První Mistrovství Světa Historických RC modelů Jakabszállás 23.-29. června
Vážení přátelé a kolegové modeláři,
chtěl bych Vám přinést pár zážitků z Prvního Mistrovství Světa historických RC modelů v Maďarsku. Na toto mistrovství jsem se rozhodl jet koncem loňského roku, kdy již byly informace o tom kde a kdy se bude létat. Také byly vytvořeny stránky pro všechny účastníky, kde jsme se měli zaregistrovat. Osobně jsem si říkal, že je příliš brzy na registraci, ale nakonec se ukázalo, že systém vytvořený pořadateli toto vyžadoval. Po prvotní registraci byly přiděleny jedinečné přístupové údaje na stránky, kde jsme poté přihlašovali jednotlivé modely a vyplňovali startovní karty. Na těchto stránkách běželo vše potřebné pro soutěžící po celou dobu trvání mistrovství a jsou tam uloženy i dnes.
Čas rychle plynul a konečně nastal den, kdy jsme společně se Slávkem Štorkem vyrazil směr Jakabszállás. Jeli jsme již v sobotu ráno tak abychom měli čas na přejímku modelů. Po předchozích zkušenostech jsme čekali na důkladnou přejímku každého modelů podle předložené dokumentace. K našemu překvapení se tak nestalo a u pořadatelů stačilo nahlásit jméno a hned jsme dostali vytištěné startovní karty ke kontrole. Vše jsme zkontrolovali a odsouhlasili podle skutečnosti. Dále jsme dostali tašky s upomínkovými předměty a startovním číslem, pak již následovala platba za startovné a banket s lístky na tombolu. Tímto byla veškerá přejímka ukončena.
Po ubytování na letišti jsme šli obhlédnout, kdo všechno již dorazil. V kempu již byla vytvořena Česká základna, které vévodil přístřešek Romana a Marka, kde se odehrávaly veškeré večerní programy. Postupně přijížděli další účastníci České výpravy.
V neděli byla rovněž spuštěna registrace soutěžících, která byla ukončena před druhou hodinou. Pak následovalo slavnostní zahájení s projevy pořadatelů a zástupců místní samosprávy. Zdravici rovněž pronesl současný prezident SAM Bob Galler.
Dále pokračoval zahajovací ceremoniál ukázkou jezdců na koních a jejich umění s bičem. Program ukončili modeláři, kteří nám předvedli leteckou akrobacii a proudové modely.
Na večer bylo svoláno tradiční setkání prezidentů (zástupců) jednotlivých zemí. Za nás se účastnil Jirka Hruška. Po návratu nás informoval o způsobu létání na mistrovství. Všichni jsme byli rozčarováni z informace, že každý let bude změřen oficiálním časoměřičem, který po skončení letu zajistí jeho ofocení a odeslání výsledku do výpočetního centra ke zpracování. Hned nás napadlo, že tato procedura bude zdlouhavá a přinese do soutěže zbytečnou nervozitu. Jak ovšem čas ukázal opak byl pravdou. Tento systém byl velmi dobře nachystaný a navíc výsledky byly zobrazovány takřka on-line na jíž zmíněných stránkách a ten kdo měl staženou tuto stránku v mobilním telefonu měl okamžitý přehled o stavu probíhající soutěže. Další informace byla rovněž šokující a to, že pořadatelé vzhledem k předpovědi počasí zrušili středeční letový den a kategorie, které se měli létat rozmělnili do zbývajících dnů. To ještě umocnilo pocit, že se to nemůže stihnout odlétat. poslední informací bylo sdělení příštího konání dalšího tentokrát již dvacátého mistrovství Evropy ve Valle Gaffaro v termínu 22.-27.6.2025 .
První letový den začal nástupem v 9:30, kde jsme se dozvěděli že vzhledem ke směru a síle větru budeme startovat napříč letištěm ve vymezeném prostoru a přistávat můžeme kdekoliv kam dohlédne oko časoměřiče. Tato informace byla dosti překvapivá, ale řekli jsme si uvidíme jak to bude probíhat a po skončení nástupu jsme se rozešli ke strojům. Časoměřiči již byli připraveni na startovišti větroňů a tak jsme se rozhodli s našimi motoráky usídlit hned vedle tak abychom měli co nejblíže k časoměřičům. Jaké bylo naše překvapení, když nás nahnali na stejnou startovní čáru jako větroně. Říkali jsme si to nemůže dopadnout dobře, startovat přímo do natažených gum s motorákem, ale nedalo se nic dělat. Naštěstí se nic vážného nestalo, i když párkrát musel někdo rychle k zemi, aby nebyl zasažen startujícím nebo přistávajícím modelem. Jen Jirka Hruška měl smůlu, když do něj narazil Petr Hrubý při přistání se svým motorákem. Naštěstí je Jirka pořádný chlap a tak ustál náraz bez zranění, zato Petrův Play Boy potřeboval opravu. Tento den se létaly kategorie OTVR, 1/2 TEXACO, OTMR A a přidaná kategorie NMR.
A jak to dopadlo? Ve větroních nastal rozlet 11 modelů a z našich se nejlépe umístil František Kšana na 6.místě. První skončil Rover Mersecchi druhý Torok László a třetí Jaroslav Kostan.
V kategorii OTMR A byl první Květoslav Štorek druhý Francesco Posa a třetí Roberto Grassi.
V kategorii 1/2TEXACO byl první Jiří Hruška druhý Zdeněk Sýkora a třetí Marczi Csaba.
V kategorii NMR byl první Květoslav Štorek druhý Petr Knob a třetí Miroslav Vaněk.
Musím říct, že to byl velmi krásný pocit uslyšet třikrát po sobě hrát Českou hymnu. Také jsme si to náležitě užili a sborově zpívali.
Druhý den foukal stejný vítr a situace se znovu opakovala naštěstí se už létaly pouze motorové kategorie ELECTRO RUBBER, OTMR B, OTMR C a TEXACO. Díky tomu se startoviště posunulo blíže k letišti a tím bylo více prostoru na přistání. Tak jako první den byla díky větru a slunci termika dosti nepřehledná a tak velmi záleželo na taktice kam model poslat, aby z toho byl co nejdelší let. Výšky po startu byly slušné, ale stačilo malé zaváhání a hned jste byli ve výtahu, který ovšem směřoval dolů.
A jak to dopadlo? Tentokrát žádný rozlet nebyl.
V kategorii ELECTRO RUBBER byl první Samuel Potančok druhý Torok László a třetí Kátai Péter.
V kategorii OTMR B byl první Květoslav Štorek druhý Petr Hrubý a třetí Miroslav Vaněk.
V kategorii OTMR C byl první Miroslav Vaněk druhý Květoslav Štorek a třetí Petr Hrubý.
V kategorii TEXACO byl první Lukacs László druhý Walther Gianati a třetí Ács József.
Opět zněla Česká hymna a my byly náležitě hrdí.
Třetí den, který měl být odložen pro nepřízeň počasí se nakonec odlétal a volný den se posunul na čtvrtek. Od rána bylo vidět, že přichází změna počasí a vítr se mírně začal stáčet do směru dráhy. Na nástupu jsme se dozvěděli. že může dojít ke změně směru větru a z toho důvodu může být otočen směr startu a přistání. Bylo určeno jedno pravidlo, že pokud soutěžící odstartuje v jednom směru musí přistát “za sebe” i když se v průběhu letu změní směr startu. Stoupavé proudy opět stejně nepředpovídatelné tak jako předešlý den umocněné změnou směru větru. Opět nastalo taktizování a sledování soupeřů.
A jak to dopadlo? Rozlet byl v kategorii ELOT a to 8 soutěžících.
V kategorii ELOT byl první Juhász Zsolt druhý Květoslav Štorek a třetí Nemeth József.
V kategorii OLD TIMER 400 byl první Jiří Hruška druhý Bohuslav Heczko a třetí Suveges István.
V kategorii NMR 2,5 byl první Lukács László druhý Roberto Grassi a třetí Květoslav Štorek.
Opět zněla Česká hymna a my byly náležitě hrdí.
Čtvrtý den se naplnila předpověď počasí a přicházeli přeháňky. Byl volný den a proto jsme ho využili k regeneraci v nedalekých termálních lázních.
Pátý den se změnilo počasí a vítr se utišil. Nastalo to pravé termické počasí a již od rána se na obloze rýsovaly nádherné mraky značící silnou termiku, ale také silné klesavé proudy. Bylo to znát na výkonech soutěžících hlavně v kategorii CLASSIC TEXACO, kdy obrovské modely mizely ve výškách kolem 800 metrů a náhle během několika minut již přistávali na ploše letiště.
A jak to dopadlo? Rozlétávaly se dvě kategorie a to ELECTRIC GLIDER, kde se rozlétalo 10 soutěžících a nejlepší z Čechů byl František Kšana a to na 9.místě, potom kategorie ALOT, kde se rozlétávalo 13 soutěžících.
V kategorii ELECTRIC GLIDER byl první Horváth Dávid druhý Zih Dávid a třetí Lukácz Dániel.
V kategorii ALOT byl první Květoslav Štorek druhý Rover Mersecchi a třetí Renzo Razzi
V kategorii CLASSIC TEXACO byl první Květoslav Štorek druhý Stefan Grilz a třetí Walther Gianati.
Opět zněla Česká hymna a my byly náležitě hrdí.
A jak to dopadlo v celkovém hodnocení? Grand Schampionem byl vyhlášen na slavnostním rautu Květoslav Štorek se 5-ti prvními místy, 2-mi druhými místy a jedním třetím místem. Tento výkon si jistě zaslouží uznání a je odrazem Slávkova nadšení. Umístění států se letos nevyhlašovalo, ale zřejmě nikdo nepřekonal výkon České reprezentace s osmi prvními místy, šesti druhými místy a čtyřmi třetími místy.
Příjemným překvapením, které bych chtěl ještě zmínit bylo ocenění za čtvrtá místa v kategoriích se spalovacími motory, které byly oceněny motorem hodícím se k dané kategorii. Tyto motory věnoval do soutěže Tomas Ryan.
Co říci závěrem? Chtěl bych zde uvést, že naši kluci patří k Evropské a nyní i Světové špičce v kategoriích se spalovacími motory, k čemuž určitě přispěla pohárová soutěž pojatá jako příprava na tyto klání a kterou poctivě létají naši borci již několik let. Dále bych poukázat na soudržnost členů naší výpravy, kdy jsme si navzájem pomáhali zvládnout různé překážky technického charakteru a také jsme si vzájemně fandili při soutěžních a hlavně rozletových letech.
Také bych chtěl poděkovat pořadateli za perfektně připravenou a zvládnutou akci na světové úrovni a těch několik málo chyb, které se stali v průběhu mistrovství bude určitě rychle zapomenuto.
Již dnes se těším na další Evropské Mistrovství v Itálii, kde se opět jak doufám všichni ve zdraví setkáme.
Petr Hošek