Komentář k novým soutěžním pravidlům pro roky 2017 až 2020
Vážení kolegové,
součástí hlasovacího lístku do výboru našeho klubu v letošním roce byla i výzva k zaslání návrhů či námětů ke změnám. Odezva sice nebyla nijak vysoká, velmi podnětné příspěvky ale dorazily.
Myslím si, že v některých aspektech byla pravidla pro mistrovství Evropy příliš benevolentní. Umožňovala konstrukční a materiálové změny, které ve výsledku popíraly celou podstatu hnutí SAM. Mnoho argumentů bylo v diskuzích zváženo. Evropská pravidla se ale mění, a myslím, že pozitivním směrem. Nově zvolený výbor klubu se tedy rozhodl, že pravidla klubu budou ze dvou částí: evropských pravidel a pravidel národních kategorií. Cílem je usnadnit přípravu členů klubu a jejich modelů na soutěže tak, aby byly létány podle jedněch pravidel.
Vraťme se ale k letošnímu zasedání prezidentů klubů v Cerfontaine v Belgii. Rozhodně neprobíhalo ve zcela pokojné atmosféře:
Debata byla místy velmi vzrušená a občas docházelo k diskuzím mezi konkrétními členy evropského výboru v různých jazycích. Omlouvám se tedy, že jsem nebyl schopen vás informovat přesněji. Děkuji za pochopení.
Nová pravidla zavádějí zpřísnění v posuzování stavby. Což vede mj. většímu zamyšlení, jaký model vybrat do dané kategorie.
Zvětšovat? Zmenšovat? Jeden z návrhů, jenž byl v rámci schůze schválen, ale v těchto pravidlech jej zatím nenajdete: Od roku 2021 vstoupí v platnost pravidlo, že modely musí být v měřítku 1:1. Je lépe uveřejnit toto rozhodnutí dopředu. Domnívám se, že je správné. Odpadla by tím v pravidlech i řada složitých formulací, které se sekundárně snaží srovnat stávající disproporce. Uvidíme, jak tato myšlenka bude přijata a jak se s ní dále naloží. Na příštím zasedání Evropského výboru se bude zcela jistě znovu probírat. Její zrušení by byla škoda.
Nyní k jednotlivým kategoriím:
- AB a C OTMR jsem chybně informoval o konverzi motorů. Konverze motoru se žhavící svíčkou, na motor s jiskřivou zapalovací svíčkou, nebude dovolena.
- NMR kategorie je doplněna o start z ruky. Podmíněno je to ovšem rozhodnutím ředitel soutěže (CD) s platností pro všechny modely v dané kategorii.
- TEXACO je množství paliva sníženo o 50%.
- ELECRORUBBER -minimální plošné zatížení nesmí být menší 20 g/dm2 .
Poslední změnou, která byla schválena, jsou pravidla pro fungování Evropského výboru. Tím se prodlužuje platnost pravidel ze tří na čtyři roky.
Zdeněk Hanáček
Dnes oficiálně zveřejňujeme pravidla našeho klubu a pravidla, která budou platná pro následující ročníky soutěží nejen klubových, ale i soutěží evropských.
Soutěžní pravidla okomantoval prezident našeho klubu, Zdeněk Hanáček.