Skip to content
SAM 78
MENUMENU
  • Úvodní stránka
  • Diskuzní fórum
  • Databáze Modelů
  • Fotogalerie
    • Akce
    • Modely
    • Historie
    • Plánky
  • Soubory ke stažení
    • Zpravodaje
    • Různé
    • Plánky
  • Klub SAM-78
    • Zakládací listina klubu SAM 78
    • Registrace SAM 78 z.s.
    • Výbor klubu SAM 78
    • Přihláška a dokumenty SAM 78
    • Pravidla létání pod hlavičkou SAM 78
    • Soutěžní pravidla
    • Kalendář soutěží SAM78 na rok 2023
22. 8. 2016 / Z historie

Antonín Macháček

Svoji sportovní kariéru  zahájil Antonín Macháček ve třicátých letech, závoděním na motocyklu. Po těžké havárii však musel ze zdravotních důvodů tohoto sportu zanechat. S pražskými modeláři se poprvé setkal na závodech vodních kluzáků, poháněných ještě benzinovými motorky s jiskřivou svíčkou, kde se seznámil i s Vladimírem Procházkou. Své nabyté znalosti o motorech později přenesl i na modelářské motorky, které začal doma konstruovat a vyrábět. Takto jednoduše, byť za svízelných podmínek, vznikla značka věhlasných modelářských motorů “AMA”.

S motory Antonína Macháčka létala v první polovině padesátých let většina motorářů, kteří se umisťovali v popředí výsledkových listin. Dovoluji si citovat z knihy  Jiřího Kaliny “Modelářské motory”, kde jsou motory “AMA” s velkou pečlivostí popsány:

Z leteckého modelářství se pan Macháček věnoval nejdříve kategorii  volných motorových modelů, které vybavoval motorky, které sám  zhotovil. S modelem Můra  zvítězil v roce 1949 na mistrovství republiky, konaném v Brně  na letišti Medlánky. Kromě mistrovského titulu v kategorii volných motorových modelů, zvítězil i  v tenkrát nové kategorii rychlostních upoutaných modelů, když dosáhl rychlosti 108km/hod.

Jiří Kalina zmiňuje v knize Československé letecké modelářství, vydané v roce 1976, i další úspěchy modelu Můra, jejichž výčet je popsán i ve stavebním návodu přikládaném k původnímu stavebnímu plánku v měřítku 1:1. Můra byla publikována v roce 1949 ve spolupráci s Vladimírem Procházkou, který je autorem samotného výkresu. V té době to byl jediný soutěžní model pokrokové  koncepce, na který byl vydán stavební plán ve skutečné velikosti a s velmi obsáhlým návodem ke stavbě. Model byl postaven z překližky a smrkových nebo borovicových lišt (balza v té době byla nedostatkovým zbožím). V originálním modelu Antonína Macháčka byl zabudován detonační motor vlastní konstrukce, AMA 2.5ccm. Často jsou však na fotografiích z tehdejší doby vidět i Můry poháněné Super Atom-em.

Můrou však úspěchy Antonína Macháčka nekončili. Byl úspěšný i na  dalších vrcholných modelářských soutěžích v první polovině padesátých let. V roce 1953 se na CMS umístil na 5 místě, v roce 1954 se na mistrovství republiky umístil na  3. místě v motorových modelech.

Na soutěži v Kamenných Žehrovicích v roce 1952 je na fotografii zachycen s novým modelem, jehož malou mušku uveřejnil Radoslav Čížek v Leteckém  modeláři(model,  jak jsem se dověděl, byl pojmenován Tulák).

 

Pro zdravotní potíže – následek těžké havárie na motocyklu, se Antonín Macháček angažoval a také aktivně létal účka – vzhledem k svému pohybovému hendikepu možná aktivněji, než dříve volňásky. Jen se, pokud vím, nezúčastnil žádných významných soutěží, takže jako účkař je znám hlavně v okruhu pražských modelářů. Též hodně udělal pro autodráhové modeláře – zhotovoval na tehdejší dobu kvalitní ovladače, kolečka, převody…

I to jsou slova pamětníka, který se s Antonínem Macháčkem v počátku padesátých let často stýkal.

Přesto, i v této kategorii se Antonín Macháček do historie zapsal. V roce 1956, na mistrovství republiky ve Vrchlabí, závodil Antonín Macháček s upoutaným modelem třídy o obsahu motorku do 5ccm a skončil na 5 místě. S upoutanými rychlostními modely létal do konce padesátých let. V časopise Letecký modelář bylo zveřejněno několik fotografií  jeho nových modelů.

Konstrukce a výroba spalovacích motorů se značkou AMA by si zasloužila samostatný článek. Jejich historii motorů popsal ve své knize “Modelářské motory” Jiří Kalina.        

O motory AMA 2.5 byl velký zájem. To byl asi hlavní důvod, proč pan Macháček omezil soutěžní létání s volnými modely a věnoval se upoutaným modelům a výrobě motorů. Největších úspěchů s motory AMA dosáhl  Ing. Vladimír Hájek, který  jimi  vybavil své modely Raketa 4 a Raketa 5, se kterými v roce 1954 zvítězil v Moskvě –  Tušinu  na MMS. V roce  1955 měl pak motory AMA zabudované v modelech Raketa 5a a umístil se na MS  na 4. až 5. místě. Další výborné umístění s motorem AMA vybojoval Rudolf Černý, když zvítězil v roce 1956 na MMS v Maďarsku. Velmi kladně byl motor AMA 2.5 hodnocen i při testu v časopise  Aeromodell.

Antonín  Macháček vyráběl, mimo jiné, jako jeden z prvních pro modelářské motorky i žhavící svíčky. Byly velmi žádané. Byly totiž rozebírací, takže spálené je bylo možno za pár korun u pana Macháčka nechat opravovat. Jak mi napsal Václav David, má je uschované dodnes.
 

Jan Kypta

 

Poznámka: Děkuji za osobní  vzpomínky Václavu Davidovi, který měl to štěstí, že mohl od Antonína Macháčka čerpat jeho dovednosti.

Použité materiály:  Knihy Jiřího Kaliny Modelářské motory a Československé letecké modelářství, časopisy Letecký modelář a Mladý letec.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V tomto příspěvku se vracím na konec čtyřicátých a počátek padesátých let minulého století. Tehdy patřila mezi nejlepší ve volných motorových modelech  trojice známých modelářů, zároveň konstruktérů i publicistů: pražští Vladimír Procházk, Antonín Macháček a Zdeňek Husička z Brna. Kromě jiného se odlišovali i svým věkem. Byli o více než deset roků starší, než jejich soupeři.

Tento příspěvěk věnuji jednomu z této trojice, Antonínu Macháčkovi (narozen v roce 1911, zemřel 17.1.1994).

Zobrazení: 697

Post navigation

Předchozí článek:

Malá? poznámka k Světovému dni historického modelářství

Další článek:

Zdeněk Husička

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Důležité odkazy

  • Soutěže SAM78 v roce 2023
  • Soutěžní pravidla
  • Pravidla létání SAM 78
  • Povinné značení modelů

  • Přihláška do spolku SAM 78
  • Stanovy SAM78
  • Výpis ze spolkového rejstříku
  • Registrace UCL
  • Kontakty - výbor SAM 78

  • Fotogalerie
  • Databáze modelů
  • Diskuzní fórum
  • Výsledky, fotky, videa
  • Informace 1, 2
  • Propozice
  • Seznam soutěžících
  • Seznam modelů
  • LMK Čmelák Holešov
  • Město Holešov

Děkujeme sponzorům

Czech Aero - výroba modelů

Kospol- reklamní agentura

PCH - výroba a projekty

<b>Stránky mistrovství, výsledky, fotky, reportáže</b>

Fotogalerie

  • Akce
  • Modely
  • Historie
  • Plánky

Přihlášení

Vytvořit nový účet
Zapomenuté heslo?

Výsledky mistrovství Evropy

Výsledky ME Itálie 2019
Výsledky ME SAM 2018

Rubriky

  • Modely a technika
  • Nezařazené
  • Oznámení
  • Pravidla
  • Vzpomínky pamětníků
  • Z historie

Archivy

Nejnovější příspěvky

  • Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023
  • 2023 Frank Ehling International 1/2A Texaco Postal Challenge
  • XIX. ME SAM v Nitre 25.VI. – 30.VI. 2023.
  • Další výškoměr z Maďarska
  • Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023

Nejnovější komentáře

  • Miroslav Částka o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 23:56
  • Martin Křesadlo o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 21:16
  • Květoslav Štorek o Další výškoměr z Maďarska Úno 10, 13:14
  • ZdenekMKALKA o Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023 Led 17, 21:58
  • Květoslav Štorek o Korespondenční propadák listopad 2022 Pro 7, 19:34

Nejnovější příspěvky na fóru

Palivo pro benzínové motoryvytvořil ZdenekMKALKAPřed 4 týdny
RC ovládánívytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce
NMR 2,5 – OS MAX 15vytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce

Uživatel

  • Seznam uživatelů
  • Nastavení soukromí
  • Nová registrace
  • Zapomenuté heslo
© 2023 SAM 78