Pohárová soutěž 2020
Máme za sebou třetí roční pohárové soutěže v OTMR AB+C a druhý v Classic Texaco. Letos bylo celkem 7 soutěží a přes covidové překážky, kdy se nejprve létalo korespondenčně jsme se prokousali k závěru.
On vlastně i ten začátek byl zajímavý. Mohlo se scházet asi jen 5 lidí a tak jsme udělali soutěž na několika místech v rámci republiky. Počasí bývalo podobné a tak se doufám soutěžilo i spravedlivě. Vybavuje se mi klání v Třebíči. Modely všem couvali proti větru po celé republice stejně.
Nebudu se dál rozepisovat ke každé soutěži extra, každá měla své kouzlo a kromě závěrečné v Litomyšli nám i přálo počasí. Vlastně i v Litomyšli jsme měli štěstí, protože nám z hůry dovolili odlétat. Sice to bylo ve třech okénkách, kdy se vyjasnilo mezi kapkami deště, ale o maxe nebyla nouze, tak i tato soutěž měla patřičnou úroveň. Dokonce jsme se dozvěděli, že když padá voda dolů, tak vytlačuje vzduch nahoru, tak to přece musí létat! Opět jsem se přesvědčil, že o termice vlasně nic nevím, ale raději se dál budu držet vědomostí, které mám ze školy.
Letos jsme dospěli k tomu, že musíme předělat systém rozdávání bodů. Zjistili jsme, že co mělo být spravedlivé vede ke spekulacím a tak na přiší rok to bude jinak. Kolegové poslali několik návrhů a vyhrál příspěvek Michala Tesaře. Možná ho trochu modifikujeme, ale bude to podle něj. K tomu napíšu extra pojednání.
K vlastnímu létání. Největší radost mám z toho, že se rovná úroveň modelářů a tím se nám zvedají šance na Evropském klání. Pro to pohárovka vznikla a plní svoji funkci na 100%. Už není moc slyšet hlášky: ” Doma mi ten motor šel”. Přijedeme odlétáme a hotovo, tak to má být. V OTMR AB se tlačí dopředu benzinové motory a převládají Torpédo 29 a Mc Coy 29. Osobně používám oboje a nevidím v nich tak velký rozdíl. Pro Mc Coy hraje jednoduchost obsluhy a přístupnost přerušovače bez rozebírání části motoru. Řekl bych, že “mekáč” je více blbovzdorný.
V OTMR C jsem si nevšiml, že by někdo použil žhavíka. Převládají Hornet, Dooling, Mc Coy, Anderson Spitfire a snad ještě Atwood. Pestrá paleta dobrých spolehlivých motorů. Radost pohledět. Asi nejlepší model je Playboy. Dlouho jsem se mu bránil, ale na konec sezóny jsem ho také nasadil a musím před ním smeknout. Že nepřinesl výsledek je chyba pilota. Myslím si, že Céčka jsou královská kategorie a musí se k ní přistupovat s hlubokým respektem a pokorou. Mám strach, abych neudělal chybu okolo motoru. Ono kousnutí Hornetem není pošimrání Coxem. Pokud motor poslouchá je to pak už jen radost. On 2000g vážící model se lépe vede než blanokřídlý hmyz vážící pár gramů.
Nejnovější kategorie Classic Texaco je krása a pohoda. Motory si jen tak pokuckávají, motor ani letadlo nikam nespěchá. Vhodná jsou letadla o rozpětí přes 2500mm, aby byla dobře vidět. Motory se používají nejvíce Super Cyclone, protože jsou dobré a laciné. Jinak motorů pro Texaco je plná encyklopedie, že se ani nebudu rozepisovat. Je to také jediná kategorie, kde mají šanci i české motory. Mně se sice neosvědčili, ale třeba to s nimi jen neumím. Letos jsem na zkoušku nasadil ORWICK 64. Ne pro jeho parametry, ale pro jeho krásu a vynesl mi s modelem první místo v celkovém hodnocení. Tudíž asi dobrá volba.
Výsledky najdete v odkaze. Na příští rok přidáme ještě NMR. Kategorie vhodná pro žhavíky mezi 3-10ccm, kterých je všude plno za pár korun. Modely do roku 1956 slibují také pestrý výběr neokoukaných strojů. K tomu bude samostatný článek. Kamarádi modeláři něco postavte nebo oprašte z půdy a přijďte si na jaře s námi polétat. Jsme výborná parta a rozhodně nehoníme jen výsledky. Z těchto setkání vzniklo hodně přátelství na celý život a to jde nejvíc.
Sláva Štorek