Sraz sběratelů motorů Benešov 2019
V sobotu 26.10. se konal sraz milovníků historických motorů v Benešově. Pílí panů Petra Mareše a Jiřího Linky jsme mohli navštívit už potřetí restauraci Na Bejkárně a kdo přijel, ten nelitoval. Sběratelů se sešlo, že jsme se skoro nevešli do restaurace a opravdu bylo na co koukat. Dokonce se i vesele obchodovalo a tak hodně motorů změnilo v průběhu dne majitele. Jak už se stalo tradicí, pan Vojtěch Zoch předvedl i motor v chodu.
Navštívil nás pan Davidovič, coby žijící legenda mezi českými malovýrobci motorů. Měl s sebou 2 plné kufry svých výrobků a myslím si, že domů je vezl prázdné. Dalo by se říct, že jsme se na něj sesypali a řádně mu zavazadla odlehčili.
Pěkně jsme si popovídali s kamarády a kdo si dal oběd, ten nelitovat. Píši díky mistru kuchaři.
Ještě si dovolím malou poznámku. Protože asi jediný výrobce indukčních cívek v Čechách, pan Trojan ukončil výrobu, trochu jsme se zamysleli a vymysleli náhradu za jeho cívky. Vzal jsem jedno zapalování s sebou a ukazoval kolegům, jak přeskakuje jiskra hravě až na 15mm vzdálenost. Hned se ozvali někteří, že stejně se elektronické zapalování nesmí používat, tak proč to ukazuji. Tedy malé nahlédnutí do pravidel. Pokusím se o volný výklad. Zapalování musí mít přerušovač a indukční cívku. Všechny elektronické zapalování mají indukční cívku. Je jen schovaná v krabičce. Navíc v té krabičce je ochrana cívky, aby v případě dlouhodobě zapnutého zapalování neschořela indukční cívka. Jsou tam i další vymoženosti, ale ty jsou pro moje psaní nepodstatné. Co se může zdát jako překážka. Jsou zakázány bezkontaktní a opto náhrady přerušovače. I toto je vyřešeno. Kromě zapalování firmy OS u všech zapalování stačí přivést na přerušovač kromě signálu (bílý nebo oranžový ještě plus (červený) přes odpor 120 Ohmů.
Vyndáte zapalování ze svého letadla, kde máte benzinový motor, vsunete prodlužovací kabel do správného konektoru s malou úpravou (odpor) a můžete létat s historickým motorem. Jak snadné.
Letu zdar
Sláva Štorek