Diskuzní fórum

Please to create posts and topics.

AV- volné větroně

Page 1 of 18Next

Dobrý den, zdravím všechny, kdo se chtějí zajímat o historické volně létající větroně.Doufám, že zde budeme diskutovat o této kategorii Petr Hošek.

To nikdo nelétá tuto kategorii???? 😥

Ale ano létá ji poměrně dost lidí, jen jaksi nikdo nechce diskutovat.Na fóru zatím aktivně diskutuje 5 účastníků, a když se podívám na BV fórum tak je to úžasné o čem všem se dá pokecat a kolik nápadů se dá pochytit.Zřejmě je to jen o zažití nových věcí a hlavně o novém způsobu komunikace.Já osobně létám několik kategorii a podle sebe soudím, že snad každý postavil alspoň jednoho volně létajícího větroně.Pro inspiraci jsem zveřejnil několik mušek větroňů v modu "download/plánky".Některé mám překresleny do skutečného měřítka a těším se až si je postavím.Teď momentálně dělám jestřába od Vl. Hvězdy, ale musím se přiznat dal jsem do něj rádio. 😳
Celkem slušná parta se nás schází pravidelně v Hořicích, kde létáme pouze volné modely.Škoda jen, že ostatní akce pomalu zanikají pro neúčast.Je to škoda, protože volných modelů je spousta.Já mám momentálně v provozu SOVU od Česlava Raka.Tento model jsem si postavil hlavně proto, že jsem měl tu čest znát Slávka osobně.Model je kategorie AV2 (což je nejpočetněji zastoupená kategorie) mám s ním spoustu krásných zážitků.Model dokáže využít i přízemní termiky což mi nejednou ukázal, kdy se dokázal zvednou doslova ze tří metrů a ulétnout maxa.Navíc je to model výhradně postaven z tuzemského materiálu.

[img:34079914bb]http://ftp.sam78.cz/Planky/P1010003.JPG[/img:34079914bb]
Petr Hošek

Samozrejme, že nie ste sám, kto lieta kategóriu voľných vetroňov. Na stretnutiach klubu SAM 119 okrem RC historikov sú dosť početne zastúpené kategórie AV i BV, predovšetkým mládežníkmi z Banskej Bystrice. Tieto modely sú ozdobou i spomienkou na "zlaté časy" modelárskej histórie. Zlatým klincom programu voľných modelárov na súťažiach SAM 119 je pán profesor Bohuš z Košíc, nestor a "pán modelár", ktorý napriek svojmu veku víťazí s volným "Kánětem" v kategórii AV3.

Model [b:71096c6370]KAVKA[/b:71096c6370] z roku 1951, ktorý máte uverejnený aj na Vašej stránke, som postavil v roku 1954 a vyhral som s ním 3 krát po sebe Majstrovstvá armády leteckých modelárov, kedy prelietal aj také konštrukcie ako Orlík alebo Luňák od Radka Čížka. Remake plánku modelu KAVKA z roku 1951 som pripravil v digitálnej forme (je ho možné zväčšiť na ľubovolné merítko) a je uverejnený na stránke http://www.sam119.sk, kde si ho môžete voľne stiahnuť.

Týmto Vás súčasne pozývam na [b:71096c6370]II. Fatra Oldtimer Meeting 2008[/b:71096c6370], ktorý sa bude konať na letisku Martin-Tomčany na konci mája 2008. Budú tam lietať okrem RC historikov aj všetky voľné kategórie AV, BV i CV.

No jo no, když u nás v Brně jsme teda asi spíš na tu gumu... Nicméně dostal jsem v Medlánkách párkrát zprda od RC-čkářů, když jsem se rozložil na modelářském letišti dle aktuálních povětrnostních podmínek a nepřišel na startovací dráhu ke stojánce modelů nahlásit číslo kanálu 😆 .

Ahoj Emile,
mám podobnou historku.U nás na letišti je zatím situace pro létání s modely a to všech možných i nemožných kategorii příznivá.Místních modelářů se tam schází pár a nemáme problém se vejít s čímkoliv, ale jezdí k nám na dovolenou parta modelářů z Brna a Opavy.Jednou zrovna byli u nás Opaváci, jsem si šel zalétat s volným motorákem "Wagabund" a abych předešel nedorozumění raději jsem hlásil několikrát, že žádné rádio nemám a ani nepoužívám.To jste měli vidět ty pohledy, v dnešní době si někdo postaví a hlavně létá s volným motorákem.Asi jsem byl za blázna.Do poslední chvíle nevěřily, že chci vážně létat.Pak jsem ovšem nastartoval motor a model vypustil.Byl večer a klid, takže se přezpolní běhy nekonaly a já si dal pár starů.Nakonec se to zalíbilo i ostatním přihlížejícím a mnozí (starší) modeláři asi zavspomínali na dobu, kdy se létalo převážně s volnými modely. Tato historka je stará už 5 let.V současné době už motoráky nelétám.Tato kategorie pomalu zaniká což je velká škoda i na posledních několika setkáních se nelétala.Snad ji nenecháme umřít.Petr Hošek.

Petře,

já mám 30 km za Brnem úplně optimální plácek na létání, byť jsem ji koncem loňského roku musel sdílet se stádem bizonů v elektrickém ohradníku (nechtějte vidět, jak se ty kravky tvářily, když jsem po cca 700 m běhu přeskočil elektrický ohradník a při vyzvedávání éra fuňel, po tom sportovním výkonu, jak nadrženej bejk 😆 ).
Přestože ten plácek má tak na délku 1,5 a na šířku 1 km lítat s volným motorákem bych si tam netrouf. Navíc, lítání na tomhle plácku se mi stalo"osudným", je to vrchol hodně velkého kopce (spíš táhlý hřeben - Chotěboř je tomu lehce podobná - inu Vysočina), i při silnějším větru je proudění velmi ustálené, navíc i při pozdním večeru svítí sluníčko na plochu a je to poslední místo v okolí, kde něco zavane - tam snad musí lítat i cihla. Jako amatér jsem tam zalítával éra - hypervýkony - v Medlánkách si pak připadám, jako bych vypouštěl éra do mixéru (ďolík a spousta turbulencí). Připojuji foto:
[img:647acf8deb]http://home.tiscali.cz/cz848738/IMG_0040.jpg[/img:647acf8deb]

Emile,
u nás na horách je spíše zázrak najít nějaké rovnější pole, ale teď když konečně otevřeli hranice mám spadeno na krásnou pastvinu u hranic.Jak již jsem psal je u nás dostatek svahů a u letiště máme oblíbený kopec na kterém létáme svahově s RC větroni.Nalétal jsem tam spoustu hodin s historickým větroněm "Žehrovice".Bohužel jsou tam také stáda krav takže někdy si troufáme a létáme nad jejich hlavama, když je dostatek vody dají pokoj a jsou celkem klidný, ale když mají žízeň tak je lepší se jim vyhnout.Nechávají tam po sobě také páchnoucí pozdravy takže někdy je to dost riskantní, uklouznutí se rovná přinejmenším koupel v parfému.Na tom svahu by se daly létat i magnety klouzal jsem tam i pár historiků a trénoval na svah v Bruntále.Další dobrá akce, která upadá škoda Petr Hošek.

No jo... Synovec tomu říká nášlapné miny... Jenže ta louka je aspoň dobře pohnojená, takže si z ní (když je sezóna) odneseme aspoň nějakou tu pýchavku do trojobalu k obědu...

Vážený pane Klesniak,
jsem rád, že jste se zapojil do našeho společného fóra.Myslím si, že vzpomínky účastníků jakýchkoliv závodů, které se konali do roku 1954 jsou pro nás mladší velmy cenné.Domnívám se, že by nebylo naškodu zavspomínat na určité modely, které se tehdy objevovaly na těchto závodech a to v podobě krátkého popisku jak tenkrát model létal a jakých výkonů dosahoval.Váš komentář k modelu Kavka v předešlém přízpěvku je dobrý začátek.Doufám, že nebudete sám kdo nám zdělí své zážitky Petr Hošek.

Page 1 of 18Next