Zakladatelé brněnské modelařiny – Zdeněk Bedřich
Zdeněk Bedřich
Narodil se 26. 10. 27 v Brně. S modelařinou začínal v r. 1935, úplně sám, bez znalostí o aerodynamice, vyvážení a seřízení, si nakreslil a postavil kluzák, který pak odmítal létat.
Při jedné procházce s otcem na Žlutém Kopci se potkali se starým pánem Tomášem Málkem, který Zdenkův model vyvážil a seřídil tak, že nakonec letěl. Pan Málek prý modelařil již před rokem 1900 a jeden svůj model předvedl mocnáři Franc Josefovi, za což také obdržel metál!Asi se jednalo o vůbec prvního leteckého modeláře v Brně a možná i v této zemi. Jeho modely byly na gumu tyčkové a s oboustranným potahem křídla (žebra z bambusu, jako u jednoduchého potahu, ale spodek byl potažen také, profil tedy horní strana část paraboly, spodek přímka), vrtule měly listy z překližky zasazené do dřevěného špalíku. Zdenkův strýc, primař na Žlutém Kopci, objednal pro Zdenka u pana Málka jeden model. Nakonec, mimo toho gumáka dostal Zdenek i vystřelovací kluzák. Tyto Málkovy modely byly inspirací pro vlastní tvorbu. Materiál na jeden model v knihkupectví Janoušek na Údolní stál tehdy 1 Kčs.
Na Kraví Hoře tehdy létali i zkušení modeláři Dresler a Hemza, který byl instruktorem MLL. Ten pozval Zdenka do MLL. Mimo modelařinu byly na programu i výlety pěšky z Řečkovic do Čebína, kde byl plachtařský odbor MLL. Po smrti pana Málka zdědil Zdenek jeho modelářský materiál, takže byl dobře zásoben.
Ještě před válkou vznikla na České firma IPRO (Ivan Procházka – papírnictví), s modelářským oddělením. Procházka byl ve velmi dobrém vztahu s Ceňkem Formánkem a tak uskutečnil fantastickou podívanou, když Formánek za výkladem celý měsíc před Vánocemi stavěl modely – tehdy pro zájem diváků nešlo touto ulicí projít. Tato firma také poprve u nás zavedla hranaté nosníky, překližková žebra a přepážky.
Při studiu na gymnásiu se seznámil s profesorem Jiříčkem, který také modelařil. Pak chodili společně létat na Medlánky. Hned po okupaci začali Němci na Medlánkách stavět plachtařskou školu pro NSFK, použili k tomu dřevěné budovy z Čebína a přistavěli další. Náčelník Anton Kalbacher (původem Rakušan) modelářům fandil.
Kolem roku 1940 se u nás objevily první modelářské motorky. Zdenek po něm moc toužil. Nakonec za cigarety (sám nekouřil, ale měl nárok na příděl) od pana Solničky získal motor 6,5 ccm i s vrtulí. Na tento motor postavil svůj první motorák ORION dle plánu IPRO a konstrukce J.Smoly. Model létal výborně po řadu let a byl zrušen až po válce.
Již 5. 5. 1945 byl Zdeněk poprve po válce na Medlánkách. Pomáhal demontovat rozbité větroně, uklízet atd. Za určitý počet odpracovaných hodin pak v začal létat na SG-38 (24. 6. 45 první let) a 31. 12. 45 ukončil plachtařský výcvik získáním Céčka. Pracoval jako pak plachtařský instruktor Zemské plachtařské školy i pro vojáky. Ti mu věnovali pokračovací výcvik na motorové létání, přestože ještě neměl elementárku. Tu si platil sám. V dubnu 1947 ukončil pilotní zkoušku.
Létal jako plachtař i motorově. Sloužil u letectva, ale ne jako pilot. V té době ale plachtil ve Valašském Meziříčí i na Medlánkách. Po vojně nastoupil jako vlekař a vysazovač u Krajského aeroklubu Brno. Od roku 1955 se stal zástupcem náčelníka pro výcvik. V r. 1962 odešel k aerolinkám, létal L-200 jako aerotaxi i do zahrančí, od r. 1971 pilot a ved. oddílu L-410, 1976-82 kapitán Tu-134. Celkový nálet 15000 hodin na motorových a 800 na větroních. V r. 1960 překonal dva národní i mezinárodní rekordy na tratích 2 a 20km s letounem Jak-11 OK-KIK. Ty národní jsou platné dodnes, obdržel titul mistra sportu v motorovém létání.
Modelařit nepřestal ani v době, kdy intenzivně létal jako pilot. Stavěl větroně, gumáky, později volné motoráky, dřevěné nelétající makety 1/50 a po vojně upoutané makety (Z-22, E-114). Stavěl a létal testovací modely pro J. Faru (hlavně upoutané polomakety s plochým trupem).
V roce 1967 dostal od Husičky první domácí RC Edafon a ten dal do větroně Čejka. V roce 197171 koupil první proporciální RC a začal stavět RC makety, první byly Cirus, Pilatus Turbo Porter atd. Pak stavěl řadu upoutaných i RC maket, mezi nejznámější patří jeho parádní Avia B-534 a Š-528. Je propagátorem obřích RC maket. Byl členem redakčních rad Modeláře (spolupracoval s J. Smolou) a L+K, trenérem maket pro Moravu, je mezinárodním bodovačem maket a minimaket na mistrovstvích světa i Evropy, přesto neodmítá bodovat RC minimakety na OPENSCALE v Brně, nebo i jiných domácích soutěžích.
Jeho kamarád Pavel Lanštiak jej vyhecoval ke stavbě Old-timerů : MLL-301 IPRO, Disperato, Strato I a dalších. Je jedním ze zakládajících členů SAM 78, ale na soutěžích moc nelétá – to spíše jen tak pro radost.
Další čas věnuje svým zálibám mezi něž patří fotografování, filmování, video, zahrádka a prý také manželka. Modelaří i jeho dcera, která si vzala za muže armádního pilota a oba velmi dobře létjí elektrolety.
Luboš Koutný
Publikováno se svolením autora
![]() |
Pokračování seriálu o zakladatelích brněnské modelařiny z pera Luboše Koutného je věnováno Zdeňku Bedřichovi. Létání se stalo Zdeňku Bedřichovi osudem. Jeho ruka vedla knipl nejednoho letounu, ať již to byl větroň nebo proudový Tupolev. Přesto, a nebo právě proto, zůstal věrný modelařině. |
jako pana Z.Bedřicha znám velice dlouhou dobu,jako rodilý karlovarák jsem byl pravidelným účatníkem Lázenských pohárů maket a polomaket a v roce 1989 jsme přímo létal na této soutěži jako pilot obří makety Piper J 3 C,kde účinkoval jako bodovač maket. je velice znalým odborníkem v létání i teorie všeho co se letadel týče!!!proto vznáším svůj obdiv velice skromnému člověku ryzích vlastností.myslí všici modeláři ,kteří jej znáte moji dlouhodobou pozornost k němu potvrdí!!!! zdraví Ivan Laifr