AMS (Altitude Motor Switch)
Na trhu se objevil nový výškoměr, a tak se pojďme na něj blíže podívat, jestli je vhodný pro naše využití pro lítání na soutěžích dle pravidel pro historické modely. Odpověď je jednoduchá: „Ano, je.“ Nemá smysl zde opisovat manuál, ale pár postřehů z testování by vás zajímat mohlo.
AMS je možné nastavovat na libovolnou vypínací výšku i čas motoru. To můžeme provést buď JETIBOXem, nebo Graupneráckým SMART BOXem. Pro programování výškoměru je nutné jej propojit s jedním z uvedených přístrojů přes klasický servokabel, který je zapojený do dataportu výškoměru. Tady si dejte pozor na správné zapojení, barevné čtverečky u dataportu výškoměru označují klasicky plus a mínus napájení a žlutá datasignál. Před vlastním nastavováním je dobré si přečíst manuál, kde naleznete i diagram pro snadnou orientaci v menu, které se vám bude na boxu zobrazovat. Pro naše účely stačí zvolit mód ALES a pak nastavit příslušnou vypínací výšku a čas motoru. Pro ALOT 300m a 90s. Parametr „Povolit restart“ musí být dle našich současných pravidel nastaven na NE. Vše ostatní je možno ponechat v továrním nastavení.
Pro nastavení vysílače, případně regulátoru platí vše stejně, jak jsem psal v článcích o jiných výškoměrech. Odpočítávání času chodu motoru se spustí, když signál překročí 1,2ms. Při plném plynu motoru byste měli z vysílače posílat signál o šířce 2ms, a ty výškoměr buď po dosažení výšky, nebo času chodu motoru upraví na 1ms a tím vypne motor. Na tyto parametry musí umět správně fungovat regulátor, nezapomeňte jej při osazování elektroniky zkalibrovat dle návodu.
K výškoměru MAV je nyní autorem vyvíjen program pro standardní PC se systémem Windows s názvem „MAV manager“. V manuálu i v programu je pro propojení zmíněn převodník „MAV Sense USB Interface“. Propojení ale funguje i s JETI USB adapterem. Takto je možné snadno provádět zejména update firmware. Lze online sledovat telemetrická data a další funkce se vyvíjí.
Výškoměr MAV je profesionální zařízení, které ve všech parametrech splňuje a převyšuje požadavky, které jsou kladeny na tato zařízení v našich SAM soutěžních pravidlech. Pokud by snad v budoucnu došlo ke změně soutěžních pravidel, výrobce je schopen a ochoten operativně reagovat a upravit firmware dle našich potřeb. Nevýhodou je, že pro nastavení je nutno použít další zařízení. To se dá ale snadno vyřešit pomocí kolegů modelářů, kteří vám příslušný box jistě na chvíli zapůjčí, nebo se domluvíte třeba se mnou a já vám výškoměr nastavím. Distribuce pro SAM se ujal Sláva Štorek a za cenu 1400,- Kč je možno výškoměr u něj koupit. Na MČR v Holešově bude rovnou několik kusů k dispozici. Pokud máte tedy problém s fungováním vašeho současného výškoměru tak, abyste obstáli při kontrole nastavení výškoměru v souladu s pravidly, nabízí se koupě AMS jako jednoduchá cesta k řešení.
Pavel Skotnica
P.S. V reálu jsem AMS otestoval v modelu AMIGO II pro kategorii Elekro Retrovětroně, současně s druhým kontrolním výškoměrem Altis. Vše fungovalo naprosto bez problémů. Přikládám i pár fotek z měření a testování na stole, kde místo přijímače je použit pro generování signálů servoterster a výstupní signál je měřen Jetiboxem. Další dvě fotky jsou pro představu jak vypadá zmíněný MAV manager.
AMS_MAV_CZ