Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

BV-modely s gumovým pohonem

PreviousPage 2 of 116Next

Zippe, guma je jednoduchá-TAN Sport nebo Super Sport,nic jiného není,jestli ji chceš víc, ber ji rovnou od Hořejšího,v obchodě vyjde dráž. Já mažu Silkalem,i,když někdo to nedoporučuje a přísahá na klasiku-ricinový olej. Nebo si namícháš něco z glycerinu a mazláku,někdo to vaří,ale přijde mi to zbytečný,tímhle se zabývat.
Návod na navázání určitě je ve starých Modelářích.Popis je těžký,kdyžtak něco nafotím a dám to sem,ale pořád nevím jak se sem vkládají obrázky.
Z Žatce to nemáš daleko na Panenský Týnec,tak přijeď na PI ligu,tam se létají všechny volné kategorie a i když oldtimery tam trochu upadly,pořád tam uvidíš spoustu zajímavého.

Emile,co je to za éro,co padá na čumák?

Zippe, uzlík který používám na gumě já je z knížky [i:d1257da349]Svět Letadel (1989, 24 Kčs 😆 )[/i:d1257da349]. Při vázání je duležité:
- mýt gumu omytou mýdlem (tzn smytý klouzek)
- konce gumy (na kterých bude uzel) navlhčit (třeba naslinit)

Vázání uzlu nasucho může způsobit drobné trhlinky v hranách gumy a to je zlé - uzel je třeba pořádně zatáhnout. Není horšího zvuku než když koule natočené gumy vytrhává přepážky a potah z trupu - musím zaklepat, zatím se mi to stalo jen 2x.
[img:d1257da349]http://home.tiscali.cz/cz848738/ScannedImage01.jpg[/img:d1257da349]

Sharku, ta svéhlavička je Weight Rule Contest Model od Earla Stahla (jak jsem psal výše, zatím mi od něj lítalo všechno, tohle taky bude 😈 ). Když to překoná tu počáteční nestabilitu, je to impozantní pohled. Tenhle model je v USA dokonce jako stavebnice (proto jsem si ho vybral). Kdybych změnil směrovku na placatou, lítá zgruntu jak víno. Loni jsem neměl moc času na zálety, takže doladění mě čeká letos (foto je z loňského Drncova memoriálu)
[img:d1257da349]http://home.tiscali.cz/cz848738/P9160095.jpg[/img:d1257da349]
Lítat musí už jen proto, že při zasklívání kabiny celofánem jsem strávil jeden celý den (hyperbolické plochy a já nesnáším vrásky - celý den jsem hledal metodu lepení a vypnutí celofánu...)

PS.: Obrázky vkládám tak, že si je nejdřív uložím na svůj web a pak je linkuji pomocí Img /Img.

Jinak mažu ricínem, nicméně přiznávám, že jsem v ovládání gumy totální začátečník.

Z různých zdrojů na Inetu jsem vytvořil takovou humpoláckou tabulku [url]http://home.tiscali.cz/cz848738/Kalkulator_guma.xls[/url] Předem upozorňuji, že výsledky mého kalkulátoru jsou velmi orientační a konkrétní gumu je třeba vyzkoušet mimo model. Ta která guma má velmi odlišné vlastnosti, navíc je to ovlivněno skladováním a už z výroby se v gumě vyskytuje sem tam nějaký kaz.

Emile, to pěknej gumák,žádnej prcek,já holt mám rád větší éra,nejvíc Wakefieldy.
S tou SOP máš asi pravdu,ale u takového zakončení odtokovky bývá někdy problém s negativy. Nemůžu to takhle posoudit,ale asi bych zkusil zvětšit negativ na vnitřním konci.Já se snažím éro cpát do zatáčky vykloněním VOP,na křídle jsou negativy-o něco menší uvnitř zatáčky a pozitiv na vnitřním náběhu,pokud to jde.
Tyhle větší gumy se většinou zalítávaj líp,pokud tam člověk zbytečně neexperimentuje. Můj první Korda 39 potřeboval jen potlačit vrtuli,druhého jsem postavil lehčího a od začátku zvedl úhel náběhu křídla a trochu se s ním trápím. Jenomže nemám moc času na zalétávání,rodina taťku potřebuje.
Jaguár mi lítal úplně sám bez seřizování ,problémy dělal Contender,jenže to je extrém,rozpětí 1500 a hloubka jen asi 95. Napadá mě,že bych ho mohl rekonstruovat.
Á,budí se mi dcerka,pokračování příště.

Sharku, Hi-Climber i Hurricane mi letěly na druhý pokus (stejně jako tvůj Jaguár - je to ten z loňské Chotěboře? - Z rozletu s Vlastíkem Šimkem?). U obou stačilo potlačit trochu vrtuli (dle origo plánu) a lítali jak draci (6-té místo na Openscale s 3-tí místo na Drncově memoriálu - to vše jako začátečník), těžiště jsem nezjišťoval, nicméně vyšlo na odtokovce. S vykloněním VOP jsem loni expeimentoval, asi to bude ta pravá cesta. Ěro totiž padá na vnitřní křídlo (pravé kruhy) a vyosení vrtule (ven z kruhu) nepomohlo.

Jo, Jaguár je ten z Chotěboře,on už je čtyřletý,před rokem mi ho sestřelil Milan Nový v Pantýnci moderním Wakefieldem ,tak jsem dost opravoval. Je to stabilní éro,jen se mi trochu zvedá hodně subtilní odtokovka na VOP,asi bych ji měl natřít nitrem a nechat přes zimu v šabloně. Už z výroby měl negativy a pravá půlka má celá trochu pozitiv,vykloněnou VOP,jinak jsem nic neměnil,nepotlačoval,nedovažoval. Jsou fotky paní Odette Pin z roku 49,kde má Jaguára s jednolistou sklopkou,podle pravidel SAM by to šlo postavit,tím by se hodně zlepšil kluz.
Já tedy natáčím tyhle silné svazky( 28x1x3)jen asi na 75% maxima,takže ty výkony nejsou až takové,ale oldtimery lítám pro radost. A taky takový model dá dost práce a nechce se mi je pak rozbíjet,když je třeba mizerné počasí,takže je dobré mít ještě něco jednoduchého,létavého,snadno opravitelného. Prostě jak říkám,takové rozbíjecí éro.

No a ty pády po křídle,jestli máš těžiště na odtokovce,tak ho posuň tak na 60% a znovu zaklouzej. Znám pár lidí,kteří tvrdošíjně seřizují P-30 a F 1G s těžištěm na cca 75% a víc,což sice může zvýšit výkony v kluzu za klidu,ale motor je nestabilní,a v turbulenci se to chová dost hrozně.
Něco podobnýho mi dělal Felix-jiný,než co má Vlastík-takový malý pyloňáček od Hatfula.Už svojí koncepcí je to dost vrtošivé éro,byl to snad můj první oldtimer.Prvního jsem létal doleva,měl plastovou vrtuli,pak jsem ho dal kamarádovi a postavil nového.
Ten létal taky s plastovkou,pak jsem udělal balsovou,s tou nelétal vůbec,pak jsem udělal novou,mnohem lepší balsovou a stal se z něj fakt divoký kocour. Při plném natočení šel v rychlé pravé spirále k zemi. Už se mi nechtělo hýbat s VOP a vyosením vrtule,tak jsem prostě posunul PRAVOU půlku křídla mírně dopředu,takže křídlo není k trupu kolmo,ale mírně šikmo. A ejhle,funguje to, éro stoupá v úzké spirále jako motorák. Ale pro toho Stahla to není moc řešení,vypadalo by to blbě. Ta koncepce toho modelu je dobrá,to musí lítat!
Držím palce.

Taky netočím na krev. Mimochodem, jaké používáš natáčedlo? Když jsem předloni začal modelařit, největší problém (kromě potahového papíru) jsem měl s pořízením nějakého vhodného natáčedla. Šlehače se dneska vyrábějí už jen na elektriku, mechanickou vrtačku jsem sháněl horko těžko (prošel jsem snad všechny super, hyper megamarkety, zapadlá železářství a nic použitelného). Nakonec jsem sehnal, má ale převod jen 1:4.

No jo,natáčedlo,navlíkadlo,stojan,to je mnohem těžší než model 🙂
Tady to mám: https://www.sam78.cz/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&album=12&pos=58
ale moc toho vidět není. Taky jsem se s tím natrápil,různě kombinoval,nakonec mám tělo z Bety,převod z jiného typu,spousta věcí dodělávaná,počítadlo koupené,naháním ho takovou ojničkou. V dřívější práci jsem měl možnost sváření,soustružení,atd,takže jsem to dělal tam.Ty vrtačky jsem koupil v bazaru,když jdu kolem,tak tam vždycky kouknu,a nedávno jsem za 20,-czk koupil další tělo,převody v pohodě,jenom to nemá sklíčidlo,což nepotřebuji. V posledním čísle FFQ je perfektní samo domo natáčedlo,má to dva převody,takže odhad tak 1:10,právě z toho co mám by to šlo,jen sehnat ještě pastorek a kolo,tělo bych nechal vyfrézovat...
Jinak na menší gumy mám 1:10 KaP nebo jak se ta firma jmenuje,ale to je maximálně na 4 nitě 1x3 a už s nima to má ke konci co dělat.

Jinak jsou profi natáčedla,ale to je zbytečně drahý.
Pavel Dvořák,mistr světa F 1A 1971,dnes létá Wakefieldy a natáčí bateriovkou.

http://www.glidetek.com/freeflight/f1g/f1gaccessories.asp

http://www.freeflightsupplies.co.uk/rubberacc.htm

tady něco je.

PreviousPage 2 of 116Next