Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

BV-modely s gumovým pohonem

Page 1 of 116Next

Hotovo...
[img:d4fc680e7a]http://home.tiscali.cz/cz848738/IMG_0090.jpg[/img:d4fc680e7a]

Mám dotaz. Jakou technologii používáte při výrobě balsových tenkých lišt třeba o rozměrech 3x3..... tak aby byly všechny hrany kolmé??? Používáte na to tzv balsoříz, nebo je řežete skalpelem podél ocelového měřítka??
Další dotaz se týká potahového materiálu, jaký?? Mé zásoby Mikelanty se už tenčí a Modelspan už dávno došel. ❓

Zippe, řezal jsem ocelovým pravítkem a žiletkou Tiger. Při tomto způsobu řezání je důležité zbytečně netlačit a uříznout lištu raději nadvakrát, protože jak zatlačíš, ostří se v řezu ohne.

Z lenosti jsem si nakonec pořídil balsoříz od Kavana - balsu máš na stole a táhneš balsořízem.

Co se týče papíru, je tu problém. Tady u nás v Brně prodává papír jediná prodejna (Reichard). Papír nabízí i RCM [url]http://www.rcm.cz/index.php?nid=1085&lid=CZ&oid=453858[/url], jen jsem zatím nezkoušel, jestli ho skutečně mají, nebo ho jen nabízejí.

Lišty balsořízem vůbec, dělám to asi tak jak píše Emil,tvrdší balsu žiletkou do Narex hoblíku. Kolmost hran taky závisí na tvrdosti,někdy to prostě ujede. Když mi na tom hodně záleží,řežu o malilinko větší a pak několik lišt zároveň přebrousím mezi tvrdou balsou-z obou stran dám prkénko. Samozřejmě je to na rovné ploše a šmirgl nalepený na špalíku.
Papír je trochu problém-Aeronaut nabízel papír pod názvem Japico modellspan,12g a 21g,byl výbornej.Někdo to měl jako Japan,někdo jako Modellspan. Ten ale už na trhu není. Vaňouch teď má klasický modellspan,12,17,21g,bílá modrá,oranžová. Je na omak trochu hrubší,barví se dobře,potáhnul jsem s ním Ellilu,snad s ním nebude problém. Nedávno jsem vyžebral od Kaliny Starspan,10,21g, slyšel jsem na něj hodně chvály,ale i zatracování. Ale prý už není k sehnání ani v Anglii,vyrobce nějak nefunguje,či co.
Ty ceny na RCM jsou nějak nízký,asi tam vyšlu kolegu,ať to prozkoumá. Nekupoval bych ten šustivej šmejd,to je křehký jako kondenzátorák.
Mikelantu bych na středně velký éra nedával,to už je lepší Vlies,nebo Airspan,pár kluků s tím gumáka potáhlo,vydrží to hodně,a váha zas tolik nenaroste,nemusí se totiž tolik lakovat. Dobrý zkušenosti s tím má Ivan
Šebánek.
Ono vůbec záleží na technologii,jesli se ti éro nějak nezkroutí při vypínání potahu,ale máš třeba svůj osvědčený postup,poradíš ho kolegovi,a jemu to udělá něco jiného,protože lakuje nitrem ještě ze svazarmovských zásob,a on má jiné vlastnosti než ten dnešní.

Doprkvančic Sharku, kde že prodávají ty staré dobré žiletky do Narex hoblíků? Jediné, co jsem schopen pořídit jsou ty Tiger, odtokovka se s tím ohobluje, jen jsou moc křehké (občas se mi zlomí).

Jinak ten "šustivej šmejd" bych zas tak nezatracoval. Sice je křehčí a hůř se s tím potahují oblé plochy jako koncové oblouky křídel (není tak poddajný), nicméně tenhle papír je zase vhodnější na jednostranný potah BV-3.

Myslím že žiletky Narex mají zrovna u Vaňoucha a snad i u Peckový. Už taky nejsou nejlevnější. Ale vyjde to levněji než lámací nože,páč to má vlastně čtyři hroty.Já zas sháněl něco na způsob těch Tigerů.Teď je toho plno,ale před pár lety o ně ne a ne zavadit. Pak jsem koupil v jedný zapadlý drogerii Tatry,úplně poslední čtyři balení. Na lišty menších průřezů jsou nepřekonatelné.
S tím šusťákem máš pravdu,ale pokud se někdy pustím do Bv 3,tak ji potáhnu Airspanem,i když je těžší,ale je to odolnější proti kroucení,netečné k vlhku,vypadá to jako papír a taky mám doma zásoby. Jasně ,je to syntetika,ale...
A z toho Litomyskýho mám sám radost,objevil jsem ho až teď,určitě si koupím Ms trubičky s vnitřním průměrem 1,5 a 1,6,používám je na pouzdra hřídelí a tyhle průměry normálně nejsou,i když můj oblíbenec Vaňouch vozí trubičky od Aeronauta. A taky bych možná vzal lipové lišty.
A ještě k řezání lišt-mám je nadělané do zásoby,prostě když už se do toho pustím,řežu a řežu. To samé odtokovky,mám různé velikosti. Uchovávám je v elektrikářských lištách 40x40,takové ty s odklopným víkem.

Já zatím umělý potah (Airspan, Litespan, Vlies ...) nezkoušel. Sice má klasický papír lakovaný nitrolakem spoustu nevýhod, poměrně dobře se na něm ale nakrucuje. Mám strach, že následné kroucení křídel (v polních podmínkách), půjde s umělými potahy hůř.

Lišty do zásoby nedělám. Koupím prkénko (o kterém si myslím, že bude OK), uříznu jednu lištu a lehce s ní šlehnu (jako s bičem). Mám-li pak lišt několik, vím že jsem pořídil dobré prkénko na příčky trupu, výkližky či tuhý potah, na podélníky či nosníky je však takovýto materiál naprosto k ničemu. Nevýhoda tohohle postupu je v tom, že se mi pomalu kupí balsa na tuhý potah 😆 .

Jinak Lubomír Koutný byl "schopen" potáhnout BV-3 (Cloud Chaser [url]http://www.theplanpage.com/Months/2104/cloud.htm[/url]) i mikroténovým sáčkem (hypermarketové pytlíky), a na plošné zatížení si nestěžoval. Z toho Airspanu na BV-3 bych kvůli hmotnosti strach neměl.

Mikrotenové pytlíky se používají i na pokojáky,jsou dost lehké.
S tím nakrucováním v poli nevím,ale ty uměliny jsou pořád trochu pružnější,papír kostru zpevní líp. Takže nakroutit by to šlo,jenže se to asi hned vrátí zpátky.
Ale já v poli nekroutím,buď je to z domova dobře,nebo ne a pak to musí znovu do šablony. To je tedy postup pro větší gumáky,u menších nějaké to ,,nadýchávání"negativů jde.
Ty uměliny maj hlavně výhodu v tom,že už dál nepracují,což se o papírech říct nedá.
A ty lišty samo třídím,z jednoho prkna je různá kvalita. Výhoda je v tom,že když se dostanu k modelaření,mám materiál nachystaný. Zrovna včera jsem vzal odtokovku,žebra,která mám už nějaký čas nařezaná ,lišty a za chvilku bylo křídlo na Lighta 32.

No, já taky finálně kroutím až doma, předkroucení křídla dle oka provádím už při stavbě. Nicméně, když už vyrazím jako modelářské "ucho" na louku k záletu, kroutím dle potřeby a teprve pak zafixuji doma v šabloně pomocí fénu. V tom vidím výhodu papíru, že umožňuje nakroucení, které nějaký ten let (pokud není vlhko) vydrží

Zatím jsem takhle zalít všechny éra, kromě jednoho (samozřejmě old-timer). To má sice potenciál na solidní výkony, má ale mrška směrovku s nosným profilem a náladově padá do vývrtky (při záletu je schopno vykroužit na 1/3 otáček krásné kruhy v 10-15m výšky přes půl Medlánek, polovina záletových startů ale končí po 5-ti sekundách na čumáku).

Jakou používáte gumu na gumový svazek, jak a čím ji ošetřujete??? ❓
Je někde přesný návod jak se má gumový svazek navázat (vytvoření oka na uchycení k vrtuli a k zavěšení na kolíku v zadní části trupu??? ❓

Page 1 of 116Next