CONGEST – 1972 konstrukce Zdeněk Raška, stavba Laďa Knebl
Ahoj kamarádi,
tak jsem ho (ANTIGESTA ??) v parném létě dodělal. Letá jako před více než před půl stoletím Zdeňkovi Raškovi! Nemá moc rád zásahy do výškovky, raději jen řízení lehce směrovkou. Váha 950g, možnost trochu dovážit před těžištěm, vítr nad (odhadem) 5m/s nemusí. Je citlivý na polohu těžiště, náběh křídla i VOP mám co “nejpřesněji” podle světlotiskové kopie Zdeňkova (originál) plánku.
Křídlo i VOP jsou “extrémně” pevné, Uvažuji, že někdy snad vznikne i s verze VĚTROŇ. Pohon MEGA 16/15/4 + 10/6″ Aeronaut, stačila by 9/5″ ale tu nemám. Zatím létám na 40MHz, výhledově dostane 2,4 Gh – RES 4 – pro řádné měření vypínací výšky 100 m ( nad terénem). Za 25 s stoupání je spotřeba asi 250 mAh z akumulátoru 2s Li – Ion 2,6 z r. 2018.
Snažím se o poletování podle pravidel (nesmělých pokusů) SAM 78. Délka klouzavého letu je podle podmínek. Už byl i hodně malinký pod mraky, ale taky se povedlo být za za 3 min. zpět na louce. Odhadem odlítáno 100 startů.
Na podzim vyjdou podklady ( 1:1) na Congest – V1 konstrukce Zdeňka Rašky, opět v RC revue. Podklady jsou už v redakci, chybí jen letové fotky mojí repliky. Původních fotek je minimum, Zdeňkův model byl dokonale “spotřebován” v omotorované verzi jeho syny. V rozsáhlé “modelové pozůstalosti” z něho už nezůstalo nic. O ten se soutěžit v Příboře nebude…
Pěkné léto a létání zdar, Laďa
P.S.
v RC revue č.7/2023 vyšly podklady + výkres 1 : 1 na základní verzi modelu Polaris – V1, konstrukce br. Janových. Taky trochu historie tohoto hojně stavěného a soutěžně úspěšného modelu V1 po r.1971, a to hlavně v rukách modelářů z Frenštátu pod Radhoštěm.