Schválené motory
Citát ze zdroje MirekD dne 29. 11. 2012, 12:14Zdravím všechny,
snad můj dotaz nebude nepatřičný… .
Po nějaké době okukování a hlavně v souvislosti s významným úspěchem našeho člena Karla Ošmery (1. místo v kat. 1/2 TEXACO na ME ve Slávnici) jsme se v našem klubu (LMK Třebíč) rozhodli pro uspořádání soutěže – setkání RC historických modelů všech kategorii SAM. Termín jsme zvolili na [b:6b4e31b39f]21.9.2013[/b:6b4e31b39f]. Bude uveden také v kalendáři SMČR. Podzimní termín volíme především kvůli případné okolní vegetaci (hlavně pro možnost vlekání větroňů všemi směry podle větru). Také bychom rádi ještě před naší akcí vyrazili na některou soutěž jinam, ke zkušenějším.
Zázemí snad máme slušné (letiště 120 x 45 m, na letišti 220 V, občerstvení, zastřešené posezení atd), umíme uspořádat i velké akce. Máme za sebou např. 5 x MČR v kat. RC maket F4C. 2 týdny před naší plánovanou akcí u nás proběhne již podruhé po několika létech MČR v kat. RCVM .
Několik historických modelů odpovídajících některé z kategorii SAM je již hotovo, několik je ve výstavbě a také je spousta plánů co stavět.
Pravidla kategorie Classic, Atom a elektry jsou nám jasné.
Mírné dohady máme ale okolo mezinárodních pravidel, hlavně co se týká možnosti použití některých motorů pro jednotlivé kategorie dle mezinárodní SAM RC (dle pravidel stažených ze SAM 119 -Slovensko) - OTMR a NMR.Uvádím několik motorů se kterými je uvažováno:
- MVVS 2,5 R – r.1958 - asi půjde použít jen pro NMR 2,5
- Vltavan 5 – udává se r.1958, tedy určitě pro NMR, ale v některých zdrojích se udává i r. 1956 – lze použít i pro OTMR?
- MVVS 2,5 TRS - udává se r. 1963 – ale máme zdroj kde je popisován v r. 1961 - lze jej tedy použít pro NMR 2,5 ?
- LETMO MD 2,5 – replika od MP Jet - lze ji považovat za motor před r. 1950 (ve vztahu k použití pro kat. „A“- OTMR)? Na stránkách http://www.antiquemodeler.org/sam_new/approved_lists/sam_engines.htm je tento motor uveden, ale jako originál.Další dotaz máme ke kategorii TEXACO dle SAM 78:
V pravidlech SAM 78 je uvedeno rozlišení na Texaco 1 (jiskřivá svíčka + žhavící) a Texaco 2 (diesel). Používá toto rozdělení se na soutěžích nebo všichni lítají diesel, popř. se hodnotí společně?
Lze použít i současný moderní motor s ABC, popř. 4T? Namátkou MVVS 10 DFS, Raduga 10, MVVS 6,5 GFS-ABC/RC, 4T SAITO.. .Všem díky za odpovědi.
Za LMK Třebíč
Miroslav Dvořáček ml.
Zdravím všechny,
snad můj dotaz nebude nepatřičný… .
Po nějaké době okukování a hlavně v souvislosti s významným úspěchem našeho člena Karla Ošmery (1. místo v kat. 1/2 TEXACO na ME ve Slávnici) jsme se v našem klubu (LMK Třebíč) rozhodli pro uspořádání soutěže – setkání RC historických modelů všech kategorii SAM. Termín jsme zvolili na [b:6b4e31b39f]21.9.2013[/b:6b4e31b39f]. Bude uveden také v kalendáři SMČR. Podzimní termín volíme především kvůli případné okolní vegetaci (hlavně pro možnost vlekání větroňů všemi směry podle větru). Také bychom rádi ještě před naší akcí vyrazili na některou soutěž jinam, ke zkušenějším.
Zázemí snad máme slušné (letiště 120 x 45 m, na letišti 220 V, občerstvení, zastřešené posezení atd), umíme uspořádat i velké akce. Máme za sebou např. 5 x MČR v kat. RC maket F4C. 2 týdny před naší plánovanou akcí u nás proběhne již podruhé po několika létech MČR v kat. RCVM .
Několik historických modelů odpovídajících některé z kategorii SAM je již hotovo, několik je ve výstavbě a také je spousta plánů co stavět.
Pravidla kategorie Classic, Atom a elektry jsou nám jasné.
Mírné dohady máme ale okolo mezinárodních pravidel, hlavně co se týká možnosti použití některých motorů pro jednotlivé kategorie dle mezinárodní SAM RC (dle pravidel stažených ze SAM 119 -Slovensko) - OTMR a NMR.
Uvádím několik motorů se kterými je uvažováno:
- MVVS 2,5 R – r.1958 - asi půjde použít jen pro NMR 2,5
- Vltavan 5 – udává se r.1958, tedy určitě pro NMR, ale v některých zdrojích se udává i r. 1956 – lze použít i pro OTMR?
- MVVS 2,5 TRS - udává se r. 1963 – ale máme zdroj kde je popisován v r. 1961 - lze jej tedy použít pro NMR 2,5 ?
- LETMO MD 2,5 – replika od MP Jet - lze ji považovat za motor před r. 1950 (ve vztahu k použití pro kat. „A“- OTMR)? Na stránkách http://www.antiquemodeler.org/sam_new/approved_lists/sam_engines.htm je tento motor uveden, ale jako originál.
Další dotaz máme ke kategorii TEXACO dle SAM 78:
V pravidlech SAM 78 je uvedeno rozlišení na Texaco 1 (jiskřivá svíčka + žhavící) a Texaco 2 (diesel). Používá toto rozdělení se na soutěžích nebo všichni lítají diesel, popř. se hodnotí společně?
Lze použít i současný moderní motor s ABC, popř. 4T? Namátkou MVVS 10 DFS, Raduga 10, MVVS 6,5 GFS-ABC/RC, 4T SAITO.. .
Všem díky za odpovědi.
Za LMK Třebíč
Miroslav Dvořáček ml.
Citát ze zdroje ZdenekMKALKA dne 30. 11. 2012, 16:12V prvé řadě velká pochvala, že máte odhodlání uspořádat takové setkání.
V druhé řadě nevím, jestli jako nečlen SAMu do toho mám „co kecat“, ale na nějakém setkání/soutěži historiků i ME jsem už byl a tak si dovolím napsat svůj názor.
V kat. OTMR je napsán limitující rok motorů 1960, takže asi pokud ten motor splňuje i ostatní podmínky (uložení kliky a vyplachování), tak by neměl být problém. Ohledně motorů při soutěžích spíše vidím problém v tom, zdali je vůbec možné motory kontrolovat a jestli se najde takový odborník, který všechny motory zná. Vždyť se mnohdy údaje liší i v odborných publikacích.V TEXACU je možné (při splnění podmínek v pravidlech) použít jakýkoli motor i moderní.
Tomu rozdělení TEXACA v pravidlech SAMu78 nerozumím. Všude kde jsem byl a létalo se TEXACO, tak se to nijak více nedělilo a řekl bych, že se ve většině případů létá podle evropských pravidel.
V prvé řadě velká pochvala, že máte odhodlání uspořádat takové setkání.
V druhé řadě nevím, jestli jako nečlen SAMu do toho mám „co kecat“, ale na nějakém setkání/soutěži historiků i ME jsem už byl a tak si dovolím napsat svůj názor.
V kat. OTMR je napsán limitující rok motorů 1960, takže asi pokud ten motor splňuje i ostatní podmínky (uložení kliky a vyplachování), tak by neměl být problém. Ohledně motorů při soutěžích spíše vidím problém v tom, zdali je vůbec možné motory kontrolovat a jestli se najde takový odborník, který všechny motory zná. Vždyť se mnohdy údaje liší i v odborných publikacích.
V TEXACU je možné (při splnění podmínek v pravidlech) použít jakýkoli motor i moderní.
Tomu rozdělení TEXACA v pravidlech SAMu78 nerozumím. Všude kde jsem byl a létalo se TEXACO, tak se to nijak více nedělilo a řekl bych, že se ve většině případů létá podle evropských pravidel.
Citát ze zdroje Zdeněk Hanáček dne 1. 12. 2012, 20:12Ahoj Mirku, budu se ti snažit odpovědět, jako bývalý sportovní referent a nynější prezident SAMu 78. Především jsem velice rád, že někdo nový má zajem o pořádání soutěží historických modelů a konečně vím odkud je pan Ošmera. Chtěl bych tě poprosit o zaslaní termínů akcí, abych je mohl dát do našeho kalendáře a dát ti věděd, jestli už v daném termínu není nějaká akce, mohlo by to omezit účast na vašich soutěžích. I já s kolegou, bychom rádi k vám přijeli, poznat nové tváře.
Co se týče použitých motorů: OTMR motory MVVS 2,5R a Vltavan nelze použít mají klikovou hřídel uloženou ve valivých ložiscích. Lze tyto motory použít v kat. NMR.
NMR lze použít motory konstrukce do konce roku 1960 neboli jak je v pravidlech "před rokem 1961"Repliku Letmo 2,5 od MP Jet, můžeš použít v obou kategorijích.
Co se týče kat. TEXACO, rozdělení na benzinové,žhavící a dieselové mělo důvod, aby se podpořilo použití benzinových motorů, ale nikdy se toto pravidlo nepoužilo. Vždy se létalo pouze jedno TEXACO, tak být tebou, vůbec to neřeším a s motorama je to tak jak již psal Zdeněk předemnou.
Doufám, že má odpověď je dostačující, když tak klidně napiš.
S pozdravem Zdeněk Hanáček
Ahoj Mirku, budu se ti snažit odpovědět, jako bývalý sportovní referent a nynější prezident SAMu 78. Především jsem velice rád, že někdo nový má zajem o pořádání soutěží historických modelů a konečně vím odkud je pan Ošmera. Chtěl bych tě poprosit o zaslaní termínů akcí, abych je mohl dát do našeho kalendáře a dát ti věděd, jestli už v daném termínu není nějaká akce, mohlo by to omezit účast na vašich soutěžích. I já s kolegou, bychom rádi k vám přijeli, poznat nové tváře.
Co se týče použitých motorů: OTMR motory MVVS 2,5R a Vltavan nelze použít mají klikovou hřídel uloženou ve valivých ložiscích. Lze tyto motory použít v kat. NMR.
NMR lze použít motory konstrukce do konce roku 1960 neboli jak je v pravidlech "před rokem 1961"
Repliku Letmo 2,5 od MP Jet, můžeš použít v obou kategorijích.
Co se týče kat. TEXACO, rozdělení na benzinové,žhavící a dieselové mělo důvod, aby se podpořilo použití benzinových motorů, ale nikdy se toto pravidlo nepoužilo. Vždy se létalo pouze jedno TEXACO, tak být tebou, vůbec to neřeším a s motorama je to tak jak již psal Zdeněk předemnou.
Doufám, že má odpověď je dostačující, když tak klidně napiš.
S pozdravem Zdeněk Hanáček