspěvky jako je ten tvůj jsou velice ojedinělé, spíše žádné. Jediný Richard Metz se mi ozval k RC kategoriim.

PreviousPage 2 of 2