Volné modely na MČR 2021
Chci jen doplnit článek Slávy Štorka o MČR, protože zmínka o volných modelech byla jen minimální.
Volné modely se létaly pouze v kategoriích BV-1, BV-2 a CV, protože prošly sítem přihlášených soutěžících. 5 účastníků na kategorii. Volné modely ještě doplnila soutěž 30ti minutovka volných motoráků v sobotu navečer.
Soutěž se létala v pátek za špatného počasí. Největší problém byl déšť. Vítr vál správným směrem a sila se měnila během dne od 1 do 4 m/s. Pro létání jsme využili tři pauzy mezi dešti. První asi tak hodinu a půl trvající pauzu jsme odlétali nejvíce startů. Mně se podařilo odletět dva starty s gumákem. Martin Hurda předvedl let motoráku, který navázal na stoupání na svahu, kde i úspěšně svahoval, než se dostal do závětří svahu, tam bezpečně přistál a byl nalezen. Mirek Dvořáček se svými modely udělal po jednom startu. Jarda Drnec měl smůlu, jeho Gollywock si při přistání zlomil křídlo a Jarda už potom nelétal. Další krátká dešťová pauza nastala po obědě. To jsem odlétl poslední start s gumákem. Odstartoval jsem ještě za velmi slabého mrholení a vánku, model předvedl krásný let trvající 124 sekund. Model jsem odnesl do stanu s tím, že pomůžu ostatním. Při návratu na start se znovu rozpršelo a ukončilo naše poletování. Míra Dvořáček se vrátil s jedním se svých modelů, kde mu déšť tak rozmáčel potah, že se mu rozpadl. Poslední přerušení deště nastalo cca hodinu před ukončením letového dne a to se podařilo dolétat zbytek startů. Pro nepřízeň počasí se nestihly odlétat další přihlášené modely. Výsledková listina, chudá na výsledky, pouze tří létaných kategorií. Účast byla ovlivněna špatnou předpovědí počasí.
Milovníci volných modelů si užili při létání soutěže30ti minutovky volných motoráků, kterou zorganizoval Matrin Hurda.
Přípomenutí co je to 30ti minutovka
Na start se postavilo pět odvážných. Sám Martin Hurda létal mimo soutěž, protože pravidla neumožňují startovat motory startérem. Do soutěže se hodnotily jenom čtyři. Začátek soutěže probíhal ještě za mírného větříku, kdy modely přistávaly ve větší vzdálenosti od místa startu. Po cca deseti minutách vítr úplně lehnul a začala ta správná paráda. Modely létaly kolem soutěžících a přihlížejících. Bylo vidět, jak se zlepšovala taktika létání. Volit radši kratší motorový let a přistání byla v blízkosti startu. To velice dobře zvládal Jirka Veinfurt kdy jeho Tomboy krásně kroužil kolem nás a přistával nedaleko startu. Poté i Martin Křesadlo zvolil tento způsob létání. Robert Šmídek zvolil taktiku : ,, Nastartuji motor, vypustím model a ono to nějak dopadne“. Při třetím letu se model po zhasnutí motoru krásně usadil v kroužení a zmizel daleko za horizontem. Po soutěži byl nalezen a donesen majiteli. Posledním odvážným byl Petr Hošek. I když se nám podařilo model den předtím jakž takž zalétat a i motor chodil na jedničku, při soutěži jankovitě vzdoroval, proto Petr udělal pouze dva lety. Vítězem se stal Martin Křesadlo před Jirkou Veinfurtem o pouhé dvě vteřiny. Vítěz byl oceněn replikou motoru Super Atom 1,8, kterého se vzdal ve prospěch další této soutěže. Motor se stal putovní cenou. Nápad 30ti minutovky, co Martin Hurda zorganizoval, bych zhodnotil na jedničku. Byla to skvělá show pro přihlížející a napínavá až do konce.
Bylo vidět, že ti co milují volné modely se nezaleknou ani špatného počasí. Moc děkuji.
Zdeněk Hanáček