Výškoměry pro historiky
Na trhu se objevil nový přijímač firmy JETI s integrovaným výškoměrem, který je primárně určen pro kategorii ERES, létanou dle pravidel Svazu modelářů České republiky z.s.. Tento přístroj se prodává již běžně prodává a na eshopu výrobce jej nalezneme za 2 290,00 Kč. Cena je to určitě zajímavá. Nemá smysl u tohoto výrobce testovat kvalitu a srovnávat přesnost s jinými výrobci, a tak se pojďme podívat z hlediska našich pravidel SAM, jestli je možno tuto novinku využít.
V druhé části článku se snažím dát odpověď, jak řešit problémy, které při provozu s výškoměry vznikají.
Myšlenka zabudovat do přijímače barometrické čidlo, které by spolu s příslušným firmware a dalšími prvky zajištovalo měření výšky není nikterak nová. Na trhu jsou již delší dobu přijímače, ve kterých jsou tyto prvky integrovány. Od firmy JETI jsou to Duplexy řady REX Assist, od firmy FrSky např. G-RX8, od fy Garupner GR-18+3xG+3A+Vario HoTT.
Podívejme se, co o telemetrii říkají pravidla:
Použití jakýchkoliv elektronických zařízení, kromě těch, které slouží pro ovládání směrovky, výškovky, motoru (a výškoměru v kategorii ALOT), je zakázané (to znamená, že gyroskopy, telemetrické zařízení, autopiloty, variometry apod. jsou zakázané). Jakákoliv zpětná komunikace z modelu, včetně té, která je standardně zabudovaná téměř ve všech systémech souprav s frekvencí 2,4 GHz, je zakázaná. Zpětná vazba z modelu o stavu palubních baterii je povolená.
Přijímač JETI EX R4RES všechny parametry v pravidlech splňuje, neboť jej výrobce naprogramoval tak, že z přijímače k vysílači nejsou údaje o letové výšce modelu vůbec v průběhu letu dostupné. Vysílač je zde vlastně použit pouze pro nastavení vypínacích hodnot motoru a tyto hodnoty jsou dokonce blokovány tak, že pilot nemá za letu je možnost měnit. Nehrozí tedy, že si v průběhu letu nacvaká pomocí vysílače výšku 400 m a pro motor 120 sec. a následně po vypnutí motoru si hodnoty upraví zpět, aby prošel případnou kontrolou po přistání. Pilot zároveň nemá možnost nechat si na obrazovce zobrazovat výšku v reálném čase, což by rovněž odporovalo pravidlům, a to je i hlavní důvod, proč ostatní přijímače, které jsem uvedl výše nejsou, na rozdíl od R4REX, ve shodě s pravidly.
Když už jsme u toho přenosu telemetrických dat. Asi víte, že pro různé systémy lze ALTIS propojit s přijímačem konvertorem, který umožní přenos hodnot na vysílač. Rovněž ti soutěžící, kteří používají výškoměr JETI řady MVario2, dejte si bacha na to, že musí být pro soutěžní lety zapojen tak, aby telemetrická data nebyla přenášena. Takovéto propojení je dle pravidel nepřípustné.
U přijímače JETI EX R4RES mě zaujala ještě jedna věc. Pokud se podíváme, do manuálu, které parametry se dají nastavit, na rozdíl od jiných výškoměrů zde nalezneme parametr „Vypínací výchylka motoru“. Je zde od výrobce nastavená hodnota 1.100ms. Hodnota je v milisekundách. Častěji bývá údaj uváděn v mikrosekundách, což odpovídá 1100μs, a taky se nejspíše u této hodnoty setkáme s pojmem „šířka signálu“ pro vypnutí motoru. Tuto hodnotu doporučuji nechat na 1.100ms, nebo ji nastavit na 1.200ms stejně jako ji má napevno nastavenou ALTIS i AMACO. JETI EX R4RES vám bude správně fungovat pouze s nejnovějším firmware na vašem vysílači, proto se ujistěte, že jej máte nainstalovaný.
Následující řádky platí obecně, nikoli jen pro JETI EX R4RES.
Často se mě ptáte, jak je možné že ALTIS, nebo jiný výškoměr vypne motor, i když není plyn úplně stažený.
Aby výškoměr byl schopen motor vypnout v požadované výšce nebo čase, tak musíme zajistit, aby hodnoty šířky signálu, který je přiveden z výstupu přijímače do výškoměru a následně posílán z výškoměru do regulátoru měly určité parametry.
Pokud tomu tak není, tak se Vám může stát, že například bude motor vypínat už v polovině páky plynu na vysílači, kdy jste pouze chtěli zpomalit stoupání modelu, abyste dosáhli výšku 300m co nejblíže 90s. Tak se stane, že se okradete nejen o motorový čas, ale i o nastoupanou výšku. Druhým, opačným projevem špatného nastavení může být, že se motor nevypne úplně, ale jen sníží otáčky.
Jak to tedy funguje? Pro snadnější představu se podívejte na šířku signálu a výchylku serva na obrázku. Pokud si místo serva představíte motor, tak páčka serva vlevo je motor zastavený (knipl na vysílači dole), při pravé výchylce serva (knipl na vysílači nahoře) běží naplno.
Výškoměr ve 300m, nebo po 90s změní šířku signálu na výstupu výškoměru do regulátoru na 1000μs -> regulátor vypne motor. Stejně tak, když stáhnete páku plynu nebo dáte přepínač do polohy vypnuto a tím pošlete do regulátoru signál, který je menší, než výše zmiňovaná „šířka signálu“ pro vypnutí motoru.
Výškoměry jsou konstruovány tak, že jsou kompatibilní s takovými regulátory, které pro svůj provoz používají standardní rozsah šířky řídicích signálů 1000μs–2000μs (1000μs: zastavení motoru, 2000μs: plná rychlost). Pokud regulátor pracuje s jiným rozsahem řídicího signálu, může se stát, že se motor nezastaví po dosažení nastavené nadmořské výšky nebo limitu času chodu motoru, ale nadále běží se sníženými otáčkami.
Jak postupovat, když výškoměr nevypíná motor podle našich představ?
- Zkontrolujte hodnoty šířky signálu ve vysílači na kanálu plynu. Páka plynu, nebo přepínače plynu -> dole = hodnota 1000μs, nahoře = 2000μs. U moderních vysílačů se jistě dá tato hodnota vypsat na displej, nebo ji vidíte někde v nastavení. Manuál většinou pomůže 😊 Pokud manuály zásadně nečtete, nebo vysílač pamatuje bolševika, tak stačí zkontrolovat, jestli se vám na kanál plynu nedostal náhodou nějaký zapomenutý nebo chybný mix, jestli máte trim plynu na nule, prostě všechno, co by mohlo nějak na vysílači kanál plynu ovlivňovat. Vše vypnout nebo vynulovat. Pokud si nejste jistí, že máte všude standardní hodnoty, tak raději založte ve vysílači nový model.
- Zapojte regulátor a motor k přijímači nejdříve bez výškoměru a zkontrolujte, jestli se motor vypíná a jestli při max. poloze plynu jede na plno. Pokud ne, zkalibrujte regulátor. Nemáte manuál k regulátoru a nevíte jak? V 90 procentech je postup následující:
Vypněte přijímač. Na zapnutém vysílači dejte plyn na max. Zapněte přijímač. Motor se nerozjede, ale regulátor si nastaví horní hranici výkonu podle právě dodané šířky signálu. Ozve se zapípání. Následně dejte plyn na vysílači do dolní polohy a regulátor by si měl nastavit spodní mez, při které motor vypíná. Měl by to dát najevo zapípáním. Pak je možno vše vypnout a znovu zapnout a máme zkalibrováno. Mezi horní a dolní polohou plynu nečekejte dlouho, tak 1 nebo 2 sec., jinak se vám může stát, že se regulátor přepne do programovacího režimu. Pozor, tohle nedělejte s nasazenou vrtulí a nejdříve se vždy snažte sehnat manuál k příslušnému regulátoru a postupujte podle něj. Tento univerzální návod použijte pouze v nouzi!
- Zapojte mezi regulátor a přijímač výškoměr a vyzkoušejte, jestli je vše OK.
Pořád problémy? Tak to už nepůjde naslepo a musíte něčím změřit skutečné hodnoty šířky signálu, které Vám v systému chodí. Naštěstí nemusíte rovnou kupovat osciloskop, dá se to udělat jednoduše ALTISem. Nastavte si přechodně dle přiloženého obrázku zobrazování šířky signálu na displeji a snažte se dostat do hodnot, které jsem uváděl výše.
Pokud potřebujeme změřit výstup výškoměru, který nemá display, použijeme ALTIS jako měřidlo v popsaném nastavení zapojený do série k měřenému výškoměru. V poslední době se objevily na trhu inteligentní víceúčelové nabíječky např. ToolkitRC, které v sobě mají zabudovánu i funkci testeru signálu a dají se k nastavování rovněž snadno použít. Na obrázcích je použit k měření AMACO.
Na závěr informace pro ty z vás, kteří si objednali maďarské AMACO. Výroba nových kusů čeká na znění nových pravidel, podle kterých bude upraven firmware. Mezi tím došlo k situaci, že je globální nedostatek čipů a rovněž došlo k jejich zdražení. Jakmile to bude aktuální, budu vás všechny, kteří jste o AMACO projevili zájem, kontaktovat s dotazem, jestli máte o výškoměr pořád zájem a teprve následně budu objednávat. Nepředpokládám ale, že to bude před konáním ME SAM, neboť pochybuji, že by nová pravidla byly odsouhlaseny dříve.
Dobrá zpráva hlavně pro pořadatele soutěží. Mám od pánů v Aerobtecu, což je výrobce ALTISu slíbeno, že jakmile se na ně obrátím s požadavky na úpravu firmware pro naše potřeby, tak nám vyhoví. Pro kontrolu letů by nám stačilo zobrazovat na displeji hodnoty nastavené, nikoliv měřené, a to prozatím nejde. Po přistání by se tak nemuselo s Altisem na počítač, časoměřič by na výškoměru pouze zkontroloval, že svítí hodnoty 300m, 90s a zákaz opětovného spuštění motoru. Opět to ale momentálně kvůli absenci nových pravidel zatím neřeším.
Pavel Skotnica