Memoriál Rudolfa Drnce 8.9.2013
Oldtimer víkend v Medlánkách
Sváteční den narušila pouze jediná věc – předpověď počasí. Ta slibovala v průběhu dne sice jasno a příjemné teplo, bohužel ale i sílící vítr od jihovýchodu s nárazy atakujícími rychlost 10 m/s.
Přesto se o půl deváté v party stanu U křivé vrtule sešel slušný houf soutěžících. Klan Alferyů dorazil tentokráte v plné síle a byť tatínek Tonda nesoutěžil a naplno se věnoval roli bodovače, jeho kluci jej plně nahradili.
Dopolední statické bodování poněkud narušil Vlastík Šimek. Pro svého old-timera Puss Moth krátce před soutěží vykrouhal novou vrtuli tak, aby vyhovovala pravidlům minimaket, a doplnil imatrikulaci. Jelikož měřítko bylo vyhovující, přihlásil ho jak do soutěže BV-min, tak i minimaket. Poněkud nevěřící výraz Antonína Alferyho je vševypovídající. Kdyby Vlastík stihnul dodělat i křídelní vzpěry, pravděpodobně by o vítězi bylo rozhodnuto. Takto se Puss Moth musel spokojit s místem na samém chvostu pelotonu.
Tonda Alfery se diví
Zcela netradiční způsob dopravy na soutěž zvolil Petr Kolář. Krátce po deváte hodině dosedl na dráhu letiště s ultrialightem HiMax. Velikost jeho dopravního prostředku pak vyvolala několik poznámek, zdali to minimaketáři s uvolněním měřítka modelů přeci jen nepřestřelili.
Dorazil Petr Kolář
Zatímco se bodovači ponořili do hodnocení minimaket, na ploše proběhla první soutěž dne. Letos uplynulo právě sto let, kdy Maurice Prevost zvítězil v Monaku s hydroplánem Deperdussin v rychlostním závodu O pohár Jaquese Schneidera. Vítězem soutěže s maketami letounů tohoto poháru se stal Toník Křižka se Sopwithem Tabloid, druhým v pořadí se stal Jirka Doležel s maketou Savoia S.56 a třetím Luboš Koutný s Borelem. Neboť se i po sto letech jedná o soutěž veskrze prestižní, vítěz si odnesl cenu hodnotnou – zlaté náramkové hodinky Rolex (nebo možná Rollex či tak nějak). Pro Toníka Křižku je toto vítězství velkým závazkem pro příští rok, neboť hned v následujícím ročníku Schneiderova poháru, v roce 1914, zvítězil Howard Pixton právě se Sopwithem.
Schneider Cup
Zatímco se minimaketáři vrátili zpět k bodovaným modelům, old-timeristé zůstali a odlétali část soutěžních kol. Milan Drnec v sílícím větru s gumáčkem Tubby odvedl solidní výkon, který mu vynesl celkově druhé místo. Luboš Koutný s BV-minkou Mig-3 konstrukce Earla Stahla zálétal perfektně a i přes zaváhání v prvním kole to bylo první místo. Přesně opačný průběh měly lety Renarda R.2 Adama Jakeše. První let byl přes celou délku letiště. Už to vypadalo na ztrátu modelu, ale model přepadl do spirály a z velké výšky sedal do oraniště. Při dopadu se utrhlo křídlo. Nouzová oprava vteřinovým lepidlem sice uvedla Renarda do kompaktního stavu, seřízení ale bylo pryč. Oprava tak zajistila bezpečný start, nikoli ale přistání – křídlo se utrhlo i při druhém a třetím letu. Přesto Adam obsadil druhé místo.
Milan Drnec
Junioři se nenechali zahanbit. Vojta Zoufalý si v průběhu dopoledne vylétal se subtilním Liliputem krásné třetí místo absolutně a první místo mezi juniory. Filip Křepelka poněkud zápolil s gumovým svazkem, přesněji s jeho správným natočením, přesto ve větrném počasí bojoval odvážně a bylo z toho páté místo absolutně a druhé mezi juniory.
Zatímco vítr přesně dle předpovědi sílil, minimaketáři si s létáním dali na čas. S ohledem na provoz historických větroňů dorazili na plochu v okamžiku, kdy bylo nutno přesunout startoviště do nejzazší jihovýchodní části letiště tak, aby nedošlo k narušení letů těchto "dřeváků”. Místo startu trpělo nejen silným větrem, ale především velmi silnými turbulencemi, které dokázaly přibít model v několika málo sekundách k zemi.
Začala ta pravá soutěžní atmosféra plná taktiky. Prvním modelem, který odstartoval, byl Alferyho Ryan VZ-3 Vertiplane. Poněkud neortodoxní model dle poněkud neortodoxní předlohy kupodivu letěl. Stratosférický let to sice nebyl, ten ale nepředváděla ani původní předloha.
Bobík Jirky Doležela juniora byl sice po prvním letu značně pochroumán, pomocí vteřinového lepidla byl ale opraven a vskutku dobře. Model si to po parádním letu zamířil směrem k Jinačovicím a nenávratně zmizel ve značné výšce. O síle větru svědčí i další havárie týmu Doleželů. Dopravit model v nárazovém větru zpět na místo startoviště bylo náročné a jeden z poryvů jejich Cloud Trampovi přerazil křídlo. Totéž se stalo Adamu Jakešovi se Senatorem, kdy náraz větru přerazil všechny nosníky na horní straně profilu a soutěž model dokončil s poněkud gumovým křídlem, nicméně vítězně.
Za naprosto perfektní práci lze jednoznačně označít Boulton Paul Defiant Jirky Doležela. Tato BV-min je velmi precizně postavená a byť je dodržena původní konstrukce Earla Stahla, ani minimaketáři jí netipovali více než šedesát let od publikování jejího plánku. A o tom, že létá, přesvědčil Jirka hned prvním letem.
Boulton Paul Defiant Jirky Doležela
Puss Moth Vlastíka Šimka sice ve statickém bodování příliš nezazářil, o to více ale předvedl v letové části. Vlastík jej sice ještě dolaďoval, nicméně Puss Moth v konfiguraci minimakety jako jeden z mála modelů dokázal po startu opustit téměř kolmým letem oblast přízemní turbulence a v elegantních kruzích předvádět krásné výškové lety.
Vlastík Šimek na startu s Puss Mothem
V daném počasí předvedli soutěžící odvahu a maximum možného, a tak nakonec ani nevadilo, že některé z modelů zůstaly uschovány a nelétaly. Ve volných chvílích alespoň zbylo více času na pozorování aerovleků historických větroňů.
Těm, co po skončení soutěže neodjeli domů a zůstali ještě chvíli na ploše, udělala tečku za hezkým dnem formace tří Hindů v nízkém průletu nad Medlánkami.
MI 24 nad Medlánkami
I když byla soutěž poněkud narušena nepřízní počasí, přesto se povedla. Nezbývá než poděkovat jejím organizátorům. Tomáši Heinlovi a Luboši Koutnému.
Adam Jakeš
Výsledková listina (oldtimery a Schneider Trophy)
Počátek září patří v Brně-Medlánkách již tradiční soutěži gumou poháněných minimaket a old-timerů, která se pořádá jako vzpomínková akce na Rudolfa Drnce. Letošní ročník byl přeci jen trochu netradiční, neboť místní aeroklub, známý svým vztahem k historickým větroňům, pořádal Oldtimer víkend. A to byla další záminka, proč v neděli vyrazit do Medlánek.