Altis pro ALOT
Před časem proběhla historicko-modelářským světem diskuse o dodržování pravidel v kategorii ALOT. Pod článek, který napsal Sláva Štorek s touto tématikou jsem dal odkaz na stránky Ivana Hořejšího, který je dovozcem slovenského výškoměru Altis, na nastavení vhodné pro naše soutěže. Ne, že by to nastavení bylo špatně, ale na obrázku je zaškrtnut i přepínač F5J výška, a to způsobilo vlnu dotazů, jak vlastně ALTIS správně nastavit a já jsem slíbil o tom napsat pár řádek.
Podívejme se nejdříve na aktuální znění pravidel ALOT, co musí výškoměr obstarat:
- Každý model musí mít nainstalovaný víceúčelový výškoměr (dále „přístroj“), který musí umožnit zastavení běhu motoru po dosažení 90 sekund letu modelu, nebo po dosažení 300 m výšky. Rozhodující je, které z těchto veličin model dosáhne dříve.
- Opětovné spuštění elektromotoru nebo spalovacího motoru není možné.
- Přesnost přístroje by měla být menší než 1 m výšky a přesnost měření času menší než 1 sekunda.
- Přístroj musí pracovat automaticky a po celou dobu letu nesmí posílat/přijímat jakékoliv informace z modelu pro pilota nebo jeho pomocníka. Při zjištění komunikace tohoto typu bude soutěžící diskvalifikován.
- Přístroj musí být do modelu zabudovaný tak, aby po přistání byla možná jeho jednoduchá demontáž pro kontrolu pořadatelem.
Cílem tohoto článku není vytvořit nový manuál k Altisu, ten najdete zde na stránkách výrobce tady. Určitě jej doporučuji k přečtení, zjistíte totiž, že nastavení ke splnění pěti výše uvedených bodů je velmi jednoduché a pokusím se jej popsat. Vše se provádí pomocí programu Altis Flight Manager, který je ke stažení na webu Aerobtecu https://aerobtec.sk/altis-flight-manager/ a umožní výškoměr po připojení USB kabelem nastavit.
Výškoměr je malý počítač a jako takový potřebuje stejně jako vaše PC nebo mobil program, který mu říká, co má vlastně dělat. Tomu se říká firmware a je dobré se čas od času podívat, jestli výrobce nevydal nějakou novou verzi, která umožňuje lepší funkce zařízení, nebo dává k dispozici verzi, která lépe vyhovuje našim požadavkům. V době vzniku tohoto článku je aktuální verze firmware 2.6 a je žádoucí, abyste před nastavováním nejdříve provedli nahrání této verze. Samozřejmě jen pokud máte verzi starší, nebo máte v Altisu nahranou verzi pro jiné typy soutěží.
Nahrání/update firmware
Spustíte program Altis Flight Manager, připojíte přes USB kabel Altis k počítači a po kliknutí na ikonku zařízení se vám otevře okno, kde zvolíte verzi výškoměru, kterou máte.
Objeví se vám okno, kde vedle sériového čísla vidíte, jakou verzi firmware máte nahranou ve výškoměru. Pokud kliknete na tlačítko „Aktualizuj FW“, tak se program sám podívá na stránky výrobce a nabídne vám k instalaci dostupné verze. Samozřejmě pouze na počítači, který je připojen k internetu. V případě, že není nic nového, můžete okno zavřít a přejít rovnou k nastavování parametrů ALTISu. V opačném případě zvolte příslušný nový firmware ze seznamu a klikněte na tlačítko „Aktualizuj“. Program vám bude dávat pokyny co máte dělat. Nejdříve bude chtít ujištění, že jste četl manuál (jasně mami), pak vás vyzve k odpojení a znovu připojení výškoměru k počítači. Následně se zobrazí následující obrazovka a začne nahrávání firmware z počítače do výškoměru.
Dokud je aktuální krok zobrazený na obrázku výše, buďte trpěliví a v žádném případě neodpojujte výškoměr od počítače. Je možné, že by došlo k jeho poškození. Pokud máte ALTIS s displejem, tak na něm je průběh aktualizace vidět. Celá operace může trvat i několik minut, většinou ale ne více než dvě. Jakmile je hotovo, program to oznámí a můžete přejít k nastavování parametrů.
Nastavení pro ALOT
Způsob spouštění – nastavte „Trvale zapnuto“
Vzorkování – u tohoto parametru se podívejme na začátek článku k pravidlům bod 3. Klidně bychom tady mohli tedy nastavit hodnotu 1 sekunda, ne však vyšší. Já používám hodnotu 0.1 a tu i doporučuji, měření je potom přesnější. Tato hodnota udává v jakém časovém intervalu se odečítají hodnoty jako výška, signál plynu, teplota apod., jak často se vyhodnotí a zaznamenají do paměti pro pozdější vykreslení grafu.
Přepisovat staré soubory – Pokud zaškrtnete tento přepínač, tak po zaplnění paměti ve výškoměru si ALTIS sám udělá místo pro ukládání nových hodnot tím, že smaže nejstarší soubor. Pokud není políčko zaškrtnuto, tak ALTIS normálně funguje, ale neukládá nové hodnoty letu, nebude tedy možné jeho pozdější vyhodnocení. V případě, že přístroj máte v modelu jen na vypínání motoru dle pravidel a uložená data nezkoumáte, tak přepínač raději zaškrtněte, aby se vám nestalo, že na soutěži budete vyzván ke zpětné kontrole letu a soubor uložený nebude, protože paměť se už zaplnila při tréninku. Já to zaškrtlé nemám, protože si soubory často prohlížím a mažu je ručně, jakmile si je zkopíruji do počítače.
Logovaná data – “logování” znamená v češtině ukládání hodnot do paměti. Výška se loguje vždy, navíc mám zapnuto ukládání signálu plynu, napětí (jde o napětí za stabilizátorem na příjmači, nejde o baterku, ta takhle měřit nejde) a teploty.
Vlastní nastavení parametrů soutěže by bylo jednoduché, kdyby se po výběru typu soutěže ALOT, kterou ALTIS umožňuje, nezaškrtlo tlačítko „Nouzové povolení motoru“. Opět se podívejte na pravidla na začátku a bod 2. a zjistíte, že toto povolení je v rozporu s pravidly. Takhle by to nešlo.
Jakmile budeme mít přesné znění pravidel pro nadcházející 4 roky, určitě se s výrobcem domluvíme ať nám změny promítne do firmware a nastavení se pak zjednoduší.
Do té doby si parametry musíme naklikat ručně. Zrušte zaškrtnutí nouzového povolení motoru, parametry se vymažou typ soutěže se sám přehodí na UNSELECT.
Výškové vypnutí, vypínací výška, časové vypnutí, vypínací čas – parametry nastavíme dle pravidel bod 1.
Zapnutí motorem – tady je myšleno zapnutí ne ALTISU (ten jsme zadali na minulé záložce, že má být zapnutý trvale), ale zapne se měření času a další funkce výškoměru. Stává se vám, že při závodech vám vypne motor, ale časoměřič na stopkách 90s ještě nemá a nejste ve 300metrech? Může to být rozdíl mezi tím, že časoměřič správně zapnul stopky, dle pravidel při opuštění modelu z ruky nebo při odlepení ze země. Motor už ale před tím nějakou tu sekundu běží a ALTIS už vypínací čas odpočítává.
Vypnutí motorem – jsou případy, kdy vypneme motor ručně pod 300m a 90s (třeba kvůli viditelnosti v mlze), zaškrtnutí této volby zajistí vypnutí odpočtu času motoru, aktivuje zákaz opětovného spuštění motoru apod. Data se ale do paměti samozřejmě ukládají dále, nevypínáme ALTIS.
Nouzové povolení motoru – nesmí být zaškrtnuto, viz. pravidla bod 2.
Všechna nastavení, se nakonec musí uložit do výškoměru! Trvá to pár sekund. Kontrolu, jestli je vše v pořádku uloženo, provedete tak, že po novém připojení ALTISu do Flight manageru se vám již načtou v záložkách parametry, které jste nastavili v předcházejících krocích.
Nakonec ještě vysvětlení k parametru F5J FAI výška, který vlastně vznik tohoto článku inicializoval. Pokud je zaškrtnutý parametr F5J FAI, tak se v okamžiku vypnutí motoru začne měřit 10s interval. Za FAI výšku pro výpočet skóre se pokládá nejvyšší naměřená hodnota od startu modelu v těchto 10 sekundách. F5J se nelétá na pevnou výšku vypnutí motoru jako ALOT a čím níže pilot motor vypne, tím lépe je let hodnocen. Toto opatření má eliminovat chování pilota, kdy před vypnutím napálí motor na plný plyn a s vypnutým motorem pak ještě nastoupá cenné metry. My v pravidlech zatím nic takového nemáme. Případné zaškrtnutí tohoto parametru nemá žádný vliv na lety v kategorii ALOT. Jde jen o naměření a zaznamenání další hodnoty, kterou my nepoužijeme.
Pavel Skotnica