Skip to content
SAM 78
MENUMENU
  • Úvodní stránka
  • Diskuzní fórum
  • Databáze Modelů
  • Fotogalerie
    • Akce
    • Modely
    • Historie
    • Plánky
  • Soubory ke stažení
    • Zpravodaje
    • Různé
    • Plánky
  • Klub SAM-78
    • Zakládací listina klubu SAM 78
    • Registrace SAM 78 z.s.
    • Výbor klubu SAM 78
    • Přihláška a dokumenty SAM 78
    • Pravidla létání pod hlavičkou SAM 78
    • Soutěžní pravidla
    • Kalendář soutěží SAM78 na rok 2023
30. 6. 2013 / Z historie

Zakladatelé brněnské modelařiny – Ervín Farský

Ervín Farský se narodil jako syn důstojníka československé armády v Brně, jeho otec byl přeložen do Bratislavy, tam začal chodit do školy a později (asi v r. 1933) jako desetiletý také začal modelařit. Nejprve sám, kompletní materiál na gumou poháněný model včetně plánku, lišt, bambusu, potahového papíru, gumy a vrtule se dal koupit za 8 korun 50 haléřů. Jeho první model byl H 18 postavený podle Hoška. Byla zima a na zemi ležel vlhký sníh. Za půl hodiny zbyla z éra jen vrtule.

Později začal modelařit v MLL u Michalské brány, kde se skamarádil s Erikem Kvasničkou, pozdějším plachtařem a šéfpilotem Slovenského národního aeroklubu a nakonec i pilotem ČSA na transkontinentálních linkách. Mezi jejich oblíbené triky té doby patřila umělá mlha z celuloidu v záclonové trubce, který byl po zapálení přidušen Jednou při těchto pokusech shořela záclona v bytě…Dalším členem party byl Pavel Lanštiak (později známý brněnský plachtař a také šéf výstavby nové správní budovy Aeroklubu Brno-Medlánky). Pak se k nim připojil i Miloš Gabriel (později radista správy letišť a nakonec vedoucí plachtařských vývojových dílen na Medlánkách), ten aby nemusel psát ve škole kompozici, tak si prostřelil ruku.

Modelářský odbor MLL byl tehdy rozdělen na čtyři roje : orli, jestřábi, rackové a vrabci. Být mezi vrabci se považovalo za potupu a často tam byli přeřazování na nějaký ten čas různí průšviháři. Létat chodili většinou pěšky na Vajnory.

Vznik Slovenského státu měl za následek stěhování zpět do Brna. Za války byl v Brně a stavěl hlavně větroně. Seznámil se se spoustou modelářů, mimo jiné měl často diskuze s Dr. Hoškem, který byl sice výborným teoretikem, na modelařině si prý udělal i ten doktorát, ale jeho modely mu jemu samému zrovna moc dobře nelétaly. Lepili balony a také třímetrovou vzducholoď. Byl konec války, v Brně se ještě střílelo, ale čtyři naši kamarádi z Bratislavy patřili mezi ty první, co od Rumunské armády přebírali letiště Brno-Medlánky.

Jeho nejlepší modely vznikly po válce, vedl modelářský kroužek v TOS Kuřim. Tam také chodili později známí modeláři Eda Forejtník a Alois Miško. Postavil asi 160 modelů a k jeho vůbec nejlepším modelům bezesporu patřil krásný velký větroň dle FAI pravidel Rosita, se kterým na celostátních v r. 1946 ve Zlíně získal druhé místo. To jméno bylo podle jména dívky Rosity, o níž byla píseň – jediná deska hraná stále dokola – celou noc, co se model před soutěží stavěl. Shodou okolností pak právě tento model byl upraven na první prototyp RC řízení z MVVS.

Rosita

Jeho motorák Sirius měl dělený trup, to proto, že ty pevné se vždy při havárii právě v místech pozdějšího dělení lámaly. Po této úpravě se havárie projevila pouze prasklými spojovacími kolíčky. Další jeho známý model, předchůdce Rosity větroň Pluto měl jméno podle planety, ale mezi modelářským lidem prý to spíše bylo jméno pro psa. Na gumáky dost zanevřel, protože mu párkrát praskl svazek a praštil jej přes ruku, také se mu nelíbil velký reakční momet obvyklý hlavně u soutěžních modelů.

Pluto

S modelařinou sice skončil v padesátých letech, ale snad ne definitivně. Právě při našem posledním posezení se nechal slyšet, že by snad zase po půl století nějaké to éro zkusil znovu postavit! Inu dobří holubi se vracejí…

Asi by bylo dobré říci, že po válce létal na Medlánkách na větroních, rád vzpomíná na německé typy a našeho Šohaje 125. Na vojně pak létal Arado Ar-96, dvoumotorový Siebl a šturmovik Il-10. Z této doby vypráví mnoho zajímavých příběhů, například jak se nechal vyhecovat a sieblem udělal výkrut, přitom však upadl plexi kryt přídě kabimy, nouzové noční přistání po vysazení motoru, nízká akrobacie na AR-96 nad náměstím v Kroměříži atd…

Po příchodu Němců, protože otec byl důstojníkem, mu bylo znemožněno pokračovat ve studiu na gymnáziu. Vyučil se proto fotografem a později při zaměstnání vystudoval pětiletou průmyslovku. Později pracoval jako konstruktér mikrofilmových kamer. Byl oponentem Meopty Přerov a za tuto firmu úspěšně hasil průšvih, vzniklý při špatné montáži periskopu přímo na základně ponorek u Vladivostoku. Má zásluhy o unifikaci ve svém oboru, právě jeho konstrukční řešení bylo vzato za mezinárodní standard.

Je kostruktérem modelářských dřevoobráběcích strojů : bruska, cirkulárka, lupenková pila, drážkovačka atd. Doma si vybavil byt klimatizací vlastní konstrukce i výroby. Je dobré vidět jeho pracovní kout, který se objeví po odklopení stěny a vynoří se sklopné rýsovací prkno s proměnným vyvážením a perfektním osvětlením. Jeho konstruktérský talent a manuelní zručnost jsou obdivuhodné. On sám tvrdí, že za vše, co v životě dosáhl vděčí modelařině. Nutnost dělat vše poctivě, znát cíl, cestu k němu, promyslet konstrukci, zvládnout materiál to ho naučila modelařina. Modelařina formovala Farského jako mimořádně kvalifikovaného technika.

On zdůrazňuje, že to byla skutečná modelařina, ne jen skládání hotových modelů a létání snimi jak tomu je u většiny modelářů dnes. Velice ho trápí pohled na mládež flákající se bez cíle po ulicích. Je pravda, že je snadnější honit příšerku na obrazovce počítače, než zkusit postavit létající model. Je opravdu náročné zvládnout vlastní konstrukce, mnohem náročnější, než se brouzdat na Internetu, nebo v lepším případě zbastlit koupené éro ALMOST READY TO FLY.

Luboš Koutný

Publikováno se svolením autora.

Fotogalerie Ervína Farského


Na závěr několik poznámek pod čarou:

Ervín Farský se narodil 4.11.1922, zemřel 9.1.2009.

V Brně byla vždy početná německá menšina a tak nepřekvapí, že Ervín Farský se narodil jako Ervín Fluss. Své německé příjmení si změnil až krátce po válce. Zajímavým je rovněž způsob, jakým si jej zvolil. V průběhu druhé světové války a po určitou dobu po ní byl zaměstnancem TOS Kuřim. Jedna z tamních ulic poblíž nádraží nese jméno "Farského”. Měl jsem možnost hovořit s nevlastním Ervínovým potomkem a ten mi skutečně potvrdil, že inspirací pro výběr jeho nového českého jména byla tato ulice, kterou musel pravidelně procházet na cestě mezi TOS-kou a místním nádražím.

S TOS Kuřim jsou spojeny nejen jeho válečná léta, ale také vrchol jeho modelaření a počátky jeho létání. Vedl modeláře organizované při TOS Kuřim. Z jeho iniciativy zakoupila v roce 1950 místní odborová organizace (ROH) větroň VT 125 Šohaj (výrobní číslo 191, OK 0624), se kterým létali členové "Svazu ČS lidového letectví továrny TOS Kuřim”.

Adam Jakeš

Ervín Farský

Ervín Farský patřil ve 40-tých letech k velmi aktivním a úspěšným brněnským modelářům. Jeho konstrukce byly vždy elegantní a technicky promyšlené. Modelaření však záhy po válce opustil a plně se věnoval své největší vášni – létání.

Zobrazení: 113

Post navigation

Předchozí článek:

Gratulace – XI. mistrovství Evropy – 2013, Maďarsko

Další článek:

Pozvánka – 9. mistrovství SR, Očová 2013

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Důležité odkazy

  • Soutěže SAM78 v roce 2023
  • Soutěžní pravidla
  • Pravidla létání SAM 78
  • Povinné značení modelů

  • Přihláška do spolku SAM 78
  • Stanovy SAM78
  • Výpis ze spolkového rejstříku
  • Registrace UCL
  • Kontakty - výbor SAM 78

  • Fotogalerie
  • Databáze modelů
  • Diskuzní fórum
  • Výsledky, fotky, videa
  • Informace 1, 2
  • Propozice
  • Seznam soutěžících
  • Seznam modelů
  • LMK Čmelák Holešov
  • Město Holešov

Děkujeme sponzorům

Czech Aero - výroba modelů

Kospol- reklamní agentura

PCH - výroba a projekty

<b>Stránky mistrovství, výsledky, fotky, reportáže</b>

Fotogalerie

  • Akce
  • Modely
  • Historie
  • Plánky

Přihlášení

Vytvořit nový účet
Zapomenuté heslo?

Výsledky mistrovství Evropy

Výsledky ME Itálie 2019
Výsledky ME SAM 2018

Rubriky

  • Modely a technika
  • Nezařazené
  • Oznámení
  • Pravidla
  • Vzpomínky pamětníků
  • Z historie

Archivy

Nejnovější příspěvky

  • Pozvánka na soutěž do Hodonína 10.6.2023
  • Pozvánka a registrace na soutěž v Poličné 3.6.2023
  • Memoriál Zdeňka Rašky Příbor 13.5.2023 výsledky
  • 🏆 Pohárová soutěž Mýto u Rokycan 2023 výsledky
  • 🏆 Pozvánka na pohárovku 3.6.2023 do Havlíčkova Brodu

Nejnovější komentáře

  • Miroslav Vaněk o 🏆 Pohárová soutěž Mýto u Rokycan 2023 výsledky Kvě 22, 20:34
  • Miroslav Vaněk o 🏆 Pohárová soutěž Mýto u Rokycan 2023 výsledky Kvě 22, 20:27
  • ZdenekMKALKA o 🏆 Pohárová soutěž Mýto u Rokycan 2023 výsledky Kvě 17, 10:01
  • Martin Křesadlo o 🏆 Pohárová soutěž Mýto u Rokycan 2023 výsledky Kvě 16, 20:48
  • Květoslav Štorek o 🏆 Pohárová soutěž Mýto u Rokycan 2023 výsledky Kvě 15, 17:25

Nejnovější příspěvky na fóru

Jiskření na kontaktech u McCoy.60 …vytvořil Martin KřesadloPřed 1 týdnem
Přetěsnění motoru O&R, ale použit …vytvořil ZdenekMKALKAPřed 1 měsíc
Palivo pro benzínové motoryvytvořil Martin KřesadloPřed 1 měsíc

Uživatel

  • Seznam uživatelů
  • Nastavení soukromí
  • Nová registrace
  • Zapomenuté heslo
© 2023 SAM 78