Julian – model pro radost a jako připomínka jednoho jubilea
V textu se lze dočíst, že model nese jméno Juliana György Nagyho, zakladatele maďarského leteckého modelářství.
Ona ta historie modelu je ale zajímavější, než bylo možno v tehdejší době napsat.
Nutno podotknout, že Radoslav Čížek plánek dle originálních Benedekových podkladů zpracoval velmi přesně. Dopustil se jen jedné malé odchylky – stejně jako u výškovky, byl i u křídla, dle originální dokumentace, nosník zapuštěn pod obrys profilu tak, aby nevystupoval skrze potah.
Ale pojďme od technických záležitostí k okolnostem vzniku Juliana. Osobně se domnívám, že modelář, který nikdy neviděl, neslyšel nebo nepoužil některý z profilů, které nesou jméno jejich autora, Dr. György Benedeka, nejspíše neexistuje.
György Benedek se narodil 18. července 1921 v Budapešti, zemřel 19. dubna 2004. Modelaření se začal věnovat v září roku 1937, kdy vstoupil do modelářského kroužku, založeného středoškolským učitelem, Dr. Ferencem Cavallonim. První úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. V červnu 1939 dosáhl svěho prvního vítězství v soutěži s větroňěm krásným časem 14:05. V dalších letech následovala celá řada vítězství a rekordů. Kupříkladu v srpnu 1944 na národní soutěži v Esztergomu (Ostřihomi) zvítězil, přičemž ustavil mezinárodní rekord. Další rekord dosáhl v roce 1947 na národní soutěži, kdy jeho model ulétnul do vzdálenosti 50 km. Stále platný je pak jeho rekord z roku 1948, kdy na národní modelářské soutěži dne 23. května 1948 na letišti Budapešť-Ferihegy (dnes Letiště Ference Liszta) nastoupal jeho větroň do výšky 2364 m.
Nejen v tehdejším Československu byla však padesátá léta krutá. I maďarští komunisté prováděli všemožné čistky a jejich obětí se stal i György Benedek. Přesto se mu stále modelářsky dařilo. Nejen v kategoriích gumou poháněných modelů, ale také v upoutaných rychlostních modelech. I když se to tehdejším mocným nelíbilo, soutěžil nejen na tuzemských soutěžích, stále reprezentoval Maďarsko. V roce 1958 přispěl k vítězstí maďarského týmu na mistrovství světa v anglickém Cranfieldu.
V roce 1957 byl pověřen vedením Modelářského výzkumného institutu (MOKI), jehož motory jsou známy v tuzemsku dodnes. V témže roce ustavil světový rekord v kategorii rychlostních upoutaných modelů.
Rok 1962 se však stal pro Dr. György Benedeka zlomovým. Neustálá snaha komunistů odstranit ho jako politicky nežádoucí osobu z veřejného života se nakonec podařila. Tím, že byl vyloučen z maďarské modelářské organizace MHSz a nadále nemohl být nikde organizován, přišel o možnost soutěžit a reprezentovat svou zemi.
Teprve v půli osmdesátých let byl při významných modelářských jubilejích pozvolna rehabilitován. Nejprve to bylo v roce 1984, k výročí 75. let organizovaného leteckého modelářstí v Maďarsku a později, v roce 1987, k třicetiletému výročí existence organizace MOKI byla jeho práce odměněna medailí MHSz. Trpkost ale zůstala.
György Benedek byl vždy průkopníkem. A tak, jakmile mu to bylo umožňeno, opět se vrhnul do práce. Tentokráte mu učarovaly volné modely poháněné CO2 motory – budoucí kategorie F1K (pravidla byla CIAM FAI přijata jako dočasná v roce 1991).
György Benedek zkonstruoval Juliana v roce 1987 jako experimentální model (o čemž svědčí mj. alternativní křídla pro rozdílný způsob letu). Současně se tento model stal první ryze maďarskou konstrukcí v této kategorii. Účast na Memoriálu Jiřího Smoly 6. září 1987 na letišti v Kladně byla první zahraniční soutěží, které se Benedek po dlouhých letech mohl zúčastnit.
Model nenese jméno Julian náhodou. Julián Nagy (vlastním jménem György) se narodil v roce 1900. Nadanému chlapci nemohla rodina zajistit žádoucí vzdělání a tak mladý György vstupil do řádu benediktínů, kteří jeho další vzdělání zajistili a přijal jméno Julián. Jako učitel matematiky a fyziky na benediktínském gymnáziu začal záhy se svými studenty stavět letecké modely a plně se zapojil do organizování tehdejšího modelářského dění v Maďarsku.
Společným oběma byla nejen vášeň pro letecké modely, ale i osud po nástupu komunistů k moci. Příkoří, která musel Julián Nagy snad byla o to horší, že byl mnichem. S podlomeným zdravím zemřel předčasně v roce 1960.
V těchto dnech si připomínáme nedožitých 95 let Dr. Györgyho Benedeka. A jak jinak vzpomenout, než něčím z jeho rýsovacího prkna:
Tak snad poletí, abych jménu výše uvedených pánů svým výtvorem neudělal ostudu. Model je oproti originálu navíc poháněn motorem konstrukce nedávno zesnulého Ing. Štefana Gašparína, který shodně jako Dr. György Benedek obdržel za své dílo ocenění FAI – Diplom Olega Antonova.
Adam Jakeš
V březnovém čísle Modeláře z roku 1988 byl na straně 7 publikován model Julian Dr. György Benedeka – vítězný model Memoriálu Jiřího Smoly v předchozím roce. Doprovodný text a plánek tehdy velmi pěkně zpracoval Radoslav Čížek.