Světové větroně do roku 1960 – Předmluva
Koncem čtyřicátých let minulého století byly mezi modeláři vedeny diskuze o změně pravidel pro větroně. Nejvíce pokročily přípravy pro novou kategorii v roce 1948 – 1950 v Dánsku, Norsku, Švédsku , Finsku a Velké Británii, kde vykrystalizovaly pravidla v této podobě:
- Celková plocha ( S křídla + S vop ) 32 – 34 dm2
- Nejmenší průřez trupu : Největší celková plocha 34 dm2 : 100 = 34 cm2.
- Minimální váha 410 gramů.
- Délka vlečné šnůry byla 100 metrů a započítávaly se 3 starty s maximem 300 sec.
Později se délka vlečné šnůry zkrátila na 50 metrů a létalo se 5 startů s maximem 180 sec. Modely podle těchto pravidel se nejdříve nazývaly NORDICKÁ kategorie. Když tuto kategorii větroňů přijala "za svou” i modelářská komise při FAI ( mezinárodní letecká federace) došlo k přejmenování na kategorii větroňů A2.
Bylo stanoveno, že Mistrovství světa v následujících létech se budou létat podle pravidel přijatých pro kategorii A2. V roce 1954 došlo k úpravě pravidel. Bylo vypuštěno pravidlo o nejmenším průřezu trupu. Tato pravidla platí až do současnosti, i když došlo k dalšímu přejmenování na kategorii F 1A.
V letech 1949 – 1951 před "oficiálním” vznikem” kategorie větroňů A2 byla postavena řada zajímavých modelů a s některými vás seznámím alespoň formou malých “mušek”, které budou pro některé modeláře snad i vhodnou inspirací.
kategorie NORDIC – A2 v letech 1949 – 1951
Dánské modely: Cumulus, Pjerri-69
Anglické modely: Marshall, Thor, Satu, Hyperion
Belgické modely: Le Taxi VI ( vznikl v roce 1946)
Slovenské modely: Ibis (vznikl v roce 1947)
Použité materiály:
Časopisy:
-
Aeromodeller
-
Model Aircraft
-
MAN
-
Letecký modelář
Web:
Jan Kypta
Tento příspěvek je prvním z krátké série článků , kterou sepsal Honza Kypta a zveřejňuji ji s jeho svolením. Myslím, že určitě stojí za přečtení. Takže pojďme se zanořit do historie…