Vítejte na SAM 78
  |  Hlavní stránka  |  Témata  |  Download  |  Fotogalerie  |  Fórum  |  Váš účet  |
Kdo je online
V tuto chvíli je 28 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
Staň se členem
Zakládací listina
Výbor klubu
Přihláška do klubu
Soutěžní pravidla
Kalendář akcí 2017
České modely
Seznam modelů

Nyní 752 modelů.
Hledání


Pokročilé vyhledávání
 
Antonín Macháček Z historie



Publikováno: Pondělí, 22.08. 2016 - 20:33:25
Autor: Emil    Téma: Z historie

V tomto příspěvku se vracím na konec čtyřicátých a počátek padesátých let minulého století. Tehdy patřila mezi nejlepší ve volných motorových modelech  trojice známých modelářů, zároveň konstruktérů i publicistů: pražští Vladimír Procházk, Antonín Macháček a Zdeňek Husička z Brna. Kromě jiného se odlišovali i svým věkem. Byli o více než deset roků starší, než jejich soupeři.

Tento příspěvěk věnuji jednomu z této trojice, Antonínu Macháčkovi (narozen v roce 1911, zemřel 17.1.1994).



Svoji sportovní kariéru  zahájil Antonín Macháček ve třicátých letech, závoděním na motocyklu. Po těžké havárii však musel ze zdravotních důvodů tohoto sportu zanechat. S pražskými modeláři se poprvé setkal na závodech vodních kluzáků, poháněných ještě benzinovými motorky s jiskřivou svíčkou, kde se seznámil i s Vladimírem Procházkou. Své nabyté znalosti o motorech později přenesl i na modelářské motorky, které začal doma konstruovat a vyrábět. Takto jednoduše, byť za svízelných podmínek, vznikla značka věhlasných modelářských motorů "AMA".

S motory Antonína Macháčka létala v první polovině padesátých let většina motorářů, kteří se umisťovali v popředí výsledkových listin. Dovoluji si citovat z knihy  Jiřího Kaliny "Modelářské motory", kde jsou motory "AMA" s velkou pečlivostí popsány:

Z leteckého modelářství se pan Macháček věnoval nejdříve kategorii  volných motorových modelů, které vybavoval motorky, které sám  zhotovil. S modelem Můra  zvítězil v roce 1949 na mistrovství republiky, konaném v Brně  na letišti Medlánky. Kromě mistrovského titulu v kategorii volných motorových modelů, zvítězil i  v tenkrát nové kategorii rychlostních upoutaných modelů, když dosáhl rychlosti 108km/hod.

Jiří Kalina zmiňuje v knize Československé letecké modelářství, vydané v roce 1976, i další úspěchy modelu Můra, jejichž výčet je popsán i ve stavebním návodu přikládaném k původnímu stavebnímu plánku v měřítku 1:1. Můra byla publikována v roce 1949 ve spolupráci s Vladimírem Procházkou, který je autorem samotného výkresu. V té době to byl jediný soutěžní model pokrokové  koncepce, na který byl vydán stavební plán ve skutečné velikosti a s velmi obsáhlým návodem ke stavbě. Model byl postaven z překližky a smrkových nebo borovicových lišt (balza v té době byla nedostatkovým zbožím). V originálním modelu Antonína Macháčka byl zabudován detonační motor vlastní konstrukce, AMA 2.5ccm. Často jsou však na fotografiích z tehdejší doby vidět i Můry poháněné Super Atom-em.



Můrou však úspěchy Antonína Macháčka nekončili. Byl úspěšný i na  dalších vrcholných modelářských soutěžích v první polovině padesátých let. V roce 1953 se na CMS umístil na 5 místě, v roce 1954 se na mistrovství republiky umístil na  3. místě v motorových modelech.

Na soutěži v Kamenných Žehrovicích v roce 1952 je na fotografii zachycen s novým modelem, jehož malou mušku uveřejnil Radoslav Čížek v Leteckém  modeláři(model,  jak jsem se dověděl, byl pojmenován Tulák).

 



Pro zdravotní potíže – následek těžké havárie na motocyklu, se Antonín Macháček angažoval a také aktivně létal účka - vzhledem k svému pohybovému hendikepu možná aktivněji, než dříve volňásky. Jen se, pokud vím, nezúčastnil žádných významných soutěží, takže jako účkař je znám hlavně v okruhu pražských modelářů. Též hodně udělal pro autodráhové modeláře - zhotovoval na tehdejší dobu kvalitní ovladače, kolečka, převody...

I to jsou slova pamětníka, který se s Antonínem Macháčkem v počátku padesátých let často stýkal.

Přesto, i v této kategorii se Antonín Macháček do historie zapsal. V roce 1956, na mistrovství republiky ve Vrchlabí, závodil Antonín Macháček s upoutaným modelem třídy o obsahu motorku do 5ccm a skončil na 5 místě. S upoutanými rychlostními modely létal do konce padesátých let. V časopise Letecký modelář bylo zveřejněno několik fotografií  jeho nových modelů.




Konstrukce a výroba spalovacích motorů se značkou AMA by si zasloužila samostatný článek. Jejich historii motorů popsal ve své knize "Modelářské motory" Jiří Kalina.        

O motory AMA 2.5 byl velký zájem. To byl asi hlavní důvod, proč pan Macháček omezil soutěžní létání s volnými modely a věnoval se upoutaným modelům a výrobě motorů. Největších úspěchů s motory AMA dosáhl  Ing. Vladimír Hájek, který  jimi  vybavil své modely Raketa 4 a Raketa 5, se kterými v roce 1954 zvítězil v Moskvě -  Tušinu  na MMS. V roce  1955 měl pak motory AMA zabudované v modelech Raketa 5a a umístil se na MS  na 4. až 5. místě. Další výborné umístění s motorem AMA vybojoval Rudolf Černý, když zvítězil v roce 1956 na MMS v Maďarsku. Velmi kladně byl motor AMA 2.5 hodnocen i při testu v časopise  Aeromodell.


Antonín  Macháček vyráběl, mimo jiné, jako jeden z prvních pro modelářské motorky i žhavící svíčky. Byly velmi žádané. Byly totiž rozebírací, takže spálené je bylo možno za pár korun u pana Macháčka nechat opravovat. Jak mi napsal Václav David, má je uschované dodnes.
 

Jan Kypta

 

Poznámka: Děkuji za osobní  vzpomínky Václavu Davidovi, který měl to štěstí, že mohl od Antonína Macháčka čerpat jeho dovednosti.

Použité materiály:  Knihy Jiřího Kaliny Modelářské motory a Československé letecké modelářství, časopisy Letecký modelář a Mladý letec.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publikoval: Emil
 
Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Související odkazy
· Více o tématu Z historie
· Další články od autora Emil


Nejčtenější článek na téma Z historie:
České motorové modelářství

Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 0
Účastníků: 0

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

"Antonín Macháček" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE. All Rights Reserved.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.18 sekund