Skip to content
SAM 78
MENUMENU
  • Úvodní stránka
  • Diskuzní fórum
  • Databáze Modelů
  • Fotogalerie
    • Akce
    • Modely
    • Historie
    • Plánky
  • Soubory ke stažení
    • Zpravodaje
    • Různé
    • Plánky
  • Klub SAM-78
    • Zakládací listina klubu SAM 78
    • Registrace SAM 78 z.s.
    • Výbor klubu SAM 78
    • Přihláška a dokumenty SAM 78
    • Pravidla létání pod hlavičkou SAM 78
    • Soutěžní pravidla
    • Kalendář soutěží SAM78 na rok 2023
22. 3. 2021 / Oznámení

Ostříž II

Už sama celoroční soutěž větroňů pořádaná Jirkou Hruškou ze SAMu 95 je bezvadný počin. Moc dík! Při jednom přemýšlení o ničem, mě napadlo zúčastnit se A-dvojek s něčím neobvyklým, jenom tak z hecu. Doma se krčí v krabici celkem málo létané samokřídlo Ostříž II. Kontrola co říkají pravidla a bylo rozhodnuto.

 

 

Samokřídlo, už při vyslovení někteří na sucho polknou a řeknou si „asi nemocnej“. Je to tak. Let tak trochu zvláštní a výkony nic moc. Po prvé jsem tohle samokřídlo uviděl na soutěži ve Valašských Kloboukách. Létal s ním Laďa Konečný z Holešova. Let takový neuspořádaný, výšky na katapultu žádný zázrak. Při prohození páru slov s majitelem jsem se dověděl, že je ve stadiu učení se s tím lítat a gumicuk má špatný. Dal jsem mu za to adresu kde sehnat gumu a hlavně jakou, samo sebou z Číny. No ale ta krása, ta mě dostala, byla to vhozená rukavice. Hned doma jsem hledal info. Načmárat plán nebyl problém. Stavba je klasika, ale vyřešit některé uzly, jsou prostě jiné než u klasických modelů. Potom nastal problém, jak nastavit křidélka a háček. Vyřešil jsem to jednoduše, asi tak nějak!!.. Háček více dopředu, těžiště je u samokřídla asi ten největší problém. Těžiště vpředu problém, v zadu okolo neutrálního bodu, ještě větší. Moc prostoru na zkoušení není. Kontrolní výpočet těžiště a porovnání s plánem, no asi jo. Co mě čeká při záletu jsem fakt netušil.

Nastala hodina pravdy. Počkat až bude foukat tak do 2m/s. Natáhnout gumicuk a do luftu s nadějí, že to aspoň nějak poletí. První start, jako když šutr vystřelíte z praku. Šílená rychlost a výška po vypnutí tak pět metrů. Rychle nějak otočit a přistát. Výsledek tupý na výškovku a háček posunout. Takto to bylo s úpravami asi dvacet startů. Výsledek, výška na vleku tak 50 metrů a let bych přirovnal ke špatně vhozené cihle. Už jsem nevěděl jak dál, tak zavolat příteli na telefonu. Odborníkem na takovéto zrůdnosti je Juraj Tinka. Vyslechl si co to dělá a poradil, natáhnout a začni laborovat s těžištěm, ale po milimetrech. Pozor na to aby ses nedostal k neutrálnímu bodu, potom honíš krtky. Tak začalo zkoušení, pro jistotu těžiště dopředu, žádný posun k lepšímu. Tak opačně dozadu, výška po startu tak 50 – 60 metrů, let by se dal jednoduše popsat – děs, někdy s křečovitě staženými půlkami. Nastavit křidélka více nahoru. Jednou jsem omylem ubral více olova vpředu, než jsem chtěl a hle to letí jak z partesu. Jenom na zatáčky tupý. Musel jsem na nouzovku naohýbat z drátu kleštěmi na place nové táhla od serva a zajistit drátkem proti vypadnutí. A bylo to tam. Ta nouzovka je tam stále a funguje. …. Jenom vyřešit ty starty. Posunutí háčku už nepomáhalo. Pohyboval jsem se kolem těžiště a to je nebezpečné u této zrůdnosti, tak nezbylo než se naučit startovat s tímto problémem. Startuje se jenom mírně do kopce, jak se model rozběhne, tahat až k ohnutí kniplu a vydržet až do vypnutí. Let je trochu jiný než u normálních modelů s výškovkou. V zatáčce má snahu se rozbíhat a po ukončení zatáčky, model velmi rád vyskočí nahoru. Když se na to nezareaguje včas potlačením, model se rozjede a rozhoupe. Nádherně ale umí kroužit o malém poloměru a je citlivý na stoupáky, ale i na klesání a těch teda je. Celý let se musím soustředit, co model dělá a kam letí, bez ocasních ploch je velmi špatná orientace, moc si člověk neodpočine. Odhaduji, že na zálet jsem dal tak čtyřicet startů. Někdy to bylo na střelení se do palice, co model dokázal nebo nedokázal. Mezi námi, je to mrcha ale krásná a povedlo se !!!

Franta Machač

Zobrazení: 123

Post navigation

Předchozí článek:

Co s tím……

Další článek:

Motory – typy a ladění

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Důležité odkazy

  • Soutěže SAM78 v roce 2023
  • Soutěžní pravidla
  • Pravidla létání SAM 78
  • Povinné značení modelů

  • Přihláška do spolku SAM 78
  • Stanovy SAM78
  • Výpis ze spolkového rejstříku
  • Registrace UCL
  • Kontakty - výbor SAM 78

  • Fotogalerie
  • Databáze modelů
  • Diskuzní fórum
  • Výsledky, fotky, videa
  • Informace 1, 2
  • Propozice
  • Seznam soutěžících
  • Seznam modelů
  • LMK Čmelák Holešov
  • Město Holešov

Děkujeme sponzorům

Czech Aero - výroba modelů

Kospol- reklamní agentura

PCH - výroba a projekty

<b>Stránky mistrovství, výsledky, fotky, reportáže</b>

Fotogalerie

  • Akce
  • Modely
  • Historie
  • Plánky

Přihlášení

Vytvořit nový účet
Zapomenuté heslo?

Výsledky mistrovství Evropy

Výsledky ME Itálie 2019
Výsledky ME SAM 2018

Rubriky

  • Modely a technika
  • Nezařazené
  • Oznámení
  • Pravidla
  • Vzpomínky pamětníků
  • Z historie

Archivy

Nejnovější příspěvky

  • Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023
  • 2023 Frank Ehling International 1/2A Texaco Postal Challenge
  • XIX. ME SAM v Nitre 25.VI. – 30.VI. 2023.
  • Další výškoměr z Maďarska
  • Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023

Nejnovější komentáře

  • Miroslav Částka o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 23:56
  • Martin Křesadlo o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 21:16
  • Květoslav Štorek o Další výškoměr z Maďarska Úno 10, 13:14
  • ZdenekMKALKA o Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023 Led 17, 21:58
  • Květoslav Štorek o Korespondenční propadák listopad 2022 Pro 7, 19:34

Nejnovější příspěvky na fóru

Palivo pro benzínové motoryvytvořil ZdenekMKALKAPřed 4 týdny
RC ovládánívytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce
NMR 2,5 – OS MAX 15vytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce

Uživatel

  • Seznam uživatelů
  • Nastavení soukromí
  • Nová registrace
  • Zapomenuté heslo
© 2023 SAM 78