Skip to content
SAM 78
MENUMENU
  • Úvodní stránka
  • Diskuzní fórum
  • Databáze Modelů
  • Fotogalerie
    • Akce
    • Modely
    • Historie
    • Plánky
  • Soubory ke stažení
    • Zpravodaje
    • Různé
    • Plánky
  • Klub SAM-78
    • Zakládací listina klubu SAM 78
    • Registrace SAM 78 z.s.
    • Výbor klubu SAM 78
    • Přihláška a dokumenty SAM 78
    • Pravidla létání pod hlavičkou SAM 78
    • Soutěžní pravidla
    • Kalendář soutěží SAM78 na rok 2023
30. 9. 2021 / Modely a technika

Zase NMR

Před nedávnem jsem dal na stránky fotku modelu SPACER, který si postavil Karel Svoboda pro kategorii NMR. Karel mi model svěřil k záletu. Model je stavebně velice jednoduchý motor má K+B Torpedo 35. Tento motor se dá koupit v USA při trošce štěstí i za 50 dolarů.

Teď k záletu. Pozdní odpoledne, pod mrakem vítr asi 3-4m/sec. Pokouším se nastartovat motor a vždy, když sundám žhavení, okamžitě se zastaví vrtule. Po desátém pokusu vyšroubuji svíčku a místo ní dám starou poctivou ruskou bolševickou.

Motor běží na první otočení, lehce doladím do mírného taroku a šup do vzduchu. Jaké bylo překvapení, model stoupá prakticky kolmo k nebi a ač motor nemá maximální otáčky po 18 sekundách vypínám bohatě přes 200 metrů výšky. Vytrimruji výškovku a dosedám přesně s maxem 6 minut. Dotankuji, tentokrát jsem vyladil motor do větších otáček a znova nahoru. Opět jde poslušně kolmo vzhůru a vypínám o poznání výš než první let. Motorový let se vede zcela bez problémů a volný let je doslova pohádka. Spacer letí a letí. Sedám po sedmi minutách. Co víc si přát! V NMR není potřeba vymýšlet ptákoviny, krása je v jednoduchosti.

Tak se třeba na jaře objeví na nebi další podobný jednoduchý model.

Letu zdar

Sláva Štorek

Zobrazení: 158

Post navigation

Předchozí článek:

Pohárová soutěž 2021- poslední kolo Litomyšl 25.09.2021

Další článek:

Pozvánka do Olomouce

4 komentáře

  1. Miroslav Vaněk napsal:
    1. 10. 2021 (12:11)

    Těm málo z nás, co nevlastní “staré poctivé bolševické žhavící svíčky” :-), vystačí jakákoliv žhavící svíčka “střední/teplá”, třeba OS Max. “Control Line” K&B Torpeda byla zamýšlena jako vysokoobrátková s palivem až 30% nitro, což vedlo přirozeně ke studenější svíčce. Taková svíčka ale často neudrží běh motoru s palivem s nižším obsahem nitro a nižších otáčkách (teplotě) při záběhu. Také jsem musel u nového Toroeda.45 svíčku vyměnit za teplejší.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
    1. Květoslav Štorek napsal:
      1. 10. 2021 (13:32)

      Správně Míro,
      osvěty není nikdy dost. Do studeného motoru teplá svíčka a obráceně. Je jedno, kdo ji vyrobil.

      Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  2. Martin Křesadlo napsal:
    3. 10. 2021 (21:05)

    Jak se kluci pozná teplá od studené? Ptám se vážně…Orientaci jsem ztratil přesně v ten moment kdy jí vyndám z originálního obalu a tento následně zahodím 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
    1. Miroslav Vaněk napsal:
      4. 10. 2021 (21:41)

      V zásadě by na svíčce vždy mělo být vyražené číslo mezi 2 až 10 a mělo by platit, že 2 = super teplá a 10 = ultra studená. Ale různí výrobci k tomu přidávají písmena ( třeba “R5” ) a hodnoty čísel/teploty jsou jen relativní v rámci jednoho výrobce asi čísla nejdou srovnávat absolutně mezi různými výrobci. Třeba OS MAX “F” je superstudená pro čtyřdobé atd … Takže je třeba znát výrobce, nebo ho způsob označení musí napovědět a pak je třeba se podívat na tabulku daného výrobce. Jsem v tom spíše začátečník, jiní znají jistě lépe.

      Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Důležité odkazy

  • Soutěže SAM78 v roce 2023
  • Soutěžní pravidla
  • Pravidla létání SAM 78
  • Povinné značení modelů

  • Přihláška do spolku SAM 78
  • Stanovy SAM78
  • Výpis ze spolkového rejstříku
  • Registrace UCL
  • Kontakty - výbor SAM 78

  • Fotogalerie
  • Databáze modelů
  • Diskuzní fórum
  • Výsledky, fotky, videa
  • Informace 1, 2
  • Propozice
  • Seznam soutěžících
  • Seznam modelů
  • LMK Čmelák Holešov
  • Město Holešov

Děkujeme sponzorům

Czech Aero - výroba modelů

Kospol- reklamní agentura

PCH - výroba a projekty

<b>Stránky mistrovství, výsledky, fotky, reportáže</b>

Fotogalerie

  • Akce
  • Modely
  • Historie
  • Plánky

Přihlášení

Vytvořit nový účet
Zapomenuté heslo?

Výsledky mistrovství Evropy

Výsledky ME Itálie 2019
Výsledky ME SAM 2018

Rubriky

  • Modely a technika
  • Nezařazené
  • Oznámení
  • Pravidla
  • Vzpomínky pamětníků
  • Z historie

Archivy

Nejnovější příspěvky

  • Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023
  • 2023 Frank Ehling International 1/2A Texaco Postal Challenge
  • XIX. ME SAM v Nitre 25.VI. – 30.VI. 2023.
  • Další výškoměr z Maďarska
  • Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023

Nejnovější komentáře

  • Miroslav Vaněk o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 23:56
  • Miroslav Vaněk o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 21:16
  • Miroslav Vaněk o Další výškoměr z Maďarska Úno 10, 13:14
  • Miroslav Vaněk o Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023 Led 17, 21:58
  • Miroslav Vaněk o Korespondenční propadák listopad 2022 Pro 7, 19:34

Nejnovější příspěvky na fóru

Palivo pro benzínové motoryvytvořil ZdenekMKALKAPřed 4 týdny
RC ovládánívytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce
NMR 2,5 – OS MAX 15vytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce

Uživatel

  • Seznam uživatelů
  • Nastavení soukromí
  • Nová registrace
  • Zapomenuté heslo
© 2023 SAM 78