Příbor 2025 podruhé…
Všechno přichystané, předpověď počasí hodně nejistá, ale vše se nějak ustálilo a vyřešilo, až na vítr. Prostě Pavel Skotnica a Laďa Knebl zapomněli vypnou ventilátor tam někde u Štramberka. Po nástupu soutěžích a seznámení s podmínkami lítáni na Příborském letišti to foukalo okolo tří metrů. Před polednem stálá šestka a po jedné hodině 8 a to už i místní letištní konipásci po letišti raději chodili pěšky.
Vypsány byly kategorie ALOT, čtyřstovky, gumáčky, PM větroně a tak trochu na zkoušku A2-ky Nordic. Kategorie ELOT z důvodu omezení výšky se prostě nekonala. Kdo stihl odlétat co nejvíce letů po zahájení soutěže měl velkou šanci na pomyslnou bednu. Zesilující vítr vše vyřešil za pořadatele a po jedné se už nikdo neodvážil vrhnout model do větrné loterie. Soutěž probíhala za poklidné nálady a vzájemného hecování.
O létání psát nechci, ale za zmínku stojí kategorie OTVR A-2 Nordic, která se létala, aby se tato kategorie tak trošku představila na veřejnosti. Do této kategorie se přihlásily čtyři piloti, dva s elektromotory a dva s modely startující gumicukem. Ve větrném počasí které panovalo, modely startující šňůrou měly jasně navrch. Za bezvětří by to bylo pravděpodobně naopak, kdo ví. Chtělo by to pouze létat na šest kol. Chce to zkusit a potom posoudit. Na létání není potřeba nijak výrazně větší plocha a obava o tom, že modely zaletí někam daleko pryč je mylná. Záleží pouze na způsobu létání. Létali jsme za větru okolo pěti metrů a pouze já jsem se prošel asi padesát metrů za sebe a to jenom z toho důvodu, že jsem chtěl dát maxe. Čas ukáže, jestli se tato kategorie rozšíří. Teď už záleží pouze na dalších pořadatelích soutěží, jestli tuto kategorii vyhlásí. Byla by to jednoduchá náhrada za nějak ustupující klasické větroně, kdy je potřeba poměrně velká plocha letiště.
Po klobásové smršti a občerstvení, následovalo sečtení výsledků. Dále tolik očekávané vyhlášení výsledků a taky tombola kde se losováním cen, dostalo na všechny zúčastněné. Věcné ceny do tomboly věnovala firma JETI model a pan Juraj Tinka, který pro tuto soutěž připravil a zapůjčil letiště. Potom následoval rychlý ústup všech před blížící se dešťovou přeháňkou, které obcházely kolem Příborského letiště po celý den.
Dik patří oběma hlavním aktérům této soutěže a taky všem kteří se zúčastnili.
Franta Machač
Omluva
Při přepisování podkladů pro psaní diplomů jsem se přehlédl a udělal chybu v řádcích výsledovky. Mylně proto při vyhlášení vítězů bylo zaměněno 3. a 4. místo v kategorii čtyřstovek. Za to se oběma soutěžícím, zejména Jirkovi Šindlerovi velmi omlouvám. Správný diplom, viz foto, bude předán při nejbližší příležitosti a slavnostní ceremoniál bude kvůli tomu zopakován 30. února.
Pavel Skotnica
