Ako bolo na XVII. mistrovství Slovenska
Nitra, toto významné historické město, které za časů legendárního knížete Pribyny bylo jedním z center velkomoravské říše, se tento víkend stalo centrem říše historickomodelářské. Fero Swiety, Laco Učnay a Milan Ďuriš zvolili pro konání XVII. mistrovství Slovenska letiště místního aeroklubu Nitra-Janíkovce. Pro modeláře byl, vzhledem k celkové ploše letiště, vyhrazený relativně malý prostor, neboť souběžně se soutěžními lety našich modelů probíhal čilý letecký provoz a bylo nutno dodržovat dohodnutá bezpečnostní opatření.
Bezpečnost, tentokrát ve smyslu ochrany našeho zdraví, byla dalším faktorem, který měl na toto mistrovství vliv. Na Slovensku platí v současnosti poměrně striktní koronavirová opatření pro cizince při přechodu hranic, a tak někteří modeláři zůstali doma. Přesto byla účast velmi slušná, a to i proto, že se závodů , na rozdíl od minulého roku, zúčastnili maďarští kolegové. Z České republiky nás bylo tentokrát osm statečných, vakcínou zocelených borců a většina si nevedla vůbec špatně. Stačí se mrknout do výsledkové listiny a zjistíte, že Láďa Knebl byl na bedně dokonce třikrát, vybojoval stříbra za ALOT a ELOT a bronz za Old Timer 400, Mirek Dvořáček bral dvě zlata, za Texaco a půlTexaco, stříbrný byl i Standa Stránský v půlTexacu a Petr Svoboda vybojoval bronz v Elektrogumáku. Smůlu měl tentokrát náš nejmladší účastník Štěpán Kučera, kterému v rozlétávání větroňů praskl gumicuk na 80 metrech. Škoda, jinak by byl na bedně určitě taky.
Sobota byla docela náročná, ne kvůli pátečnímu večeru, tentokrát kvůli neděli, na kterou předpovědi věštily silný vítr. Pořadatelé proto rozhodli, že v neděli poletí akorát TEXACO a všechny ostatní kategorie se musí odlítat v sobotu. Lítalo se sice až do sedmi hodin do večera, ale i tak to byla docela naháněčka mezi měřením kolegů a vlastními lety. V noci ze soboty na neděli sprchlo a v neděli dopoledne zústala obloha zatažená. Vítr u země se nezdál být až tak tragický, ale když letadla nastoupaly trochu výšku, byl vítr natolik silný, že některé modely couvaly po větru i na motor. Létalo se tedy stylem zkusit na motor nastoupat co nejvýše, ale zároveň se nenechat odnést větrem až někam nad Nitru, odkud by už zpět na letiště nebylo návratu. To nejlépe zvládnul Mirek Dvořáček s Lanzo Aibornem a v královské kategorii TEXACO byl o pár vteřin lepší, než přerostlý Pelikán Imre Tótha z Maďarska.
Velký dík patří pořadatelům, za odvahu uspořádat v této nelehké době soutěž s mezinárodní účastí. Povedlo se, děkujeme.
Pavel Skotnica