Diskuzní fórum

pro možnost vkládat nové příspěvky a témata.

AV- volné větroně

Pánové,

byť je moje vášeň guma, p. Vrabec mě v Hořicích trochu nahlodal ohledně AV-ček. Přemýšlím o velmi mírné a zcela nezávazné nevěře. Pátrám pátrám, dopátrat se nějakého zajímavého kousku (plánku), který by vyhovoval mnou zadaným kritériím nemohu.
[list:8f3a430ddf]
- Spíš balsová konstrukce (se smrkem a překližkou se nakonec sice srovnám, jen to není v intencích mého rychlostavebního stylu)
- Překližková žebra strávím (jen proboha žádné vylehčovací otvory - z toho mám už předem kopřivku)
- Rozpětí tak do 1,7 m.
- Snadná úprava na deter (a raději doutnákový)
- Konstrukční křídlo je logické, nerad bych ale lepil nějaký komplikovaný trup (ať mě pak nemrzí, když z toho při prvním vleku udělám párátka)
- Plánek s nějakým debiluvzdorným popisem mechanismu háčku (a ať to není boční).
- Zkrátka konstrukce, která se dá slepit doma, na kuchyňském stole, s minimem mechanizace.
- Letové vlastnosti nemusí být skvostné, jen ať mi to odpustí počáteční zhovadilosti začátečníka.
[/list:u:8f3a430ddf]
To víte, hledám nějakou zábavu na dlouhé zimní večery 😛 .

Emil

Nazdar nevěrníku !

Postav si ERO II od Procházky, to je pěkný kousek, malý, jednoduchý, já to tedy stavím už pět let, ale ze mně si příklad neber !!!! 😆 😆 😆 😆

Ale vážně, nejjednodušší je asi Sluka od Čížka, množství postavených a dobře létajících exemplářů mluví za vše. Nejsem tedy odborník na tuto kategorii, něco mi již bylo rozmluveno, úchylnost typu SOKOL II (2,7m) mám již za sebou, něco jednoduššího by mě taky lákalo. Nádherná je SOVA od Česlava Raka, tu bych někdy rád spáchal, v Hořicích si ji mohl vidět u Jeseničáků a je nahoře na fotce. To už je ale trochu větší, je to A 2, ale tyhle modernější kusy dobře většinou létají. Hlavně nemysli na nic, co má průřez trupu do elipsy, to je moc práce.

Sharku, já mám problém, nemáš aspoň zmenšeninu toho ERO II (nafoť to třeba foťákem a pošli mailem), to víš, na webu jsou spíš ty americký plánky.

Emile, to byl fór, ERO II má asi 500 rozpětí, to je vlastně spíš házedlo, školní model. 😀 😀

Teda Sharku, prdel si ze mě dělej. A já čekal na nějakou fundovanou radu jeseničáků (Zdenku, Petře, haló).

Emile, máš v mailu Sluku, tedy pokud to prolezlo drátama.

Čau Emile,
tak pokud by jsi stavěl ERO II tak si nejdřív najdi nějakej kopec na svahu látá suprově, ale pokud chceš něco do termiky tak určitě je to SLUKA od Čížka ta lítá všem a byly doby, kdy se to dalo pojmout skoro jako národní kategorie.Dokonce jsou Sluky předělány na RC, ale to určitě není pro tebe, i když nikdy neříkej nikdy ty nevěrníku.Pkud by jsi chtěl tak Sluku vyrábí Clasik Model p. Mareš jako stavebnici byla jako jedna z cen na letošním celostátním setkání.Sova od Slávka Raka taky není špatná létá krásně jen si chce pohrát s háčkem určitě nedělat na pevno.Taky Zdenkův model SOK-1781 http://ftp.sam78.cz/Planky/Sok%20-1781.pdf je hodnej a létavej tak snad Ti to bude na zimu stačit.Ještě jednu radu čím větší model, tím jde lépe vlekat a nemusíš trémovat sprinty takže určitě něco z AV 2.Tak se tuž a uvidíme na jaře v Hořicích tam to určitě zase všechno začne Petr.

Petře,

ten SOK vypadá zajímavě. Rozkošná bednička, to se bude lepit samo.

Plánek jsem prostudoval a mám na tebe několik dotázků:

1/ nějak jsem nepochopil ty diagonální výztuhy v místě lomení uší. To jsou diagonální žebra nebo jen smrkové výztuhy 2x5 "schované" uvnitř profilu křídla.

2/ Háček je umístěn napevno v ose trupu. Předpokládám, že bude z toho ocelového drátu o průměru 1 mm "zdvojený". To chápu. Co nechápu je mechanismus (a není to v plánu) zakresleno, jaký je mechanismus ovládání směrového kormidla ve vleku a po vypnutí vlečné šňůry. Brouzdal jsem po Internetu, studoval různé plánky. Pominu-li nějaké vysoce sofistikované kývající se mechanické "obludy", připadají mi tři finální varianty:
[b:80080d7a1c]Pevný háček[/b:80080d7a1c] (napevno umístěný háček mimo osu - do zatáčky). Moment od SOP je ve vleku eliminován opačným momentem háčku umístěného mimo osu - tenhle případ to asi nebude, to by byla směrovka taky napevno.
[b:80080d7a1c]"Zahnutý konec háčku"[/b:80080d7a1c]. Nepochybuji o tom, že pro tenhle typ háčku existuje nějaký název. Na konci háčku je zahnutí, na které se po navlečení kroužku vlečné šňůry (pomocí pružného členu v táhlu k směrovému kormidlu) zavěsí táhlo ovládající kormidlo. Při uvolnění vlečné šňůry pak kroužek sesmekne táhlo a kormidlo se vytočí do zatáčky.
[b:80080d7a1c]"Ramínko uvnitř trupu"[/b:80080d7a1c] Kroužek vlečné šňůry po zaháknutí do vlečného háčku přitlačí táhlo (pohybující se uvnitř trupu a je vedené ose trupu pomocí háčku z dvojitě ohnuté kulatinky. Po vypnutí šňůry se pak raménko vrátí a pomocí táhla uvnitř trupu vyklopí směrové kormidlo do zatáčky (tohle je dle konstrukce asi pravděpodobné řešení, jen to v plánku není popsáno - v plánu uvnitř trupu není nakreslen závěs toho ramínka.

Tohle bude můj první větroň, předem se omlouvám za blbé dotazy.

Emil

Zdar Emile, chodím z práce až večer, proletím co se kde píše a pak se mi chce už spát a nemám silu ti odpovidat. Honza má pravdu, postav Sluku ,ta je blbuvzdorná a když budeš línej tak si mužeš koupit stavebnici, vyrabí jí classic model.Jinak mám spoustů plánů, tak je prolezu a dám nějaké typy.

Ahoj Emile,
ohledně háčku asi tolik.Všechny háčky, které popisuješ jsou pevné.První dva typy se dají během zalétávání posunout do vhodné polohy a pak zajistit, ten třetí musíš zalepit při stavbě a pak s tím neuděláš nic moc dá se jen přiohýbat což někdy nestačí a taky, kdž to uděláš z tvrdýho drátu tak akorát zničíš přepážku na které to máš přichycený ( toto jsem vyzkoušel na Sově a při větru se to nedalo vytáhnou pořád to někam utíkalo ).Mě se nejlépe osvědčil tento způsob na bok trupu v místě háčku přilepím účko z hliníkového plechu asi 8 mm široké, které má provrtanou dírku asi 1,5 mm v ramenech.Touto dírkou pak prostrkuji jehlu a do ni dávám očko od nitě, která ovládá klapku.Háček je potom umístěn na spodní straně trupu v ose a může jich být i několik, velká výhoda je v tom, že můžeš rychle reagovat na změnu síly větru bez jakéhokoliv nastavování jen si vybíráš háček na který nasadíš kroužek vlečné šňůrky.Jo a ta jehla je přivázána ke kroužku po vypnutí z háčku se vytrhne i jehla z toho účka a uvolní se tím lanko ovládání směrovky a klapka se přes gumičku vychýlí.Tak pochopil jestli ne nafotím a pošlu Petr.