Modelářský den – MK Alka Žatčany 2013
MK Alka pojal akci opravdu důkladně. Vstup na klubové modelářské letiště byl ozdoben sice malou, ale hodnotnou sbírkou historických fiatků.
Je potěšující, že jejich majitelé je udržují stále v plné kondici, a tak se tato italská "žihadla” mohou stále a bez omezení prohánět na tuzemských silnicích. Zatímco by v muzeu byl od návštěvníků požadován dostatečný odstup od těchto exponátů, na této výstavce bylo možno autíčka prohlédnout opravdu zblízka.
Totéž, co o výstavce italských autíček, lze říci o malé výstavce motocyklů JAWA. Byť se nejednalo o výstavní naleštěné exponáty, byly tyto stroje plně funkční a na akci dorazily po vlastní ose.
Modelů bylo na stojánce značné množství. Vlastně jich bylo tolik, že některé se v průběhu nedělního odpoledne do vzduchu vůbec nedostaly.
Je potěšující, že stejný zájem jako o soudobé modely byl návštěvníky modelářského dne věnován i stojánce historických modelů.
V průběhu celého dne provázel návštěvníky leteckým dnem fundovaným komentářem Zdeněk Sýkora. A bylo se stále na co dívat. Parádní lety předváděl s akrobatickými modely i dmychadlem poháněným MIG-em nejmladší pilot startovního pole, Radek Rája. Byť mu teprve pět let, předváděl nejen čisté lety, ale i zkušenost, když po selhání techniky provedl dokonalé nouzové přistání bez poškození modelu a ohrožení diváků.
Jedním z vrcholů dne byl aerovlek. Luděk Mrkvica jako pilot polomakety DHC-2 Beaver vlekal krásně provedenou polomaketu Orlíka Milana Hanzla. Větroň klasické konstrukce pak předváděl krásnou akrobacii hodnou své předlohy.
Aerovlek to však nebyl jediný, stejně odvážně se v sílícím větru uvedli pan Petr Vladík se subtilní vlečnou polomaketou Piper Cherokee vlekající původně volné polystyrénové házedlo Michala Cupáka doplněné o RC ovládání. A byť bylo počasí pro let této neobvyklé dvojice nepříznivé, oba piloti předvedli svůj um i zkušenost.
Krásné lety předváděli piloti polomaket: Vidět Fieselera Storcha s vytaženými vztlakovými klapkami, brumlajícím čtyřtaktním motorem a stojícím v protivětru téměř na místě, je zážitek. Totéž lze říci i o dvoumetrové polomaketě BF 109-G, která předváděla dokonalé a věrné akrobatické obraty, k nerozeznání od své předlohy.
Akrobacie však bylo více. Je potěšující, že kromě 3D akrobatů byly k vidění, opět za náležitého komentáře Zdeňka Sýkory, i modely staršího data vzniku. Akrobatické evoluce tedy nad žatčanským klubovým letištěm předváděly i Pluto, dvouplošník Wayfarer, Centaurus nebo Faraon. Těmto pěkným modelům a jejich letovému projevu by jejich věk jen málokdo uvěřil.
Pouze jedinkráte se komentátor akce odmlčel. To když Zdeněk a Pavel Kostyál předvedli společný start větroňů kategorie OTVR – Ptáčka a Le Taxi IV.
Pavel Kostyál pak v závěru dne předvedl divákům i kategorii Texaco prostřednictvím modelu Sirius konstrukce Radka Čížka.
V průběhu celého letového dne došlo pouze k jedné havárii. RC parašutistovi Ferdovi se při seskoku z modelu Diabolic sice padák otevřel, došlo ale k zamotání padákových šňůr a původně plánovaný seskok skončil volným pádem. Naštěstí bylo místem dopadu zemědělci zkypřené pole, a tak Ferda neutrpěl smrtelné zranění.
Poslední zářijová neděle se v Žatčanech opravdu povedla a tak nezbývá, než organizátorům z MK Alka za hezky strávenou neděli upřímně poděkovat.
Adam Jakeš
PS.: Pan učitel se přes zimu naučí potahovat (a zřejmě nejen vliesem).
Pozvání na Modelářský den v Žatčanech bylo na našich stránkách publikováno. Bylo by nezdvořilé přijmout pozvánku, aniž bychom, alespoň na "čumendu”, na tuto akci nevyrazili. MK Alka Žatčany je velmi vitální modelářský klub, ale uspořádat veřejnou předváděcí akci vyžaduje více, než jen modelářský um. Obzvláště je-li akce, zcela mimo vůli organizátorů, propagována i lokálními rozhlasovými stanicemi.