Pravidla létání pro provoz bezpilotních letadel pod hlavičkou SAM 78 z.s.

Dnem 31.12.2020 začalo platit přechodné období pro prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel.                                   

Toto nařízení začalo platit od 1.1.2023.

Uběhly nám dva roky, kdy provozujeme modely v souladu s tímto nařízením a změnilo se nahlížení na modeláře provozující své modely pod modelářskými kluby. Viz informací na těchto odkazech:

V prvních dnech tohoto roku jsme obdrželi od Úřadu pro civilní letectví Prováděcí opatření k provozu bezpilotních systémů v rámci modelářských klubů. Uvádím jen důležité věci  s čím se musíte seznámit. Zde je k nahlédnutí.

Prováděcí opatření k provozu bezpilotních systémů v rámci modelářských klubů v období od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2023

Je datované 30.12.2022.

Úřad pro civilní letectví dle ustanovení § 89 odst. 2 písm. s) zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s rozhodnutím Ministerstva dopravy ze dne 22. prosince 2022, č. j. MD-1824/2021-220-/19, kterým byl v návaznosti na článek 16 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel (dále jen „prováděcí nařízení Komise“) vydán obecný příkaz k provádění letů ve vzdušném prostoru České republiky, respektive k provozování bezpilotních systému členy modelářských klubů v rámci činnosti klubu, stanoví následující prováděcí opatření.

Provoz ve spolku SAM 78 – The Society of Antique Modelers 78, je výhradně možný v souladu se zavedenými postupy, organizační strukturou a systémem řízení modelářského klubu, a současně v mezích způsobu a rozsahu provozu, včetně provozních omezení, a v souladu se stanovami modelářského klubu a to tak jak byly tyto skutečnosti Úřadu pro civilní letectví předloženy SAM 78 – The Society of Antique Modelers 78 a Úřadem akceptovány.

Další provoz v rámci rozhodnutí Ministerstva dopravy je dále podmíněn tím, že shora uvedený modelářský klub zajistí ve smyslu čl. 16 odst. 2) písm. b) prováděcího nařízení Komise, že:

– dálkově řídící piloti provádějící provoz v rámci modelářského klubu budou informováni o podmínkách a omezeních stanovených v zavedených postupech;
– pilotům v rámci modelářského klubu bude poskytována pomoc za účelem dosažení minimální způsobilosti potřebné k tomu, aby mohli provozovat bezpilotní systémy bezpečně a v souladu s podmínkami a omezeními stanovenými v zavedených postupech;
– SAM 78 přijme vhodná opatření, má-li informace, že dálkově řídící pilot provádějící provoz v rámci modelářského klubu nesplňuje podmínky a omezení stanovené v zavedených postupech, a v případě potřeby o tom informuje ÚCL;
– SAM 78 na žádost Úřadu poskytne dokumentaci nezbytnou pro účely dozoru a kontroly výkonu vlastní modelářské činnosti.

Co toto Prováděcí opatření pro nás znamená

Když to zjednodušíme, tak díky vstřícnému kroku Ministerstvo dopravy ČR a Úřad pro civilní letectví létáme jako dosud.

Zde jsou příslušné provozní postupy a omezení:
Členové SAM 78 Society of Antique Modelers 78 budou provozovat svá bezpilotní letadla o maximální vzletové hmotnosti nepřesahující 20 kg (dále jen modely letadel) na území České republiky za splnění následujících podmínek:

  1. a) Provoz modelu letadla je možný podle pravidel provozu spolku a soutěžních pravidel.
  2. b) Každý model letadla bude označen registračním číslem provozovatele UAS a přidělenou osobní  klubovou imatrikulací.
  3. c) Provoz modelu letadla je možný podle ustanovení Leteckého předpisu L2, Doplňku X s odkazem na bod 2. Rozsah působnosti, odstavec 2.1 a 2.2 a bod 7. Prostory, ve znění platném k datu podpisu této deklarace s tím, že ostatní části Doplňku X jsou v souladu s odstavcem 2.1 uvedeného předpisu pro provoz modelů doporučenými postupy.

Pro samostatný provoz modelů letadel je pro členy SAM 78 Society of Antique Modelers 78 stanovena minimální věková hranice na 10 let.

Člen SAM 78 Society of Antique Modelers 78, který chce provozovat bezpilotní letadlo jinak než v souladu s těmito pravidly, musí postupovat podle platné legislativy.

Všem pilotům modelů SAM 78 Society of Antique Modelers 78 doporučujeme tato pravidla prostudovat, v případě, že si nebudete něčím jisti, tak kontaktujte prezidenta  klubu.

_________________________________________________________________

Pravidla létání pro provoz bezpilotních letadel – modelů SAM 78

  1. Označit modely podle určených vzorů.
  2. Co je to bezpilotní letadlo-model letadla
    Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které, v případě volného modelu, není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo které, v případě dálkově řízeného modelu, je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu.
  3. Dodržovat letové prostory určené pro provoz bezpilotních letadel. Základem je, že model musí respektovat jednotlivé prostory, kde se pohybují i ostatní uživatelé vzdušného prostoru, obzvláště pilotovaná letadla. Model lze provozovat ve vzdušném prostoru třídy G, což znamená do výšky max. 300metrů nad terénem. V okolí letišť, v zóně ATZ je nutná koordinace (dohoda) s informační službou (AFIS, osobou koordinující provoz na daném letišti) a pak je možno létat dle dohodnutých podmínek. V řízeném okrsku (CTR a MCTR) je možno létat do výšky max. 100m ve vzdálenosti větší než 5500m od vztažného bodu letiště. V případě potřeby lze s ÚCL zahájit jednání o lokálních podmínkách, například pro vrcholové soutěže. Další možnosti o provozu leteckých modelů lze získat a podrobněji se seznámit v předpise L2 – Doplněk X Bezpilotní letadla https://aim.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/.  

 

Od 1.9.2025 došlo k zásadním změnám v pravidlech a prostorech provozu bezpilotních letadel v České republice. Původní prostor, který byl určen k provozu bezpilotních letadel LKR10-UAS byl zrušen a nahrazen LKR310-UAS a dalších zeměpisných zón – prostorů viz mapa České republiky na https://dronemap.gov.cz/ . Kde jsou zobrazeny veškeré prostory a zeměpisné zóny, dále uvidíte ochrané zóny letišť(civilních, vojenských a aeroklubových), vojenských prostorů, elektráren atd.. Jsou tam písmena v kroužku S – plocha SLZ, H – heliport, M – modelářské letiště.

Když si dotčenou mapu zobrazíte, uvidíte zakladní zobrazení na kterém jsou výše popsané prostory a zeměpisné zóny, ochrané zóny letišť, písmena v kroužku  a při dostatečném přiblížení ještě objevíte ochrané pásma železnice, silnic, sítí elektrického vedení, vodních nádrží, které slouží jako zdroj piné vody atd.

Prostory – zóny

Souhrn prostorů a zeměpisných zón najdete v této tabulce, jak omezených, tak zakázaných. https://www.caa.gov.cz/provoz/bezpilotni-letadla/zemepisne-zony/prehled-zemepisnych-zon-pro-bezpilotni-systemy-bez-vlivu-na-klasicky-provoz-s-pilotem-na-palube/

Na každou tuto zónu a písmeno v kroužku se dá kliknout a objeví se vám tabulka s dotčeným prostorem. Pro příklad jsem vybral pár zón viz níže, se kterými se můžeme nově setkat a jejich více. O zónách, co se týče letišť, především velkých civilních, vojenských, dále vojenských a zakazaných prostorů, elektráren atd. Dále i zakázaných prostorů. Beru tak, že se jim automaticky vyhýbáte, aby jste je nenarušovali.

Železniční trať

Vodní nádrž, která je zdrojem pitné vody


Elektrické vedení

Dálnice zelená a silnice první třídy oranžová. I ostatní silnice mají své prostory


 Zakázaný prostor

Viz prostory na mapách výše, vidíte kurzor (černou obrácenou kapku s bílou tečkou). Ta označuje dotčené místo na které jste klikli a v pravo se objeví textové pole s popisem toho místa. Také je tam i popis podmínek provozu  bezpilotních letadel.

 

Letiště

Vybral jsem například Ranou a to protože tam létáme. Podle obrázku a popisu si můžete zjistit informace o ostatních letištích.

Tady se vám v textovém poli objeví tři odrážky a každá se dá rozkliknout samostatně. První AD LKRA Raná, druhá Grid (zóna) ATZ a CHKO.

Po kliknutí na první odrážku AD LKRA Raná, se vám zobrazí informace o letišti. Ještě vidíte zašedlou kruhovou plochu kolem letiště, to je zóna – Grid ATZ viz obrázek níže.

Druhá odrážka  Grid ATZ (zóna vyznačená oranžovou kružnicí). Tady už vidíte za jakých podmínek mohou létat  bezpilotní letadla v tomto prostoru.

Třetí odrážkou je CHKO chráněná krajiná oblast, to je ta zelená oblast, která překrývá i letiště. V textovém poli je označení prostoru a letová hladina,  do které sahá a podmínky provozu  bezpilotních letadel.


Po dalším přiblížení vidíte barevné obdélníky.


Dále přibližujete a v obdélnících se objeví číslice. Je to výška do které mohou létat bezpilotní letadla.

V popiscích prostorů narazíte na  Vertikální hranice zeměpisné výšky GND – FL 660 a GND – 4000ft AMSL

GND od země do FL 660 – je to výška letové hladiny ,od hladiny moře uvedena ve stopách, když se podíváte na obrázek níže,  zjistíte, že je to hrozně vysoko 19 800 m, ale v popisu zjistíte za jakých podmínek v tomoto prostoru můžete léta, nebo jen proletět.

GND od země do 4000 ft AMSL – je nadmořská výška 1200 m zóny ATZ.

Na obrázku vidíte takzvané rozdělení vzdušného prostoru. Dal jsem ho sem především pro přehled o letových hladinách (FL flyght level – letová hladina). My využíváme prostor třídy G, tento prostor kopíruje terén výškou 300 m – 1000 ft nad terénem.

 

Komentář

Doufám, že jste pochopili jak se v mapě, prostorech a zónách orientovat. Dá se tam dohledat vše co potřebujete vědět pro váš prostor pro létání. Kurzorem po mapě můžete klinout na ktrékoliv místo a napíše vám to jak se v dotčeném prostoru chovat.

Výšky pro létání uvedené v této mapě platí pro drony a modeláře s vlastní licencí pro provoz. Organizovaní modeláři, členové modelářských sdružení a klubu je na ně nahlíženo jinak. Viz text níže. Přesto musíme tyto prostory respektovat a dávat si pozor kde létáme.


 Tak můžeme létat jako doposud dle dodatku X předpisu L2. Samozřejmě za jeho dodržování a respektování prostorů a zeměpisných zón. Modelářské kluby, které již mají svá povolení k provozu se musí jimi řídit.

 Je na každém modeláři, aby si před startem ověřil, v jakém prostoru chce létat, neboť  provozovatel – pilot jednoznačně a se všemi důsledky zodpovídá za provoz svého modelu.  

  1. Pojištění není povinné, ale doporučuji, aby si ho každý zřídil.
 
 

Deklarace

SAM 78 Society of Antique Modelers 78 z.s., IČO 021 85 512 deklaruje:

V souladu s článkem 21 odst. 3 Nařízení, aniž by byly dotčeny ostatní články Nařízení a od okamžiku začátku uplatňování Nařízení dnem 31.12.2020 mohou členové SAM 78 Society of Antique Modelers 78 provozovat svá bezpilotní letadla o maximální vzletové hmotnosti nepřesahující 20 kg (dále jen modely letadel) na území České republiky za splnění následujících podmínek:

  1. a) Provoz modelu letadla je možný podle pravidel provozu spolku a soutěžních pravidel.
  2. b) Každý model letadla bude označen registračním číslem provozovatele UAS a přidělenou osobní  klubovou imatrikulací.
  3. c) Provoz modelu letadla je možný podle ustanovení Leteckého předpisu L2, Doplňku X s odkazem na bod 2. Rozsah působnosti, odstavec 2.1 a 2.2 a bod 7. Prostory, ve znění platném k datu podpisu této deklarace s tím, že ostatní části Doplňku X jsou v souladu s odstavcem 2.1 uvedeného předpisu pro provoz modelů doporučenými postupy.

Pro samostatný provoz modelů letadel je pro členy SAM 78 Society of Antique Modelers 78 stanovena minimální věková hranice na 10 let.

Člen SAM 78 Society of Antique Modelers 78, který chce provozovat bezpilotní letadlo jinak než v souladu s touto deklarací, musí postupovat podle platné legislativy.

Schváleno výborem SAM 78 Society of Antique Modelers 78 z.s, dne 29.10.2021

 

Zdeněk Hanáček

Prezident SAM 78

doplX