Diskuzní fórum

Před vytvořením příspěvku musíte být přihlášeni.

Evropská pravidla

Stránky:123

Vážení přátelé soutěžáci,
příští rok bude možné navrhnout změny v evropských pravidlech. Je ovšem třeba tyto návrhy včas zaslat evropskému výboru. Tyto návrhy na změnu pravidel ovšem musíme podat jednotně za naši zemi, tedy je potřeba douhodnout se mezi sebou a náš návrh pak můžeme podat za nás všechny.
Osobně bych měl první návrh na úpravu pravidel.
Jedná se o způsob měření motorového létu u kategorií OTMR-A, OTMR-B, NMR-2,5 a NMR. V pravidlech je dáná přesně délka chodu motoru, ale stavá se, že časoměřič bere za ukončení motorového chodu pohyb plynové páky a né zastavení motoru. Tyto modely používají spalovací motory a proto je akustická kontrola zastavení motoru uskutečnitelné. Od pohybu plynové páky po zastavení motoru uběhne u žhavících a detonačních motorů ještě 3 až 5 vteřin a to znamená u špičkových motorů značný rozdíl v nastoupané výšce.
Tohle je můj názor a prosím o jeho připomínky, případně další návrhy. Teď ještě máme možnost s tím něco udělat. Reptat v roce 2014 nad pravidly už bude pozdě.
Petr Hošek.

Petře,

Nebudu zbytečně kafrat do pravidel kategorií, které nelétám. Ale přesto k tvému návrhu - stačilo by ohlédnutí do historie. Tebou jmenované kategorie byly původně volné. Dobový časoměřič neměl tedy co sledovat soutěžícího, ale model vizuálně a dle sluchu. Měřil tedy čas chodu motoru, dokud pálil. Pokud by se mělo měřit dle pohybu páky, okamžitě by mě napadlo udělat přívod paliva dostatečně dlouhý, aby doba od uzavření přívodu do okamžiku, kdy v hadičce vznikne podtlak takový, že karburátor už nenasaje, byla dostatečně dlouhá.

Emil

Emile,

vidím, že mám pravdu. I lidé,kteří to nelétají vědí o čem mluvím. Pokud se provede jen sebemenší povolení v pravidlech okamžitě je někdo zneužije. Jako další mě napadá skutečnost, kdy hlavně v kategorii TEXACO se zavádí nešvar řízení modelů za pomoci "návodčích" s dalokohledem. Soutěžící v těchto případech vůbec nevidí, kde model létá a pouze poslouchá příkazů onoho návodčího.Byl bych pro, aby pomocník s dalekohledem mohl pouze sledovat model, ovšem nesměl by se aktivně zapojit do řízení. Pokud by začal "napovídat nebo navádět" byl by let hodnocen nulou. Funkce pomocníka s dalekohledem by byla pouze z bezpečnostních důvodů. Také bych se podíval na zařízení, které pomáhá udržet stabilitu letu a podobné srandičky. Takže pánové pokud Vám něco vadí připojte se. V první řadě si uvědomme, že létáme s historickými modely a nic moderního,kromě rádia k tomu nepatří Petr.

Když to někoho baví, Peťo...
Taky to nechápu, ta různá gyra, varia, pomocníci...

Hele, a co když pomocník drží dalekohled u očí pilota?
😆

Ahoj tak to jsem rád, že reaguje zase jeden co to nelítá, ale jsem za to rád.
Víš když bude pomocník držet dalekohled u očí pilota tak už mu do toho nebude moct kecat, ale nedovedu si představit řídit model s dolekohledem na očích. Zrovna u tebe je použití dalekohledu již přirozený jev, ani si tě bez nej nedovedu dost dobře představit, ale u tebe je to nutnost ty tvoje gumáky jsou pořád někde v kosmu a dohledat je, je někdy úkol pro detektiva-turistu 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆
Petr.

No, ono to není tak horké, ale dalekohled mám často kvuli tomu, že chci pořádně vidět, co udělá éro při sklopení vrtule, jestli a jak houpne, nebo hned jde do opačné zatáčky, atd... a taky jak se vrtule sklápí. Jasně, že to mám vyzkoušené na zemi, ale ve vzduchu je to často jinak a šmrdlání sklápěné vrtule po trupu nemám rád.

No a taky už prd vidím, stáří, stáří... 😆 Oldtimery jsou ještě celkem v pohodě, ale třeba P-30, nebo aktuálně CO2, ty mají strašně malou boční plochu a to už je fakt problém.

V této souvislosti mi v hlavě leží už nějaký čas jedna věc, kterou ovšem nechci moc tahat na světlo a rozhodně ji nechci urputně prosazovat. Totiž venku je celkem běžné, a dokonce pravidly povolené potahování směrovek (jen směrovek!!!) stříbrným mylarem-kvůli viditelnosti. Fakt to nechci nějak moc prosazovat, navíc tím sajrajtem potahovat neumím, ale jak se stavět k tomu, když model potáhnu klasicky papírem, a přes něj dám na směrovku pruh nebo třeba kolečko mylaru?
Třeba celkem 2dm na celém modelu povolit?
Ten mylar by nebyl funkční potah, jen odrazka.
Nekamenujte mě prosím předem, nejde mi o to, tahat do oldtimerů nehistorické materiály, jen takový nápad pro zlepšení viditelnosti modelu v našich nelehkých podmínkách.

[quote:ffd171653a="hosekpetr"]...Byl bych pro, aby pomocník s dalekohledem mohl pouze sledovat model, ovšem nesměl by se aktivně zapojit do řízení. Pokud by začal "napovídat nebo navádět" byl by let hodnocen nulou...[/quote:ffd171653a]
V tom případě se TEXACO stane kategorií pouze movitějších - těch, kdo budou mít na nejlepšího očaře 😯 a TEXACO se možná přestane kvůli malému počtu soutěžících létat (kolik nás zůstane, kdo jsme schopni bez pomocníka model opravdu ovládat na vzdálenost půl kilometru?).
Prakticky si to nedovedu představit - uhlídat, co si např. Maďaři nebo Italové mezi sebou povídají.
Spíše by bylo vhodnější pravidly omezit počet "pomocníků" pouze na jednoho (v podstatě letos na Slovensku při rozlétávání TEXACa to tak už fungovalo). Otázkou je, jestli by šlo pravidla upravit tak, aby se tak vysoko (kolegové to měřili - až 750m) běžně nelétalo, aby při motorovém letu modely za běžných podmínek nedosahovaly takovýchto výšek. V tomto se do extrému už dostali ti co létají elektriky - mnohdy vůbec nevyužívají celý povolený motorový čas, protože by úplně vylétli mimo viditelnost modelu.

Uvažuje se o zákazu vypínatelných háčků u větroňů OTVR, tak jak je to v pravidlech SAM 78?

Zdenku, já sice TEXACO nalétám, tak bych do toho neměl kecat, ale přijde mi to úplně uhozené, létat kategorii, kde řidič nevidí model! Ale to není jen TEXACO, něco podobného je v moderních elektrokategoriích.
Pomocníka a napovídače pochopím v případě zdravotního handicapu, např. krátce po operaci, ale jinak mi to přijde divné.
Tím nechci říct-[i:2d2ee07573]pořiďte si silnější brejle, nebo to nelítejte[/i:2d2ee07573], jen si nedovedu představit létání s modelem, který sice ovládám, ale polovinu doby jeho letu ho nevidím. Asi bych z toho neměl to správné potěšení.

Ahoj pánové,
už se mi to tady začíná líbit, konečně se diskutuje.
Plně souhlasím s sharkem o pocitech z létání. Jak jistě víš při rozletu v TEXACU na slovensku se vedle sebe postavil pan Čamaj se svým návodčím a pan Binelli se svou manželkou. Na první pohled se zdálo, že věk obou soutěžících je velmi podobný, takže síly vyrovnány. Ovšem a teď jsme u toho na rozdíl od pana Binelliho, který svůj model odřídil od startu až po přistání bez cizí pomoci pan Čamaj po většinu doby strávené ve vzduchu řídil podle pokynů návočího. Nic osobního proti panu Čamajovi nemám a pokud jsem to mohl sledovat tak ani jiná možnost pro něj nebyla, protože ať jsem pátral po nebi jak chtěl oči jsem si mohl vykoukat jeho model jsem viděl pouze při startu a pak několik minut před přistáním ( a to je mezi námi více než generační rozdíl a troufnu si říci, že zrak mě neklame). Na druhé straně model pana Binelliho byl po celou dobu letu k nalezení. Věřím, že zrušení návodčího s dalekohledem by mohla být cesta ke zkrácení délky motorového letu a tím i získané výšky. Samozřejmě by to přispělo ke zvýšení bezpečnosti provozu.

K další otázce ohledně vypínatelných háčků mám pocit, že se tato otázka projednávala už v Jeseníku na VIII ME a dokonce byla i přijata radou starších ovšem v následně vydaných pravidlech nebyla uveřejněna, takže dobrá mohli bychom připomenout, dobrá námitka.

Stránky:123