O národních pravidlech
Citát ze zdroje Emil dne 18. 11. 2013, 17:55S odkazem na původní článek [url]https://www.sam78.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=194[/url] kopíruji komentář uživatele slupskykarel. Myslím, že fórum je pro případnou diskuzi vhodnější platforma...
[quote:dbebe0fe15]Přeji pěkný den z Plzně.
Rád bych připomněl, že SAM 78 je nikoliv lokálním letecko-modelářským klubem, ale celorepublikově působícím SAM klubem, který je součástí širší struktury SAMů. Mělo by být tedy samozřejmé, že v podstatě na celém světě, se staví a létá podle jednotných pravidel. Minimálně v Evropě. Ač se stavebními pravidly nesouhlasím, na půdě SAMu je toleruji. Sám dodržuji pro stavbu pravidla mnohem přísnější tak, aby modely odpovídaly původním ideálům hnutí SAM, ale i SAMu 78. Prosím přečtěte si nulté číslo Zpravodaje 78. Zcela se stavím za názor prezidenta SAMu 78. Je třeba změnit tzv."Evropská pravidla" tak, aby historické modely byly opět ve velikosti a provedení, ve kterém létaly. V SAMech se to týká především RC kategorií. Podepsaní pánové správně píší, že jsou členy moravských letecko-modelářských klubů. Na půdě LMK, nechť si staví a provozují cokoliv, když to bude pod hlavičkou LMK. Jsem ale zásadně proti "zaplevelování" klubů SAM nehistorickými, v podstatě soudobými modely, které nemají s původními modely nic společného velikostí, druhem pohonu, mnohdy ani konstrukcí /viz Gastove/. V budoucnu bych ocenil, pokud se o těchto modelech nebude ani psát na stránkách Zpravodaje SAMu 78, neb svým charakterem tyto modely jednoznačně patří do komerčních letecko-modelářských časopisů a Zpravodaj pouze znehodnocují. /Nechápu, proč například Zpravodaj informoval o všeobecně letecko-modelářské akci/. Protože jsem optimista, tak věřím, že se časem podaří odplevelit SAMy v Evropě od historicko-modelářských nesmyslů typu "elektrická guma" a o dalším bude diskuse. Novému komisaři pro Evropu se alespoň podařilo zabránit legalizaci uhlíku a laminátu, rovněž limitní rok 1950 má své historické opodstatnění. Nezdařilo se mu, bohužel, prosadit měřítko 1:1. Chválihodná je i snaha o zavedení řádné technické kontroly včetně osy tahu motoru. Snad tak skončí nesmysly ve formě předsunutých motorových loží a motorů, což se týká velké části soutěžících. /Playboy s desítkou MVVS a osou tahu vrtule 20 cm před náběžnou hranou křídla vypadá opravdu nevěrohodně i při správné pozici první přepážky/. Osobně se dále domnívám, že bude nutno přehodnotit letová pravidla např. v kategorii Texaco a v podstatě snížit množství paliva na 50% dnešního stavu, neb při dosahovaných výškách 600 - 800 m /používám pasivní výškoměr/, již modely ohrožuijí běžný letecký provoz a pokud to neuděláme sami, tak se postará stát prostřednictvím zákona a potom budou diskuze zbytečné.... Doufám, že SAM 78 s novým prezidentem, silnou skupinou volných modelářů, má ještě šanci na kvalitativní změnu svého přístupu k historii leteckého modelářství a návratu k původním ideálům hnutí SAM. Není rozhodující kvantita, ale kvalita a VZTAH a ÚCTA k historii leteckého modelářství.
Karel Slupský[/quote:dbebe0fe15]
S odkazem na původní článek [url]https://www.sam78.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=194[/url] kopíruji komentář uživatele slupskykarel. Myslím, že fórum je pro případnou diskuzi vhodnější platforma...
[quote:dbebe0fe15]Přeji pěkný den z Plzně.
Rád bych připomněl, že SAM 78 je nikoliv lokálním letecko-modelářským klubem, ale celorepublikově působícím SAM klubem, který je součástí širší struktury SAMů. Mělo by být tedy samozřejmé, že v podstatě na celém světě, se staví a létá podle jednotných pravidel. Minimálně v Evropě. Ač se stavebními pravidly nesouhlasím, na půdě SAMu je toleruji. Sám dodržuji pro stavbu pravidla mnohem přísnější tak, aby modely odpovídaly původním ideálům hnutí SAM, ale i SAMu 78. Prosím přečtěte si nulté číslo Zpravodaje 78. Zcela se stavím za názor prezidenta SAMu 78. Je třeba změnit tzv."Evropská pravidla" tak, aby historické modely byly opět ve velikosti a provedení, ve kterém létaly. V SAMech se to týká především RC kategorií. Podepsaní pánové správně píší, že jsou členy moravských letecko-modelářských klubů. Na půdě LMK, nechť si staví a provozují cokoliv, když to bude pod hlavičkou LMK. Jsem ale zásadně proti "zaplevelování" klubů SAM nehistorickými, v podstatě soudobými modely, které nemají s původními modely nic společného velikostí, druhem pohonu, mnohdy ani konstrukcí /viz Gastove/. V budoucnu bych ocenil, pokud se o těchto modelech nebude ani psát na stránkách Zpravodaje SAMu 78, neb svým charakterem tyto modely jednoznačně patří do komerčních letecko-modelářských časopisů a Zpravodaj pouze znehodnocují. /Nechápu, proč například Zpravodaj informoval o všeobecně letecko-modelářské akci/. Protože jsem optimista, tak věřím, že se časem podaří odplevelit SAMy v Evropě od historicko-modelářských nesmyslů typu "elektrická guma" a o dalším bude diskuse. Novému komisaři pro Evropu se alespoň podařilo zabránit legalizaci uhlíku a laminátu, rovněž limitní rok 1950 má své historické opodstatnění. Nezdařilo se mu, bohužel, prosadit měřítko 1:1. Chválihodná je i snaha o zavedení řádné technické kontroly včetně osy tahu motoru. Snad tak skončí nesmysly ve formě předsunutých motorových loží a motorů, což se týká velké části soutěžících. /Playboy s desítkou MVVS a osou tahu vrtule 20 cm před náběžnou hranou křídla vypadá opravdu nevěrohodně i při správné pozici první přepážky/. Osobně se dále domnívám, že bude nutno přehodnotit letová pravidla např. v kategorii Texaco a v podstatě snížit množství paliva na 50% dnešního stavu, neb při dosahovaných výškách 600 - 800 m /používám pasivní výškoměr/, již modely ohrožuijí běžný letecký provoz a pokud to neuděláme sami, tak se postará stát prostřednictvím zákona a potom budou diskuze zbytečné.... Doufám, že SAM 78 s novým prezidentem, silnou skupinou volných modelářů, má ještě šanci na kvalitativní změnu svého přístupu k historii leteckého modelářství a návratu k původním ideálům hnutí SAM. Není rozhodující kvantita, ale kvalita a VZTAH a ÚCTA k historii leteckého modelářství.
Karel Slupský[/quote:dbebe0fe15]
Citát ze zdroje Emil dne 18. 11. 2013, 19:05Karle,
byť výhradně volňáskář, zareaguji. Osobně si myslím, že poukazovat na nedostatky Evropských pravidel je jedna věc, druhá věc ale je, jak se k nim postavit tak, aby nedošlo ke "ztrátě kytičky". Tady hned vidím [b:de846742e9]první bodík[/b:de846742e9]: zachovat v národních pravidlech měřítko. Toto pravidlo by rozhodně nemělo diskvalifikovat naše účastníky na ME ze soutěže. Uznávám, že to ale bude vyžadovat trochu více práce. Ono nalézt vhodnou předlohu vyhovující pravidlům je náročnější než nalézt vhodnou předlohu a přizpůsobit ji (velikostně) pravidlům.
[b:de846742e9]Druhý bodík[/b:de846742e9], nad kterým se rozohňuješ, je montáž motoru, osa tahu a její posun v podélné (a jak jsem pochopil i ve vertikální) ose. Toto ale v Evropských pravidlech je řešeno. Cituji:"Outlines, areas, moments, airfoil profiles, and landing gear location may not be changed."... Vnější obrysy musí být dodrženy... Není-li motor a jeho osa tam, kde mají být, pak jsou vnější obrysy původní předlohy porušeny a model nevyhovuje pravidlům. Ono toto pravidlo, pokud stavitel nevlastní původní motor (a někdy ani tehdy ne) nelze dodržet. Někdy je původní plánek nakreslen jen s ložem, někdy to prostě s dodržením původní konstrukce a jiného motoru dodržet prostě nejde. Míra akceptace přizpůsobení je pak naneštěstí poněkud subjektivním parametrem. To, že je k uvedenému na ME přistupováno až příliš benevolentně není chyba pravidel, které hovoří vcelku srozumitelně, ale věcí jejich výkladu a prosazování.
[b:de846742e9]Třetí bodík[/b:de846742e9]: Elektrický. Kategorie E-30, dle mého, není kategorií old-timerovou. Je to kategorie soudobá, kdy lze poměrně technicky a finančně nenáročnou výbavu obstavět ručně modelem v retro stylu. Nic víc, nic míň. Je otázkou, jestli tuto retro kategorii je nutné předem odsoudit a nebo jí dát šanci třeba jako neoficiální národní kategorii. Možná, kdo ví, k historickým modelům přivede třeba ty, kteří mají v ruce "střeva" svého předchozího RTF modelu a rozhodli se postavit model nejen pro víkendové odpoledne, ale i pro soutěž.
A [b:de846742e9]Bodík čtvrtý[/b:de846742e9]? Vždy je možné zpochybňovat kvalitu či věrnost soupeřova modelu. Vždy je ale možné postavit vlastní model podle nejlepšího svědomí. Možná, že je praktický příklad lepší než stovky slov.
Adam
Karle,
byť výhradně volňáskář, zareaguji. Osobně si myslím, že poukazovat na nedostatky Evropských pravidel je jedna věc, druhá věc ale je, jak se k nim postavit tak, aby nedošlo ke "ztrátě kytičky". Tady hned vidím [b:de846742e9]první bodík[/b:de846742e9]: zachovat v národních pravidlech měřítko. Toto pravidlo by rozhodně nemělo diskvalifikovat naše účastníky na ME ze soutěže. Uznávám, že to ale bude vyžadovat trochu více práce. Ono nalézt vhodnou předlohu vyhovující pravidlům je náročnější než nalézt vhodnou předlohu a přizpůsobit ji (velikostně) pravidlům.
[b:de846742e9]Druhý bodík[/b:de846742e9], nad kterým se rozohňuješ, je montáž motoru, osa tahu a její posun v podélné (a jak jsem pochopil i ve vertikální) ose. Toto ale v Evropských pravidlech je řešeno. Cituji:"Outlines, areas, moments, airfoil profiles, and landing gear location may not be changed."... Vnější obrysy musí být dodrženy... Není-li motor a jeho osa tam, kde mají být, pak jsou vnější obrysy původní předlohy porušeny a model nevyhovuje pravidlům. Ono toto pravidlo, pokud stavitel nevlastní původní motor (a někdy ani tehdy ne) nelze dodržet. Někdy je původní plánek nakreslen jen s ložem, někdy to prostě s dodržením původní konstrukce a jiného motoru dodržet prostě nejde. Míra akceptace přizpůsobení je pak naneštěstí poněkud subjektivním parametrem. To, že je k uvedenému na ME přistupováno až příliš benevolentně není chyba pravidel, které hovoří vcelku srozumitelně, ale věcí jejich výkladu a prosazování.
[b:de846742e9]Třetí bodík[/b:de846742e9]: Elektrický. Kategorie E-30, dle mého, není kategorií old-timerovou. Je to kategorie soudobá, kdy lze poměrně technicky a finančně nenáročnou výbavu obstavět ručně modelem v retro stylu. Nic víc, nic míň. Je otázkou, jestli tuto retro kategorii je nutné předem odsoudit a nebo jí dát šanci třeba jako neoficiální národní kategorii. Možná, kdo ví, k historickým modelům přivede třeba ty, kteří mají v ruce "střeva" svého předchozího RTF modelu a rozhodli se postavit model nejen pro víkendové odpoledne, ale i pro soutěž.
A [b:de846742e9]Bodík čtvrtý[/b:de846742e9]? Vždy je možné zpochybňovat kvalitu či věrnost soupeřova modelu. Vždy je ale možné postavit vlastní model podle nejlepšího svědomí. Možná, že je praktický příklad lepší než stovky slov.
Adam
Citát ze zdroje sebanek dne 20. 11. 2013, 22:31Podle mně je to otázka jak se kterému modeláři co líbí. Zavrhovat něčí cizí modely jen proto, že já bych je postavil jinak asi není správné. Pokud se mi nelíbí historici které jsou předělané na elektriku, tak se prostě této kategorii vyhnu, ale neberu radost z éra někomu jinému. Je také na vůli pořadatelů, jaké kategorie na soutěž vypisují a jak kontrolují dodržování stavebních pravidel. A když se mi vypsané kategorie nelíbí, tak prostě na tu soutěž nejedu.Dodržování měřítka při stavbě považuji za samozřejmé, ale nevadí mi, když někdo na soutěž přiveze zvětšené éro a létá s ním mimo soutěž, jen aby ukázal co se mu povedlo. Je třeba rozlišovat mezi létáním soutěžním a létáním jen tak pro radost. Mně se líbí jak historické tak moderní modely, hlavně když se na létání sejde dobrá parta.
Ivan
Podle mně je to otázka jak se kterému modeláři co líbí. Zavrhovat něčí cizí modely jen proto, že já bych je postavil jinak asi není správné. Pokud se mi nelíbí historici které jsou předělané na elektriku, tak se prostě této kategorii vyhnu, ale neberu radost z éra někomu jinému. Je také na vůli pořadatelů, jaké kategorie na soutěž vypisují a jak kontrolují dodržování stavebních pravidel. A když se mi vypsané kategorie nelíbí, tak prostě na tu soutěž nejedu.Dodržování měřítka při stavbě považuji za samozřejmé, ale nevadí mi, když někdo na soutěž přiveze zvětšené éro a létá s ním mimo soutěž, jen aby ukázal co se mu povedlo. Je třeba rozlišovat mezi létáním soutěžním a létáním jen tak pro radost. Mně se líbí jak historické tak moderní modely, hlavně když se na létání sejde dobrá parta.
Ivan