Skip to content
SAM 78
MENUMENU
  • Úvodní stránka
  • Diskuzní fórum
  • Databáze Modelů
  • Fotogalerie
    • Akce
    • Modely
    • Historie
    • Plánky
  • Soubory ke stažení
    • Zpravodaje
    • Různé
    • Plánky
  • Klub SAM-78
    • Zakládací listina klubu SAM 78
    • Registrace SAM 78 z.s.
    • Výbor klubu SAM 78
    • Přihláška a dokumenty SAM 78
    • Pravidla létání pod hlavičkou SAM 78
    • Soutěžní pravidla
    • Kalendář soutěží SAM78 na rok 2023
12. 10. 2021 / Oznámení

Motory pro NMR

Dovolím si udělat malou úvahu ohledně výběru modelu a hlavně motoru pro NMR. Všichni pokukujeme po všech možných zdrojích a vybíráme si model podle nějakých kritérií. Líbí se mi, mám k němu vhodný motor atd. NMR má to specifikum, že je rovnice mezi hmotností a objemem motoru, ne plochou křídel. Bohužel, ale to by nebyla fyzika, abychom nemuseli počítat i s plochou křídel. Může být model sebehezčí, ale při plošném zatížení cirka přes 30g/dm2 prakticky nemáte šanci na trvalé úspěchy.

 

 

 

Máme tedy vybraný a postavený model letadla, motor odpovídá hmotnosti letounu. Například 5ccm. Tomu odpovídá hmotnost stroje 865g. 5×173. Mám zkušenost, že zhruba 10% hmotnosti navíc je snesitelné a model může podávat špičkové výkony i s mírnou nadváhou. Podíváme se po motoru. Není to jen vlastní agregát, je to soustava, nádrž, pípa, lože, motor. Lože musí být dostatečně tuhé, přitom může být i lehké. Osvedčily se mi i z ohýbaného plechu a není s nimi problém. Nádrž by měla být co nejblíže k trysce dyfuzoru a hladina plné nádrže by měla být v rovině s horizontální osou trysky. Bohužel to vždy nejde udělat a tak mám i nádrže výš, ale v tom případě otvíráme pípu až s vlastním startováním, aby se nám motor nezalil. Funguje to, ale musíme být opatrní. Opomenutí nás může stát až třeba zlomenou ojnici.

Doporučuji tlakování nádrže z výfuku nebo klikové skříně. Získáte výrazně větší spolehlivost celé soustavy. Historické motory nemívají tlumiče, tak jak na to? U některých motorů je uprostřed výfuku přepážka na přišroubování klapky výfuku. Například Torpédo 35,45 RC viz. obrázek výše,  přitom to jsou motory rokem výroby v pořádku. Odšroubuji klapku výfuku a našroubuji tlakovací trysku. U některých motorů se vytočí závit přímo do stěny výfuku a i to stačí k natlakování nádrže.

 Jsou motory, kde se tlakuje z klikové skříně. Například MC COY u některých motorů počítá s tím, že vyšroubujete jeden šroub zadního víka a místo něj dáte tlakovací trysku. Pozor, ne vždy je díra průchozí, někdy je potřeba vyvrtat 1mm díru mezi klikovou skříní a závitem v bloku. Jsou motory, které mají nálitek na zadním víku. Vyjmeme víko, vytočíme závit, dáme trysku a je hotovo. Jsou také motory, kde si motor otáčíte v ruce jak chcete, ale nenajdete kam s tryskou. Dovolil jsem si jedno řešení vyfotit. Není to můj nápad, jen jsem provedl “zpětné inženýrsví”. Také se u tohoto motoru podívejte na difuzor. Při tak velkém difuzoru má motor poměrně malou sací schopnost, tady by jste si bez tlakování asi moc nepolétali. Platí, že čím výkonnější motor, tím větší potřeba tlakování.
Doufám, že nikoho neurazím tímto článkem, jen jsem shrnul pár věcí, které se mi osvědčily.
Letu zdar
Sláva Štorek

Zobrazení: 145

Post navigation

Předchozí článek:

Pozvánka do Olomouce

Další článek:

Členská schůze SAM – 78

Jeden komentář

  1. Miroslav Vaněk napsal:
    14. 10. 2021 (17:13)

    Druhý zobrazený motor je závodní speciál pro upoutané modely Fox 29R http://sceptreflight.com/Model%20Engine%20Tests/Fox%2029R.html z roku 1958. Motor je na rozdíl od běžných Torpéd.15-.45 od začátku konstruován pro nucené tlakování paliva. Palivová směs je 50% nitrometanu (!), 25% metyl, 25% ricin, Tlakování se předpokládalo měchýřkem nebo lépe odstředivým tlakem z vhodně umístěné nádrže, což zaručuje spolehlivě lineární zvyšování tlaku v nádrži s otáčkami/rychlostí. Tento způsob tlakování ostatně předepisuje i výrobce McCoy.60, určený primárně pro autíčka. Tlakování od skříně je podle mého názoru spíše pro pokročilé umělce, kteří si s tím umí pohrát. Jsem přesvědčený, že takto je třeba/možné tlakovat jen výrazněji nitrované (okysličené) palivo, s jehož případným přebytkem si umí motor lépe poradit. Tlakování od výfuku je myslím “spořádanější”.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Důležité odkazy

  • Soutěže SAM78 v roce 2023
  • Soutěžní pravidla
  • Pravidla létání SAM 78
  • Povinné značení modelů

  • Přihláška do spolku SAM 78
  • Stanovy SAM78
  • Výpis ze spolkového rejstříku
  • Registrace UCL
  • Kontakty - výbor SAM 78

  • Fotogalerie
  • Databáze modelů
  • Diskuzní fórum
  • Výsledky, fotky, videa
  • Informace 1, 2
  • Propozice
  • Seznam soutěžících
  • Seznam modelů
  • LMK Čmelák Holešov
  • Město Holešov

Děkujeme sponzorům

Czech Aero - výroba modelů

Kospol- reklamní agentura

PCH - výroba a projekty

<b>Stránky mistrovství, výsledky, fotky, reportáže</b>

Fotogalerie

  • Akce
  • Modely
  • Historie
  • Plánky

Přihlášení

Vytvořit nový účet
Zapomenuté heslo?

Výsledky mistrovství Evropy

Výsledky ME Itálie 2019
Výsledky ME SAM 2018

Rubriky

  • Modely a technika
  • Nezařazené
  • Oznámení
  • Pravidla
  • Vzpomínky pamětníků
  • Z historie

Archivy

Nejnovější příspěvky

  • Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023
  • 2023 Frank Ehling International 1/2A Texaco Postal Challenge
  • XIX. ME SAM v Nitre 25.VI. – 30.VI. 2023.
  • Další výškoměr z Maďarska
  • Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023

Nejnovější komentáře

  • Miroslav Vaněk o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 23:56
  • Miroslav Vaněk o Korespondenční soutěž RETRO Větroně s pomocným motorem – 2023 Bře 16, 21:16
  • Miroslav Vaněk o Další výškoměr z Maďarska Úno 10, 13:14
  • Miroslav Vaněk o Pravidla pro létání s modely platná od 1.1.2023 Led 17, 21:58
  • Miroslav Vaněk o Korespondenční propadák listopad 2022 Pro 7, 19:34

Nejnovější příspěvky na fóru

Palivo pro benzínové motoryvytvořil ZdenekMKALKAPřed 1 měsíc
RC ovládánívytvořil ZdenekMKALKAPřed 2 měsíce
NMR 2,5 – OS MAX 15vytvořil ZdenekMKALKAPřed 3 měsíce

Uživatel

  • Seznam uživatelů
  • Nastavení soukromí
  • Nová registrace
  • Zapomenuté heslo
© 2023 SAM 78