O národních pravidlech
OZNÁMENÍ sportovní komisi SAM.
Moravské kluby a pořadatelé soutěží oldtimerů v rámci SAM 78 se dohodli, že v roce 2014 a nadále se budou soutěže na Moravě vypisovat podle pravidel SAM 78 pro roky 2010-2012 ( viz www.sam78.cz ), ale souběžně s novými evropskými pravidly pro roky 2014-2016. Na moravských soutěžích se tedy bude moci létat s modely postavenými buď podle dosavadních pravidel SAM 78, anebo s modely postavenými podle nových evropských pravidel. To bude vyhovovat jak zájemcům o účasti na ME (v r. 2015 má být pořádáno v ČR), tak i těm, kteří mají zájem dále soutěžit i s těmi stávajícími modely, které by evropským pravidlům nevyhověly (pro rok původu 1951-1954 ).
Nesoulad mezi pravidly SAM 78 a evropskými vedl také k tomu, že když měli přijet na zdejší soutěže hosté ze sousedství, tak se pravidla přizpůsobovala podle evropských. Také členové SAM 78 se často zúčastňují soutěží na Slovensku, kde platí pravidla evropská. Ostatně stejně je třeba přijmout potřebu přibližovat se Evropě i obecně, neuvažovat v měřítcích krajských, ale jistě už evropských. Nejsnazší to je tehdy, když se změny nikoho ani nedotknou. Tady je to zajištěno souběhem obou pravidel.
Výše uvedené doplnění pravidel se týká hlavně stavebních předpisů. Organizaci soutěže, doby chodu motorů, maxima, počet kol apod. si určí každý pořadatel soutěže ve svých propozicích zveřejněných v předstihu.
Takto se dohodly kluby a organizátoři soutěží z Třince, Opavy, Ostravy, Vsetína, Zubří, Val. Meziříčí, Val. Klobouků, Olomouce a Hranic. V roce 2014 zde budou vypisovány soutěže v těchto kategoriích:
- ARC ( OTVR- Old Time Gliders )
- 1/2 A Texaco
- Texaco
- CRC E Sport 400 ( Speed 400 Old Timer )
- CRC E Open ( ELOT )
- E 30" (možno doplnit další kategorie)
Pravidla moravské národní kategorie E 30" jsou následující:
Jedná se o zmenšené modely historiků do roku 1954. Rozpětí křídla max. 30" tj. 762 mm. Pohon libovolným elektromotorem, napájení dvoučlánkem Li-Pol. Doba chodu motoru 45 s. (Je možno vzhledem k povětrnostním podmínkám změnit). Vše ostatní je libovolné. Společný start, bodově se hodnotí pořadí podle okamžiku přistání, které musí být provedeno do prostoru vymezeného pořadatelem. Přistání mimo tento prostor se hodnotí 0. Kdo přistane nejdříve, tedy jako první, získává jeden bod, kdo přistane druhý, získává 2 body atd. Například při deseti soutěžících v daném kole získává vítěz 10 bodů, druhý v pořadí 9 bodů atd. a poslední soutěžící, který v daném kole přistál nejdříve, získává 1 bod. Celkovým vítězem se stává soutěžící s maximálním součtem bodů ze všech kol. Obvykle se létají čtyři kola, vždy dvě hned po sobě na jedno nabití. V případě shody bodů rozhodne rozlétávání mezi dotyčnými soutěžícími.
Podepsáni zástupci modelářů Moravy:
Svatopluk Chamrád
Jaroslav Janošek
Bohuslav Heczko
Komunikace, předcházející tomuto oznámení ze strany severomoravských klubů, jejich argumenty a názory byly věcné a byly k zamyšlení. Nechci v tomto okamžiku jejich argumentaci reprodukovat, možná bych se nechtěně dopustil nesprávné interpretace, kterou si nezaslouží. Chtěl bych ale uvést k výše uvedenému názory mé, jako prezidenta klubu.
Na letošním Mistrovství Evropy se jednalo o změnách evropských pravidel. Nejen naším cílem, ale také cílem ostatních tradičních klubů SAM, bylo pravidla směřovat k zachování základních idejí hnutí SAM a podpořit přirozenou soutěživost, aniž by byla překračována jistá praktická omezení. To se bohužel nepodařilo. K řádné a věcné diskuzi nad návrhy projednávanými v rámci národních klubů SAM téměř nedošlo. Poněkud nedemokraticky byly některými členy Evropského výboru předkládány návrhy, u nichž bylo možno spíše vnímat osobní zájmy než zájmy evropského hnutí SAM. A tak ve finále došlo ke kompromisu a soutěžní pravidla doznala pouze kosmetických úprav. Netěší to ani mne, a zřejmě ani našeho europrezidenta, Fera Swieteho.
Nejsem nadšeným zastáncem současného znění evropských pravidel a svůj názor nijak netajím. Ale jako aktivní účastník národních soutěží i Evropského mistrovství chápu stesky, které od moravských členů v komunikaci předcházející tomuto oznámení, zazněly. Rozumím tedy argumentům signatářů výše uvedeného oznámení. Má-li být výsledkem jejich snah harmonizace pravidel do té míry, aby model postavený dle národních pravidel mohl soutěžit a být konkurenceschopným i na evropských šampionátech, je to srozumitelný požadavek. Na našich národních pravidlech však oceňuji, že je stále zachovávána podmínka shodného měřítka repliky a originálu, ale také shodnost konstrukce. I přes to, že v současných evropských pravidlech podmínka měřítka není, jsem zastáncem jejího zachování v našich národních pravidlech, byť již jsou některým kategoriím, s ohledem na znění evropských pravidel, výjimky uděleny. Velmi inspirujícími jsou pro mne v evropských pravidlech kategorie OTMR a NMR, které by v našich národních pravidlech mohli nahradit naši, poněkud stagnující, kategorii CRC.
Náš klub má poměrně silnou základnu členů, kteří se věnují volným kategoriím. Aniž by měnili měřítko předloh svých modelů, jsou schopni nacházet předlohy a stavět jejich repliky, které jsou na soutěžích konkurenceschopnými. Ale i v RC kategoriích lze nalézt mezi našimi členy řadu příkladů, že lze při zachování měřítka i konstrukce postavit model vyhovující pravidlům národním i evropským a přitom ho postavit tak, že se ve výsledkových listinách soutěží neztratí. A přitom není nutné stavět jen modely dle všeobecně známých a osvědčených předloh.
Pravidla klubu SAM 78 nejsou nepřekonatelnou zdí. Cituji z našich pravidel:
„Pořadatel může pro svoji soutěž specifikovat i úpravy pravidel, například snížit hranici limitního roku vzniku modelů, vyhlásit speciální kategorii jen pro jeden typ modelu, motoru a podobně.“
Cituji proto, abych ubezpečil členy, kteří podepsali a souhlasí s výše uvedeným oznámením, že tak činí plně v souladu s našimi pravidly. Hodlají-li tedy členové klubu SAM 78, pod hlavičkou výše podepsaných modelářských klubů pořádat soutěže i pod hlavičkou našeho klubu se zmíněnými úpravami, nečiní nic nelegálního.
Přesto mám jednu velkou a zásadní VÝTKU směřující k autorům a signatářům Oznámení. Změna pravidel je výsostnou pravomocí členské schůze pořádané, byť někdy poněkud neformálně, vždy v rámci našeho Celostátního setkání. Zde je možno předkládat návrhy, podporovat je věcnými argumenty a nacházet společná, byť třeba kompromisní, řešení. K tomu ale, bohužel, na letošním setkání nedošlo. Ani na Celostátním setkání v roce 2012, kdy bylo avizováno, že se budou projednávat pravidla pro roky 2013 až 2016, podobný návrh nepadnul.
Výše uvedené ale rozhodně není snahou o potlačení diskuze nad současným zněním pravidel. Naopak. Oznámení o tom, že moravské kluby hodlají vypisovat soutěže i dle aktuálních evropských pravidel přijímám jako výzvu k diskuzi mezi našimi členy. Vhodným prostředkem pak může být třeba diskuzní fórum na našich webových stránkách. Pokud by někteří z našich členů měli problém s přihlášením nebo vkládáním příspěvků, pomůže jim je vyřešit náš webmaster. Kontakt na něj, stejně jako na celý výbor klubu, naleznete na našich stránkách www.sam78.cz.
Závěrem mám jeden důležitý vzkaz všem našim členům:
Nezapomínejme, že vše, co děláme, děláme pro radost, proto že nás to baví, baví nás vzrušení z letu a snažíme se svým koníčkem zachovat nějaké ty střípky z naší historie!
1947 – Floutek F. Uhmana na CMS Vajnory
Prezident klubu SAM 78
Zdeněk Hanáček
Výbor klubu obdržel od modelářských klubů MK Vsetín, MK Zubří, LMK Valašské Klobouky, MK Hranice na Moravě, VALK – Valašské Meziříčí a dále od členů klubů z MK Třinec, MK Ostrava, MK Minerva Opava a MK Hranice následující oznámení s žádostí, aby byl publikován na našich webových stránkách a klubovém Zpravodaji. Tomuto oznámení předcházela krátká e-mailová komunikace s výborem našeho klubu:
30″ ? Nejni to nějak malý? Jaký to bude mít letový projev? 45s motoru? Uvidíte tak malý model po takové době stoupání? Neberte to jako rejpání, jen se jako neznalec elmotorů a lipolek ptám…
Náčelníku, velmi pěkně napsáno…
Přeji pěkný den z Plzně.
Rád bych připomněl, že SAM 78 je nikoliv lokálním letecko-modelářským klubem, ale celorepublikově působícím SAM klubem, který je součástí širší struktury SAMů. Mělo by být tedy samozřejmé, že v podstatě na celém světě, se staví a létá podle jednotných pravidel. Minimálně v Evropě. Ač se stavebními pravidly nesouhlasím, na půdě SAMu je toleruji. Sám dodržuji pro stavbu pravidla mnohem přísnější tak, aby modely odpovídaly původním ideálům hnutí SAM, ale i SAMu 78. Prosím přečtěte si nulté číslo Zpravodaje 78.
Zcela se stavím za názor prezidenta SAMu 78. Je třeba změnit tzv.”Evropská pravidla” tak, aby historické modely byly opět ve velikosti a provedení, ve kterém létaly. V SAMech se to týká především RC kategorií.
Podepsaní pánové správně píší, že jsou členy moravských letecko-modelářských klubů. Na půdě LMK, nechť si staví a provozují cokoliv, když to bude pod hlavičkou LMK. Jsem ale zásadně proti “zaplevelování” klubů SAM nehistorickými, v podstatě soudobými modely, které nemají s původními modely nic společného velikostí, druhem pohonu, mnohdy ani konstrukcí /viz Gastove/. V budoucnu bych ocenil, pokud se o těchto modelech nebude ani psát na stránkách Zpravodaje SAMu 78, neb svým charakterem tyto modely jednoznačně patří do komerčních letecko-modelářských časopisů a Zpravodaj pouze znehodnocují. /Nechápu, proč například Zpravodaj informoval o všeobecně letecko-modelářské akci/.
Protože jsem optimista, tak věřím, že se časem podaří odplevelit SAMy v Evropě od historicko-modelářských nesmyslů typu “elektrická
guma” a o dalším bude diskuse. Novému komisaři pro Evropu se alespoň podařilo zabránit legalizaci uhlíku a laminátu, rovněž limitní rok 1950 má své historické opodstatnění. Nezdařilo se mu, bohužel, prosadit měřítko 1:1. Chválihodná je i snaha o zavedení řádné technické kontroly včetně osy tahu motoru. Snad tak skončí nesmysly ve formě předsunutých motorových loží a motorů, což se týká velké části soutěžících. /Playboy s desítkou MVVS a osou tahu vrtule 20 cm před náběžnou hranou křídla vypadá opravdu nevěrohodně i při správné pozici první přepážky/. Osobně se dále domnívám, že bude nutno přehodnotit letová pravidla např. v kategorii Texaco a v podstatě snížit množství paliva na 50% dnešního stavu, neb při dosahovaných výškách 600 – 800 m /používám pasivní výškoměr/, již modely ohrožuijí běžný letecký provoz a pokud to neuděláme sami, tak se postará stát prostřednictvím zákona a potom budou diskuze zbytečné….
Doufám, že SAM 78 s novým prezidentem, silnou skupinou volných modelářů, má ještě šanci na kvalitativní změnu svého přístupu k historii leteckého modelářství a návratu k původním ideálům hnutí SAM. Není rozhodující kvantita, ale kvalita a VZTAH a ÚCTA k historii leteckého modelářství.
Karel Slupský
Příspěvek jsem zkopíroval do fóra, myslím, že se jedná o vhodnější místo na případnou diskuzi. Současně bych ostatní, kteří budou chtít tento příspěvek okomentovat, požádal, nechť tak učiní ve fóru.