RETRO větroně s pomocným motorem
Dovolím si shrnout letošní sezónu RETRO PM. Jednak jako vyhlášení výsledků z Litomyšle a jednak jako ukázku kam se otáčí zájem kolegů modelářů. Pokud jako pořadatelé soutěží nebudeme reagovat, trend se nezastaví a na soutěž přijedou také třeba jen dva borci a to asi nikdo nechce.
Osobně jsem doslova blázen do motorových historických modelů, ale kolik nás je v celé ČR? Deset aktivních a 20 pasivních? To možná ještě přeháním. Kategorie jako Elektrowakefild nebo 400 jsou nesmysly. Jestli mám rád modely poháněné gumou, tak proč ne, klidně i RC. Dnes přijímač s mikroservem váží několik gramů. A proč 400? Je to 1/2A Texaco bez COXE. Motory se stále vyrábí a stojí pakatel a litr paliva je na několik roků. Opět, proč tuto krásnou kategorii prznit nějakým stejnosměrným motorem.
Většina kolegů modelářů s kterými se potkáváme na soutěžích se narodila po druhé světové válce a naše mládí většinou byly A1, A2 a upoutané modely. Upoutanci se stále létají a prý docela v hojném počtu. Volné modely už není kde létat. Navíc nám to už neběhá. Asi všichni jsme si kdysi pořídili nějakou vysílačku. Delta, Mars a podobně, dokonce jsme zažili i nástup proporcionálních souprav, kdy si člověk mohl vybrat jestli chce nového Trabanta nebo vysílačku. Když si představím, kolik energie jsme museli do prvních funčkních souprav vložit. A nelitovali jsme.
Konečně jsem se dostal k tématu. Většina z nás měla první RC model nějaký větroň a to je ta naše nostalgie. Kdo měl tetičku v NSR, tak to většinou byl nějaký Graupner a proto asi jsou na RETRO soutěžích tak hojně zastoupeny. Většina z nás začínala nějakým Štírem, Lionem, Admirálem a podobně. Můj vůbec první model na proporcionál byl dvouplošník MAX a pak hned 3m větroň Sherif. Nedávno jsem vytáhl plánek na Sherifa a když si ho prohlédl, tak zase šel do šuplíku. Jednou stačilo. Maxe jsem nedávno našlapal do popelnice. Přežil moje učení se létat, ale došlo mi, že do luftu už nepůjde.
Rekapituluji letošní rok RETRO PM, tak jednoznačně v Litomyšli na jaře i na podzim nejobsazenější kategorie. Na MR v Holešově druhá za ALOT. 30 přihlášených a 23 létajících kolegů. V Litomyšli na obou soutěžích přibližně 15 modelářů. Jiří Hvězda na jaře udělal soutěž RETRO a také měl plné letiště. Pořadatelé, nechcete začít tuto kategorii brát vážně? Asi by vám naplnila startovací karty modeláři a modely.
V příloze výsledková listina z podzimní Litomyšle, aby jste viděli, že si nevymýšlím.
Letu zdar
Sláva Štorek