Diskuzní fórum

pro možnost vkládat nové příspěvky a témata.

Odstranění starého potahu z jedné strany odtokovky

Může mi někdo poradit,jak odstranit dvacetilletý potah z modelspanu z horní strany žeber a hlavně odtokovky tak,abych nepoškodil spodek? Díky
Klofát

Klofate,

svlékat jen jednu stranu potahu, to jsem nikdy nedělal. Když už, tak šel potah dolů celý.

Mechanickým způsobem (obroušení) je to opruz a obvykle se vezme i kus konstrukce. Pokud sundávám celý potah, bohatě zvlhčím nitroředidlem a přikryju mikroténem (nebo strčím do sáčku). Nitroředidlo se tak rychle neodpařuje a stihne povolit lak, takže papír jde pak dolů.

Kdybych stál před podobným úkolem, zkusil bych pokus (ono asi nic jiného nezbyde, než experimentovat). Nařezal bych pruhy nějaké tenší poddajné látky, namočil bych je do ředidla, lehce okapal a postupně pokládal přes nosník, odtokovku, žebra, zkrátka tam, kde je potah v kontaktu s kostrou. Vše překrýt mikroténem a po několika minutách zkusit postupně potah sundávat... Eventuálně si ještě pomoct štětečkem.

Předpokládám, že látka zajistí, že spoj bude dostatečně provlhčen ředidlem a současně zabrání, aby se ředidlo neroztékalo v míře větší než malé tam, kam nemá.

Ono také záleží na tom z čeho je křídlo děláno a hlavně čím bylo lepeno.V případě použití nitroředidla ve větším množství a ještě v pytlíku může kostru křídla rozložit na stavebnici nebo dojít k povolení druhé strany potahu. /už se mě stalo/. Dříve se k potahování používala Lovosa, na kterou nitrolak nepůsobí. Chce to na kousku vyzkoušet. Rozhodně je lepší, jak radí Emil, sundat horní i spodní stranu křídla a potáhnout znovu stejným potahovým materiálem, dvacetiletý potah bude pravděpodobně již dosti křehký.

Benecku,

pravda, jen dodám ještě jednu zkušenost. Má-li se odstranit jen horní strana potahu z papíru (a potáhnout znovu), je protřeba posoudit konstrukci, jestli nový čerstvý potah konstrukci nezkroutí. Vystárnutý potah na spodní straně už nepne, kdežto nový horní potah pnout bude. Pokud je konstrukce křídla s nosníkem (nosníky) vetknutými jen ze spodní strany, tedy s hladkou horní stranou, má se tendenci prohýbat do "lavóru" vždy. Starý potah na spodní straně nebude působit do protivky a takovouto konstrukci, takto opravenou, bude nutné hodně dlouho držet v šabloně a stejně si myslím, že jak nasaje vzdušnou vlhkost, tak se zkroutí.

Pánové děkuji za rady,ale asi bude nejjednodušší to svléknout všechnokvůli nestejnému pnutí,jak píše Emil.Díky. Klofat

[quote:251f03ddfd="Klofat"]Pánové děkuji za rady,ale asi bude nejjednodušší to svléknout všechnokvůli nestejnému pnutí,jak píše Emil.Díky. Klofat[/quote:251f03ddfd]
... něco málo o rekonstrukci potahů jsem zveřejnil v časopisu RC modely a visí to i na mém webu:
[url]http://www.vekamodel.cz/rekonstrukce-%20povrchove-upravy/[/url]

Obecně o mé filozofii potahování papírem či umělinou (Vlies), která od počátku počítá s nutností oprav, jsem psal v návodu k Vose:

[url]http://www.vekamodel.cz/montazni-navody/vosa-stavebni-navod/vosa-ocasni-plochy/[/url]

[url]http://www.vekamodel.cz/montazni-navody/vosa-stavebni-navod/vosa-potah/[/url]

[i:251f03ddfd]PS. celkem by mě zajímalo , jak kdo vyzrál na odstraňování potahů přilepených disperzním lepidlem.
Přemýšlím, zda by to nešlo špičkou či plochou žehličky... když je můžeme takovým způsobem lepit, možná by šli i odstranit ( odlepit) .
Bohužel nemám to jak ověřit, bo pomoci disperze, nebo jiných vodou ředitelných lepidel, jsem již dlouho nic nepotáhl. [/i:251f03ddfd]

veka