Návrh změn v kategorii BV pro rok 2008
Citát ze zdroje Emil dne 1. 7. 2008, 21:35I když aktivní nečlen, dovoluji si dle výzvy v [url]https://www.sam78.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=37[/url] navrhnout k diskuzi následující návrhy:
1/
[i:48263492af]u modelů na gumu musí být použit gumový svazek (nebo svazky u vícesvazkových modelů) stejný jako u původního modelu nebo dle původní dokumentace (tj. průřez, délka a hmotnost a počet svazků)[/i:48263492af]
Tenhle odstaveček je asi zralý na úplné vypuštění. Gumový svazek se vždy přizpůsobuje (a i v historických dobách přizpůsoboval) konkrétním vlastnostem gumy a tomu, jak se podaří stavba z hlediska hmotnosti. Dnešní TAN se s tehdejší "Brown rubber" co do vlastností nepodobá a podobat se asi nikdy nebude.2/
[i:48263492af]u modelů na gumu, modelů se spalovacími motory a s elektromotory musí být použita vrtule stejného druhu a charakteru jako měl prokazatelně původní model nebo dle původní dokumentace (tj. pevná, sklopná, volnoběžná, jednolistá, dvoulistá, atd., pokud není v příslušné kategorii předepsána vrtule).[/i:48263492af]
Tenhle odstaveček by, dle mého neodborného názoru, zasloužil také upravit.
Dovolil bych si navrhnout základní vlastnosti vrtule repliky historického modelu (asi nejen pro gumáky)
a/ vrtule by měla mít nejvýše stejný průměr jako původní model
b/ vrtule by měla mít stejný počet listů jako původní model (jednolistá, dvoulistá ...)
c/ sklopnými listy vrtule může být model vybaven pouze v případě, že jimi byl vybaven i původní model (otázka spíše na elektrikáře, jestli je tato vlastnost akceptovatelná).
d/ byl-li původní model vybaven vrtulí bez volnoběžného mechanismu, lze volnoběžného mechanismu použít... Volnoběžka je závislá na použitém gumovém svazku. Existuje nenulová množina ér, která sice nebyla v originále vybavena volnoběžkou (a jsou to naneštěstí "školní éra" - tzn. to, co slepí drobotina na prkýnku na maso) a měla gumový svazek v délce závěsu (typický model - Cloud Tramp). Tzn. konstrukčně jednoduchý školní gumák v původním plánu bez volnoběžky je pravidly v případné soutěži odsouzen do role outsidera (a co když použiji plastovou vrtuli IGRA, kterou pravidla dovolují a ta tu volnoběžku už má).3/ Kategorie BV-3 sice zahrnuje éra s jednostranným potahem, co ale éra s profilem prohnuté desky nebo s éry s křídly z plné balsy?
I když aktivní nečlen, dovoluji si dle výzvy v [url]https://www.sam78.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=37[/url] navrhnout k diskuzi následující návrhy:
1/
[i:48263492af]u modelů na gumu musí být použit gumový svazek (nebo svazky u vícesvazkových modelů) stejný jako u původního modelu nebo dle původní dokumentace (tj. průřez, délka a hmotnost a počet svazků)[/i:48263492af]
Tenhle odstaveček je asi zralý na úplné vypuštění. Gumový svazek se vždy přizpůsobuje (a i v historických dobách přizpůsoboval) konkrétním vlastnostem gumy a tomu, jak se podaří stavba z hlediska hmotnosti. Dnešní TAN se s tehdejší "Brown rubber" co do vlastností nepodobá a podobat se asi nikdy nebude.
2/
[i:48263492af]u modelů na gumu, modelů se spalovacími motory a s elektromotory musí být použita vrtule stejného druhu a charakteru jako měl prokazatelně původní model nebo dle původní dokumentace (tj. pevná, sklopná, volnoběžná, jednolistá, dvoulistá, atd., pokud není v příslušné kategorii předepsána vrtule).[/i:48263492af]
Tenhle odstaveček by, dle mého neodborného názoru, zasloužil také upravit.
Dovolil bych si navrhnout základní vlastnosti vrtule repliky historického modelu (asi nejen pro gumáky)
a/ vrtule by měla mít nejvýše stejný průměr jako původní model
b/ vrtule by měla mít stejný počet listů jako původní model (jednolistá, dvoulistá ...)
c/ sklopnými listy vrtule může být model vybaven pouze v případě, že jimi byl vybaven i původní model (otázka spíše na elektrikáře, jestli je tato vlastnost akceptovatelná).
d/ byl-li původní model vybaven vrtulí bez volnoběžného mechanismu, lze volnoběžného mechanismu použít... Volnoběžka je závislá na použitém gumovém svazku. Existuje nenulová množina ér, která sice nebyla v originále vybavena volnoběžkou (a jsou to naneštěstí "školní éra" - tzn. to, co slepí drobotina na prkýnku na maso) a měla gumový svazek v délce závěsu (typický model - Cloud Tramp). Tzn. konstrukčně jednoduchý školní gumák v původním plánu bez volnoběžky je pravidly v případné soutěži odsouzen do role outsidera (a co když použiji plastovou vrtuli IGRA, kterou pravidla dovolují a ta tu volnoběžku už má).
3/ Kategorie BV-3 sice zahrnuje éra s jednostranným potahem, co ale éra s profilem prohnuté desky nebo s éry s křídly z plné balsy?
Citát ze zdroje sam355 dne 2. 7. 2008, 5:17V poslední době jsem se zůčastnil několika soutěží. Já za sebe mohu zotpovědně prohlásit, že mé modely jsou postaveny z předepsaných materiálů a není na nich použito ani "ň" moderních. Profily na křídlech zásadně neměním. Měl jsem možnost vidět právě modely, které měli jak upravené vzepětí, tak jiný profil, tak i uhlík v křídlech a jejich majitelé se za to ani nestydí, naopak, všichni to o nich vědí a nikdo proti tomu nic neudělá. Vžyď toto není idea SAMu. Jednoduchá pomoc by byla nesoutěžit, jen se sejít, zalétat si pokecat s kamarády, předvézt své modely. Tito "dravci" by potom na takové setkání nepřijeli a ceny od případných sponzorů - losem by se rozdělovalo. Tato praktika je běžná už na vícero modelářských akcích. Tak se mohu zůčastnit s opravdu historickým modelem, který sotva letí, neboť v době vzniku autor nebyl génius.
Takže, dávám na zváženou svůj návrh
Petr 😉
V poslední době jsem se zůčastnil několika soutěží. Já za sebe mohu zotpovědně prohlásit, že mé modely jsou postaveny z předepsaných materiálů a není na nich použito ani "ň" moderních. Profily na křídlech zásadně neměním. Měl jsem možnost vidět právě modely, které měli jak upravené vzepětí, tak jiný profil, tak i uhlík v křídlech a jejich majitelé se za to ani nestydí, naopak, všichni to o nich vědí a nikdo proti tomu nic neudělá. Vžyď toto není idea SAMu. Jednoduchá pomoc by byla nesoutěžit, jen se sejít, zalétat si pokecat s kamarády, předvézt své modely. Tito "dravci" by potom na takové setkání nepřijeli a ceny od případných sponzorů - losem by se rozdělovalo. Tato praktika je běžná už na vícero modelářských akcích. Tak se mohu zůčastnit s opravdu historickým modelem, který sotva letí, neboť v době vzniku autor nebyl génius.
Takže, dávám na zváženou svůj návrh
Petr 😉
Citát ze zdroje Host dne 2. 7. 2008, 13:32Emile,křídla z plné balsy patří do BV 3,řešil jsme to na minulém sletu.
V pravidlech pokud vím není specifikována vrtule,takže v BV 3 můžeš létat s pevnou i se sklopkou,pokud máš plánek.Petře,chci podobným způsobem pojmout letošní slet. Nemám čas na přípravu a urputné soutěžení s oldtimery je mi nějak cizí. Ono to ani nejde,vzledem k tomu jak rozdílné modely spolu létají v jedné kategorii. Je mi samozřejmě jasné,že nemůžeme mít devět kategorií gumáků jako třeba v Anglii,to by v každé letali dva,tři lidi.Ostatně i v té Anglii už mají problémy s účastí,už to není jako v devadesátých letech.Přesto bych byl pro zachování určité formy X startů atd.,abychom nakonec neskončili jen pokecem u píva bez modelů.
Soutěžní ambice si hodlám ukájet v kategoriích P-30 a F 1G,tam je vše dané.Nedávno jsem jel přes Chotěboř,ale ne kolem letiště,jak moc hořlavé plodiny jsou letos kolem?
Vzhledem k brzkému termínu,tedy nesklizenému obilí, by to mělo nás doutnákáře zajímat.
Emile,křídla z plné balsy patří do BV 3,řešil jsme to na minulém sletu.
V pravidlech pokud vím není specifikována vrtule,takže v BV 3 můžeš létat s pevnou i se sklopkou,pokud máš plánek.
Petře,chci podobným způsobem pojmout letošní slet. Nemám čas na přípravu a urputné soutěžení s oldtimery je mi nějak cizí. Ono to ani nejde,vzledem k tomu jak rozdílné modely spolu létají v jedné kategorii. Je mi samozřejmě jasné,že nemůžeme mít devět kategorií gumáků jako třeba v Anglii,to by v každé letali dva,tři lidi.Ostatně i v té Anglii už mají problémy s účastí,už to není jako v devadesátých letech.Přesto bych byl pro zachování určité formy X startů atd.,abychom nakonec neskončili jen pokecem u píva bez modelů.
Soutěžní ambice si hodlám ukájet v kategoriích P-30 a F 1G,tam je vše dané.
Nedávno jsem jel přes Chotěboř,ale ne kolem letiště,jak moc hořlavé plodiny jsou letos kolem?
Vzhledem k brzkému termínu,tedy nesklizenému obilí, by to mělo nás doutnákáře zajímat.
Citát ze zdroje sam355 dne 2. 7. 2008, 21:40Tak na letiště se podívám, abych zjistil plodiny. Tady u nás je vysočina a všechno je to tu opožděné, uvidíme.
Jinak mě dost překvapuje mlčení většiny, pánové, proč to nezkusíte. Napsat svůj názor je přeci normální, tak se snažte.
Petr 😉
Tak na letiště se podívám, abych zjistil plodiny. Tady u nás je vysočina a všechno je to tu opožděné, uvidíme.
Jinak mě dost překvapuje mlčení většiny, pánové, proč to nezkusíte. Napsat svůj názor je přeci normální, tak se snažte.
Petr 😉
Citát ze zdroje Host dne 3. 7. 2008, 19:45Petře,
soutěživost (chtě nechtě) je člověkovi tak nějak vlastní. Udělat ze soutěže přátelské setkání je cesta do pekel. Moje návrhy vycházely z pragmatického pozorování na (sic) 5-ti soutěžích old-timerů v kat. BV.
[b:ba34dd7e95]Výsledek pozorování č. 1[/b:ba34dd7e95] - guma. Přiznejme si, že gumu s historickými vlastnostmi prostě neseženeme, dnes je už občasný lehký problém sehnat i tu dnešní. Dle původní dokumentace tedy gumový svazek nelze použít. Možnosti řešení jsou dvě. Buď budeme lepit jen takové předlohy, kde autor gumový svazek explicitně nepředepsal, nebo slepíme éro, které se nám líbí a nebudeme dodržovat tenhle odstavec pravidel. Stejně ho v realitě nikdo nedodržuje a není to z důvodu "občůrávání" pravidel, prostě dnešní guma FAI TAN má prostě úplně jiné vlastnosti než tehdejší guma.
[b:ba34dd7e95]Výsledek pozorování č. 2[/b:ba34dd7e95] - vrtule. Konstrukce éra, až na některé povolené vyjímky (v substituci některých dnes už nedostupných materiálů) je pevně daná. Zbývají pak dva parametry - "pohon" a vrtule. Pohonem může být spalovák, elektrika nebo guma. Každopádně, máme-li tři vlastnosti (konstrukce, pohon, vrtule) z toho jedna vlastnost je pevná, tj. konstrukce (rozpětí, profil .......), je nezbytné v případě neovlivnitelné a vynucené změny parametru 2 (guma), změnit parametr 3 (vrtule) tak, aby výsledkem bylo něco, co ve výsledku zase letí (a stejně, jak původní konstruktér plánoval). Vrtule má sama velmi mnoho parametrů. Předepíše-li se jen jeden (průměr), je to asi dostatečné (všechny základní vizuální parametry éra budou dodrženy). Stávající znění tak nějak evokuje, že uvedl-li konstruktér nákres výřezu vrtule, je nutné tento výřez vrtule použít (tedy aspoň je to můj subjektivní pocit z příslušného odstavce), a to je špatně.
[b:ba34dd7e95]Výsledek pozorování č. 3[/b:ba34dd7e95] - a zase ta vrtule.
Vyrobit vrtuli není úplně triviální věc.
Vyrobit dobrou vrtuli dá více práce.
Vyrobit sklopku je náročné.
Nepochopil jsem, jak vyrobit jednolistou vrtuli (statické vyvažení je brnkačka, jak ji ale vyvážit dynamicky, nechápu).
Jednolistá sklopka je pak pro mě vrcholným uměním (pro mě nedosažitelným).
Setkal jsem se se s lidmi, kteří chtějí lepit old-timery BV, nicméně na výrobu vrtule si netroufají (a hledají, kdo jim ji vyrobí). S plastovou vrtulí sice old-timer poletí, nebude to ale ono. Můj návrh pak směřoval k tomu, dodržet průměr, dodržet počet listů, umožnit alespoň ze sklopky udělat vrtuli pevnou. Tzn. umožnit přesun éra z BV2 -> BV1, nikoli naopak. U kat. BV3 by pak opět mohla být sklopná vrtule nahrazena pevnou (při dodržení počtu listů).
Petře,
soutěživost (chtě nechtě) je člověkovi tak nějak vlastní. Udělat ze soutěže přátelské setkání je cesta do pekel. Moje návrhy vycházely z pragmatického pozorování na (sic) 5-ti soutěžích old-timerů v kat. BV.
[b:ba34dd7e95]Výsledek pozorování č. 1[/b:ba34dd7e95] - guma. Přiznejme si, že gumu s historickými vlastnostmi prostě neseženeme, dnes je už občasný lehký problém sehnat i tu dnešní. Dle původní dokumentace tedy gumový svazek nelze použít. Možnosti řešení jsou dvě. Buď budeme lepit jen takové předlohy, kde autor gumový svazek explicitně nepředepsal, nebo slepíme éro, které se nám líbí a nebudeme dodržovat tenhle odstavec pravidel. Stejně ho v realitě nikdo nedodržuje a není to z důvodu "občůrávání" pravidel, prostě dnešní guma FAI TAN má prostě úplně jiné vlastnosti než tehdejší guma.
[b:ba34dd7e95]Výsledek pozorování č. 2[/b:ba34dd7e95] - vrtule. Konstrukce éra, až na některé povolené vyjímky (v substituci některých dnes už nedostupných materiálů) je pevně daná. Zbývají pak dva parametry - "pohon" a vrtule. Pohonem může být spalovák, elektrika nebo guma. Každopádně, máme-li tři vlastnosti (konstrukce, pohon, vrtule) z toho jedna vlastnost je pevná, tj. konstrukce (rozpětí, profil .......), je nezbytné v případě neovlivnitelné a vynucené změny parametru 2 (guma), změnit parametr 3 (vrtule) tak, aby výsledkem bylo něco, co ve výsledku zase letí (a stejně, jak původní konstruktér plánoval). Vrtule má sama velmi mnoho parametrů. Předepíše-li se jen jeden (průměr), je to asi dostatečné (všechny základní vizuální parametry éra budou dodrženy). Stávající znění tak nějak evokuje, že uvedl-li konstruktér nákres výřezu vrtule, je nutné tento výřez vrtule použít (tedy aspoň je to můj subjektivní pocit z příslušného odstavce), a to je špatně.
[b:ba34dd7e95]Výsledek pozorování č. 3[/b:ba34dd7e95] - a zase ta vrtule.
Vyrobit vrtuli není úplně triviální věc.
Vyrobit dobrou vrtuli dá více práce.
Vyrobit sklopku je náročné.
Nepochopil jsem, jak vyrobit jednolistou vrtuli (statické vyvažení je brnkačka, jak ji ale vyvážit dynamicky, nechápu).
Jednolistá sklopka je pak pro mě vrcholným uměním (pro mě nedosažitelným).
Setkal jsem se se s lidmi, kteří chtějí lepit old-timery BV, nicméně na výrobu vrtule si netroufají (a hledají, kdo jim ji vyrobí). S plastovou vrtulí sice old-timer poletí, nebude to ale ono. Můj návrh pak směřoval k tomu, dodržet průměr, dodržet počet listů, umožnit alespoň ze sklopky udělat vrtuli pevnou. Tzn. umožnit přesun éra z BV2 -> BV1, nikoli naopak. U kat. BV3 by pak opět mohla být sklopná vrtule nahrazena pevnou (při dodržení počtu listů).
Citát ze zdroje sam355 dne 6. 7. 2008, 9:07Tak hlásím plodiny kolem letiště v Chotěboři. Východ - zelená řepka, jihovýchod, jih - zelený ječmen, jihozápad - brambory, severozápad a sever nevím(nechtělo se mi tam chodit), ale je to tam zelené, je to od Chotěboře vidět. Tak snad jen pozor na vzdálenější lesní porost.
Petr 😉
Myslel jsem, že mlčící většina se trochu ozve a i když to tu čte, že se přidá a tak se něco dozvíme dřív, bohužel. Tady na fóru se nás baví jen pár. 😥
Tak hlásím plodiny kolem letiště v Chotěboři. Východ - zelená řepka, jihovýchod, jih - zelený ječmen, jihozápad - brambory, severozápad a sever nevím(nechtělo se mi tam chodit), ale je to tam zelené, je to od Chotěboře vidět. Tak snad jen pozor na vzdálenější lesní porost.
Petr 😉
Myslel jsem, že mlčící většina se trochu ozve a i když to tu čte, že se přidá a tak se něco dozvíme dřív, bohužel. Tady na fóru se nás baví jen pár. 😥
Citát ze zdroje Host dne 6. 7. 2008, 20:34Petře dík,snad nic nezapálíme.
Emile,k tomu co navrhuješ-něco v podobném duchu jsem napsal do posledního Zpravodaje(nečlenové ještě nemají) a počítám,že to na sletu pěkně schytám!
Petře dík,snad nic nezapálíme.
Emile,k tomu co navrhuješ-něco v podobném duchu jsem napsal do posledního Zpravodaje(nečlenové ještě nemají) a počítám,že to na sletu pěkně schytám!